Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

20 asteen keulakulma

Aloittaja Olds79, 30 maaliskuu 16, 09:27:40

« edellinen - seuraava »

Olds79

Olen tekemässä tuommoista bobberia ja keulakulma laskurilla sain keulakulmaksi 20° ja nyt näyttäis runko siltä kuin sen mielestäni pitää näyttää.

Mutta onko 20° kulma liian jyrkkä tai onko siinä jotain muuta huomioitavaa?

Pyörään tulee 5cm offsetillä olevat 0°:t t-palat, jättö ois 6,5cm ja akseliväli lyhenee 148,8cm.

Spöke

Tuonmittaiseen pyörään jättö on aika vaatimaton. Ite tähtäisin yli kymmenen sentin lukemaan.
Mut kyllähän tuollakin varmaan ajaa, nopeuksissa saattaa puuttua suuntavakaus.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kiwi

Aika pystyhän tuo on, dynassa 28 astetta ja tuntuu mun mielestä turhan pystyltä. Mut mulla onki oudot mieltymykset.

Olds79

Joo kyllähän tuo pystyltä vaikuttaa itestäkin, mutta miellyttäis omaa silmää. Tosiaan jos kokemuksia ajo ominaisuuksista ja muista ominaisuuksista on niin kertokaa ihmeessä. Olishan tuolla tarkoitus ajaakkin.

Spöke

Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta esim. Ducati Monsterissa on rake 24 ja rapiat astetta ja jättö 95mm. Ja on ketterä. Versus joku softailin rake 35 asteen tietämillä ja jättö yli 150mm. En itse asiassa tiedä yhtään tehdasvalmisteista pyörää noin pienellä rakella ja jätöllä. Ja tehtaiden insinööritkin näistä jotain tietävät. Eli niksauta rakea ja jättöä vähän isommiksi.
-Spöke

Soikkeli

Itselläni on jättö 65mm +21" ja 56.5 astetta ja Hogtech:in vastaavassa 70mm. Vakaa ainakin 170kmh asti reissulastissa, lujempaakin olisi päässyt mutta meissä jokaisessa asuu pieni mamero.
C.O.G. 
Lifemember

Spöke

Ei mullakaan jättöä ole 70mm enempää. Mutta rake onkin yli 60 astetta. Pituus rauhoittaa. Mut noin pystyllä keulalla? Ei.
-Spöke

Olds79

On tuo oiva peli tuo keulakulma laskuri. Mallailin 26 ja 28 asteen rakella. Ei oleellisesti ulkonäkö muutu varmaankaan, mutta akseli väli pitenee jonkun verran ja jättö kasvaa myös parempaan suuntaan. Myös rungon korkeutta mietin ja ensin oli korkeus 97cm sitten puotin 88:n senttiin tulis matalan oloinen tuosta pyörästä.

Olettasin vastauksista ettei ainakaan alle 24° rakella kannata tehä tuota runkoa. Kiitos kommenteista kaikille vastanneille.

Raimo-Raato

Toisaalta XB-bulussa nopean googlettelun perusteella keulakulma 21 astetta ja jättö 8,4 cm. Kokemuksesta täysin vakaa ajettava täysillä ilman ohjausiskaria. Toki ajettavuus ja vakaus on monen asian summa.
A.K.A. Rambe

Jii

Katselin että 2002 mallisessa Yamahan TZ250 ratapyörässä on 22 asteen kulma ja jättöä 82mm, ja ei pysty ajamaan ilman ohjausiskaria (kokemusta on). Hiukan veikkaan että wobblausongelmia tulee tuolla 20 asteen kulmalla ja noin pienellä jätöllä.

Olds79

No nyt on runko muutos tehty ja tuloksena on 25° keulakulma. Kun saan pyörän jossain vaiheessa kasaan ja pääsen ajamaan niin eiköhän se sitten selviä miten toimii.

Odotukset on kovat toiminnan suhteen.

Taavi

Paljon vaikuttaa kolmioiden offset. Voipi tehdä jyrkänkin jos on varaa säädellä offset ajon mukaan.