Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sähkön käyttö maalauksessa apuna

Aloittaja Taavi, 08 lokakuu 10, 10:17:50

« edellinen - seuraava »

Taavi

Moi

Tuossa kun noita keinumopojen runkoja katsellut ja samalla isommankin projektin runkoa katselee niin mieleen tuli käyttää sähköä apuna maalauksessa.
Autotehtaillahan käytetään sähköä siinä mielessä kuin pulverimaalauksessakin, mutta onko tietoa millaisia  jännitteitä siinä käytetään?

Jensen

Mihin pyrit sähköllä?? Nopea kuivaus vai kova maali?? Nykyjään aika soppelisti voi saada jauhemaalauksen.. Lisäksi on liuotin pohjaisiin maaleihin ja myös vesi maaleihin aktivaattoreita. Ratkaisu nopeaan ilma kuivaukseen esim, tuossa http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/840035

Kokkonen

Tässä on kyse sähköstaattisen varauksen käytöstä maalauksessa. Siinä tehdään staattinen varaus maalihiukkasiin, vastakkainen varaus maalattavaan kohteen, joka silloin magneetin tavoin imee maalihuikkaset pintaansa. Etuna on hyvä hyötysuhde, vähän haitallisia höyryjä. Jotkut systeemit eivät ilmeisesti tarvitse edes erillistä paineilmaa. Haittapuolena hinta.

Jännitteistä mulla ei ole tietoa.

Kuva osoitteesta, http://www.sedco.co.uk/pages/2k_and_electrostatic.htm jossa joitain laitteitakin

Lemmer Electrostatic VM2000 System
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Taavi

Kiitos Kokkonen, juuri tästä oli kyse. Pulverimaali on mielstäni perkeleestä ja siihen en halua mssään tapauksessa ryhtyä. Pitääpä keskustella lisää tuolla intervepin ihmeellisessä maailmassa jos tietoa enempi löytyisi. Melko jykevä virtalehdä löytyy tallista ja hirvee halu kokeilla... saa nähdä tuleeko tsip tsup bum ja sulakkeet ales ja tallin katto taivaisiin

Jensen

Jos töikseen maalaa runkoja niin jotain järkeä mutta muuten ei. Oletko nähnyt nuita valmiiiksi maalattuna? Onko pinta sileä esimerkiksi.? Jos haluaa maalata rungon esim mustaksi mutta ei ole tiloja ruiskuttaa niin voi aina penselillä vetää. Yksi jenkki veti por 15 maalin sutimalla ja hioi ja kiillotti virheettömäksi. En usko mitenkään että kesto tai kiilto ominaisuuksiin vaikuttaa tuo sähkö. No Pekka Peloton kokeiluja...? ;) Lada ehkä maalaa tuolla menetelmällä kun paha appelsiini jälki... :P Epoksi maalia näkyy ruiskivan. Ei ehkä vesioheinteisella tai akrylillä onnistu?

Taavi

Autotehtaiden robotit maalaavat staattisella periaatteella. Eli korissa minus ja ruiskuissa plys. Saa tuolla tavallakin hienoa pintaa aikaiseksi ja jos on aikaa ja tupakkia niin kait sitä voi siveltimellä sutia ja sitten hioa ja kiillotella, mutta kyllä silti kannattaa pitää silmät ja kkorvat auki myös muille vaihtoehdoille. Ja se pulveri ei tule kyseeseen siksi että monet pulverivärit muuttavat väriään helposti liuottimien ja auringon vaikutuksesta ja esim korjausmaalaus liki mahdotonta..

Jensen

Moottoripyörä orgissa oli  keskustelu joka tukee Taavin jauhemaalali epäilyjä. Oli jauhemaali alkanut liueta vahaan ja rasvanpoistoaineeseen ja muuttanut väriä. Kuulemma on eroja nuissa jauheissa. Niitä on monenlaista. Epoksia,akrylliä ja polyretaania ja sitten toisissa on lakka ja on ilman lakkaa. Minun tietämys jauhemaaleista ei riitä ketään neuvomaan. >:( Mahdollisuudet rajautuu. Akrylli,epoksi,vesiohenteinen,polyretaani ja uretaani. Mimmoista väriä Taavi meinaa? Et ole kertonut?
                Mie en ole varmaan 1992 jälkeen ammatikseni maalannut mutta olen koko ajan yrittänyt pitää itseni ajan tasalla. Myös minä pidän korvani auki. ;D Ennen meille tuli Inter Standox lehtikin mutta kaiketi ovat jo luopuneet toivosta että meikä maalaamoa saisi pyöritettyä. Mulla on nuo liikemiestaidot heikot.
                     .

