Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

4-vaihteisen sportin konvertointi 5-vaihteiseksi?

Aloittaja Mauri H., 30 maaliskuu 09, 21:27:20

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Laitetaanpa tähän vielä esimerkki tuosta ensiövedon välityksen vaikutuksesta.

Oletetaan että moottoripyörällä ajetaan tasan 100 km/h ja pyörässä on 130/90x16 takarengas ja 2:1 toisiovälitys.

Takarengas 130/90x16 -> ympärysmitta 2012 mm (2,012 m)
Nopeus 100 km/h -> 1666,67 m/min

Tästä saadaan että satasen vauhdissa takapyörä pyörii 1666,67/2,012=828,36 kierrosta minuutissa.

Kun toisiovälitys on oletettu 2:1 (hyvin lähellä todellista sekä ketjulla että remmillä) niin laatikon pääakseli pyörii nopeudella 828,36x2=1656,72 kierrosta minuutissa.

Koska suurin vaihde on suora välitys 1:1 voidaan laskea koneen kierrokset välittämättä vaihteistosta.

Nelivaihteinen (1,76:1) -> 1656,72x1,76=2915,83

Viisivaihteinen (1,60:1) -> 1656,72x1,60=2650,75

Sadankahdenkympin vauhdissa runtuja on jo suhteessa 3539/3217 ja jos pyörä kulkisi 180 kmh niin lukemat olisivat 5249/4771. Kahtasataa varten pitäisi höökiä löytyä jo 5832/5302.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mauri H.

Eli nelivaihteisella ja vakiorenkaisella olisi suurimman vaihteen välitys 33,9 km/h / 1000 rpm.

Tekisi siis 80 km/h vauhdissa 2350 rpm ja 100 km/h vauhdissa 2950 rpm, ei kuulosta pahalta.

140 km/h vauhdissakin kone kiertää "vasta" 4130 rpm, eli välityksen pidentäminen ei näköjään ole mitenkään pakollista suomen nopeuksilla. Kun ei ole kierroslukumittaria, ja ajotyyli normaalisti on alakierrospainotteista cruisailua, niin tietenkin tuo 3000 kierrosta koneessa kuulostaa huutamiselta.

Olihan nämä laskettu 883:sen välityksestä?
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Hemuli

Kuten tuossa aiemmin sanoin, ei vanhemmissa pyörissä ollut eroa 883 vs. 1200 ensiövedon välityksessä.

Täytyy myös ottaa huomioon että toi toisiovälitys on kuvitteellinen, vastaa lähinnä 25/50 ratastusta joka lienee todellisuudessa jotain muuta. Todellisuus muuttaa lukemia suuntaan tai toiseen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jorke

Itselläni on nelivaihteisessa -87 Sportissa 23/45 rattaat ja rengas on Avonin 300/35-18. renkaan halkaisija näytti olevan Avonin sivuilla 664mm ja välitykset on erittäin hyvät omasta mielestäni. Aluks tais olla 22 piikkinen eessä ja oli liian tiuhat välitykset.

Mopopoika

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 maaliskuu 09, 22:24:58
Ei onnistu, lohkot ovat liian erilaiset laatikon kohdalta. Tästä oli aikoinaan hyvä kuvaparikin näytillä, täytyy joskus yrittää etsiä. Toinen ongelma tulee laturin kanssa, nelivaihteisen lohkossa ei ole paikkaa kampuran kohdalle kiinnitettävälle laturille.

Sporttien hintatason huomioon ottaen kannattaa ennemmin myydä nelivaihteinen pois ja ostaa vähän uudempi tilalle. Jos siis välttämättä haluaa nelipykäläisestä eroon, ei siinä nimittäin mitään vikaa ole jos paikat vaan on kunnossa.

Tarkoitatko näitä kuvia