Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hydraulinen jalkakytkin?

Aloittaja Don Quijote, 06 tammikuu 11, 13:49:05

« edellinen - seuraava »

Don Quijote

Hauska idea! Saattaisi tulla tilan kanssa ongelmia, ne pääsylinterit on kumminkin aika isoja. Pitäisi olla aika massiivinen vaihdekeppi että saisi siihen tuon sylinterin nätisti integroitua. Ja kepin liikkeelle pitää varata myös tilaa, öljytankki, mahdollinen puola, ketjut jne. menee aika läheltä siinä kohdassa. Mulle ei ainakaan nykyisellään mahtuisi, mutta kuten sanottu, hauska idea :)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Hemuli

Ei noi kyykyn takajarrusylinterit ole kuin peukalon kokoisia. Nestesäiliön voi sitten pistää johonkin jemmaan. Eikä se liikerata ole niin älyttömän pitkä, shifterin kun jättää valmiiksi vähän ulospäin kallelleen niin kytkin on pohjassa kun tanko on suorassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Tuolla Hemulin innovaatiolla voisi dragrace tyyppinen lähtö olla mielenkiintoinen toteutettava...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Don Quijote

Taisipa tulla haukattua liian iso kakkupala tämän homman kanssa... ::)

Sain pääsylinterin soviteltua paikoilleen ja kuten kuvasta näkee, on tila melkoisen kortilla. Alle sentti matkaa molempiin hihnapyöriin. Kuvassa näyttää että banjopultti ottaisi kiinni takimmaiseen remmipyörään, mutta kyllä se juuri ja juuri mahtuu. Saanko tehtyä siihen toimivan vivuston, jää nähtäväksi. Alkaa olla meikäläisen mekaanikon kyvyt koetuksella ???  Jos jollain on on jotain hyvää ideaa vivustolle, olen korvana...

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

arvo

i-cm Ruotsissa tekee käsivaihdevipua jossa on myös hydrauli kytkin.Tekevät myös maailman hienoimpia ohjaustankoja.

ma^ko

Et saa tuolla sijainti/sylinteri kompinaatiolla kyllä sitä toimimaan. Tilaa minkäänlaiselle, riittävän liikkeen omaavalle, visustolle ei vain ole. Mä todennäköisesti lähtisin yrittämään sylinteriä pystyyn ja lootan ja koneen väliin. poljintangon vaakatasoisen liikkeen saa pystysuuntaiseksi yhdellä kolmen pisteen vivulla jolle kiinnikkeen voisi tehdä rungon pystyputkeen. Tosin tuo sylinteri taitaa vaatia konversion ulkoiselle nestesäiliölle joten valmiiksi irtosäiliöllinen sylinteri viois olla parempi. Kaikkein helpointahan olisi jos saisit tuon sylinterin sijoitettua poljinpäähän eikä vipuhässäkän taakse.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Toi koko hydraulikytkin homma on vähän hanurista , mun mielipide. Tonne enskan rattaiden väliin ei kyllä mielestäni saa mitään järkevää aikaiseksi. Mulla on tollanen vastaava Siftonin varhainen pääsylinteri joka on vaijeri vetoinen ja näin ollen sijoittelultaan fleksiipelimpi. Mä voin myydä sen jos löydän jostain. Jos toi sekoilu siis innostaa. Ittellä oli se takalokkarin ja askin välissä poikittain ja hyvin pelas, tosin jarruna.

Don Quijote

#22
Te heikkouskoiset tuomakset! ;D Sain kuin sainkin vivuston aikaiseksi!

Nesteitä en vielä laittanut sisään, mutta mekaanisesti tuntuisi liike riittävän ja aika jämäkän tuntuinen systeemi on myös. Polkimessakin on sopivan tuntuinen liike. Toleranssit on kyllä todella pienet, banjopultti on jotain 4 mm päässä takimmaisesta remmipyörästä ja edessä linkun puolellakin ollaan aika lähellä ratasta. Lisäksi ulkonäkö ei kauheasti huokauksia herätä, tosin mitään viimeistelyä en enää jaksanut tehdäkään. Linkku tarvitsisi myös jonkun puslan tuohon nivelpisteeseen, tuollaisena se ei tule kestämään käytössä. En tiedä uskaltaako tuota oikeasti ottaa käyttöön, juurikin noiden tiukkojen välysten takia. Ei tartte paljon jonkun osan liikahtaa kun tulee tuhoa... Tulipahan nyt kuitenkin askarreltua...

Ohessa kuva todisteena teille epäilijöille 8)



Tutkin tuota sylinterihommaa lisää, olisi pitänyt tehdä pohjatyötä jo ennen kuin hommasin tuon nykyisen. Kustom Techiltä nimittäin löytyy juurikin sellainen vaijerikäyttöinen, jolla tämän homman olisi saanut tehtyä ilman ähräystä. Vaikka sinne laatikon taakse sylinterin sijoittamalla. Olisko vastaava kuin Kiiskin Sifton? Eli tällainen:



Se i-cm kahva on kyllä hieno, mutta se ei ratkaise tätä jalkakytkin-ongelmaa. Siinähän se kytkin on vivun päässä ja sellainen syysteemi ei nyt ole hakusessa. Intoa hillitsee myös lähes 900 euron hinta :o :o

--> http://i-cm.se/?page_id=136
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

ma^ko

Ai siin oli edessä noinkin paljon tilaa, edellinen kuvakulma väitti muuta ainakin mun silmälle. Hässäkkä, hieman tosiaan hasardialttiin oloinen...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Ulkonäkö siinä mun kikkareessa sama kuin sulla ja toimintaperiaate sama kuin K-techissa. Ammoinen 80-lukulainen keksintö.

Aika hyvin keksitty toi vivusto täytyy myöntää. Oma mielikuvitus ei olis antanu myöten.

Silti vahvasti mekaanisen kytkimen kannalla, vieläkin kaikesta huolimatta. >:(

Raimo-Raato

Ihan hyvähän toi on. Eiku kovaa ajoa vaan.  :D
A.K.A. Rambe

ma^ko

Varmasti kyllä tuon kanssa ajaisin jos olisin tuollaisen askarrellut. Pitäis vaan pitää huolta ettei paikat löysty ja nuo "runsaat" toleranssit huku. Sit jos loppuu tulee vain tarve redesignille akuutiksi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Don Quijote

Otin pienen aikalisän tuon systeemin kanssa. Tutkin tänään vielä tarkemmin viritystä ja huomasin että kun kytkin on pohjassa, linkku on suunnilleen millin päässä hihnasta. Hihnan pyöriessä saattaa mennä turhan läheltä...

Joka tapauksessa systeemissä on potentiaalia ja idea sinänsä toimii. Nyt pitäisi vaan tehdä (siis teettää) kunnon kamasta ja tarkemmilla speksellä tuo linkku ja siihen kunnon laakeri samalla.  Koko hässäkän kiinnityslevykin on 8 mm teräslevyä, eli kyllä tuo yleisrakenne on tukeva ja luottamusta herättävä. Toisaalta vaijerikäyttöisellä sylinterillä saisi helpommin toimivan ja varmaan siistimmänkin...

Kuten sanottu, ihan hauska askartelusessio tuo silti oli, vaikka ei ehkä käyttöön lopulta tulekaan. Ei ainakaan ilman jatkokehittelyä.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.