Taavi

No tällä hetkellä struktuuri maalit lähellä sytäntä rungon ja koneen osalle joka sekään ei onnistu pulverimenetelmällä.

Hemuli

Kyllä ainakin Eleko tarjoaa struktuurimaaleja pulverina.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Taavi

Eleko on melko kaukana Oulusta... Ja toisaalta tästähän voisi tehdä ns pellepeloton kokeilun... Tosin saattaa käydä tsup pum ja tallista katto veke ja kortteli pimeeksi

Mauni

Mun kautta voi myös kysellä noita erikoisempia pulvereita.. parissa paikassa missä puuhaillut niin äimistellyt esim. semmoista "kivi" pintaa. nimenomaan oulunseudulla..

Jensen

Akryllimaalien sruktuuriaineita alkaa olla vaikea saada mistään. De Beer ei myy ja Mipallakaan ei taida olla. De Beer myy Puskurimaalia joka vetää ryppyyn kuivuessaan. Ei ole tullut kokeiltua. VHT:llä spray maalina mutta 1 komponenttista ja vähän epäilyttää että miten kestää käyttöä? Mulla oli yksi semmon VHT musta spray ja kaverille maalasin moottorin sillä niin sievä ryppy mutta sitten kun ittelle Hondaan niin eipä enää mennytkään ryppyyn kuin paikoitellen.

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 11 lokakuu 10, 21:56:50
Akryllimaalien sruktuuriaineita alkaa olla vaikea saada mistään. De Beer ei myy ja Mipallakaan ei taida olla. De Beer myy Puskurimaalia joka vetää ryppyyn kuivuessaan. Ei ole tullut kokeiltua. VHT:llä spray maalina mutta 1 komponenttista ja vähän epäilyttää että miten kestää käyttöä? Mulla oli yksi semmon VHT musta spray ja kaverille maalasin moottorin sillä niin sievä ryppy mutta sitten kun ittelle Hondaan niin eipä enää mennytkään ryppyyn kuin paikoitellen.

se vht pitää lämmittää kuumailmapuhaltimella ryppyyn.
Ja kyllä se kestää. Mulla on kone, alaputket, vaihdelaatikko, jarrupuristimia yms. maalattu sillä ja 20tkm menty sen jälkeen. Tosin onhan se aika vähän..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Jude

Se statiikka maalaus on ihan normaalia korkeapaineruiskumaalausta, sähköä siinä käytetään turhan ohi sumun hallintaan, eli on ihan samaa maalia vedit sitten telalla tai ruiskulla. Varaus ruiskuun tulee paine-ilmasta joka pyörittää ruiskun sisään rakennettua turbiinia ja maalattavaan kappaleeseen tulee maadoitus joka saa maalin kulkeutumaan kappaleen kääntöpuolelle.
Ja ihan OT: yks hyvä keino tehdä sitä struktuuria on tehdä se ihan ruikulla, ruiskuta pohjalle tartunta pinta niin ettei valu mutta peittää, väännä ruiskusta viuhka kiekolle ja paineita reilusti pois, kun tartunta on nahistunut ruikuttele hallitusti pisaroita pintaan ja jatka niin kauan kunnes pinta on halutun näköinen, käytä esim. raskaankaluston 2k maaleja tai lakkaa lopuksi mattalakalla yli. Ei oo mitään sci-fi hommaa...

Taavi

Kyllä tuolta Oulun Automaalista saa struktuuri massaa vielä normi 2k maaleihin. Saapi mukavan oloisen pinnan aikaiseksi eikä ihan kaikki pienet naarmut putkissa näy läpi...