Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

triken jättö ym. mitat

Aloittaja hoodee, 15 joulukuu 12, 16:53:42

« edellinen - seuraava »

hoodee

keulakulmalaskuria ja hankittuja osia tutkiessa ja mallaillessa laskuri näyttää seuraavia lukemia:jättö8,8cm,emoputken rake42 ja 6 asteen t-palat,keulan pituus 120 ja akseliväli 207. miltä kuulostaa/näyttää? onko vielä ajettava vai pitäiskö jättö saada sinne alle 5cm? ohjausakselin korkeus jää ehkä vähän rajuksi(112cm)... perkele ku ois ollu ne 7 asteen palat...voi tätä visioinnin tuskaa!! no onneks kaapissa on kaljaa!!!!!!
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

Sami

Jättölukemat on jo vähän unohduksissa, mutta tuossa Minnalle rakentamassani trikessä on alkuperäisen mittaiset keulaputket, sehän on todella matala (keulakulma lähelle 45), ja pistin siihen alunperin 5 asteen t-palat. Niilläkin täysin ajettavissa, mutta kovemmissa vauhdeissa sai mutkateillä käyttää tosissaan voimaa tangon kääntelyyn. Toki suoralla meni taas kuin juna.
Nyt kesällä löysin sopivat säädettävät t-kappaleet, ja pistin ne kiinni jonnekin 8 asteen korville. Maavara laski toki sen myötä aavistuksen etukenoon, mutta korjaa emäputken asentoa sit myöhemmin. Syksyn räntäsateella ajelin sen kerholta kotitalliin, ja ohjaus oli huomattavan nöyrä verrattuna edelliseen jättöön. Eli parannus oli toivottu. Jättöä en vielä ole mitannut.

Tuo jättö on näemmä trikessä vähän eri asia kuin tavan chopperissa. Hyrrävoimia vastaankin kun pitää ohjatessa enemmän tapella. Pitkäkeulassa asia on varmaan vielä tärkeämpi, koska keulan kiertojäykkyys on lyhyttä onnettomampi. Ei oo mukavaa jos tanko kääntää keulaa vihtaukselle, mutta etupyörä haluais jatkaa siihen kuuluisaan tangentin suuntaan...

"Varastomies" Johnnyllä tukholmassa oli myös melkolailla ongelmia pitkäkeulatrikensä ohjautumisen kanssa. Triken keulakulmaa ja keulaa muutettiin vielä näyttelyjen jälkeenkin, kun oli kuulemma liki mahdoton ajettava. Moore kai asiaa on Johnnyn kanssa hoitanut kuntoon. Kysyppä asiasta vielä siltäkin, ettei sun laite jää pelkäksi koristeeksi talliin jos sattuu tulemaan hankala ajettava!

Myös jäsen Skippy vois asiasta kokemuksiaan kertoa jos satuu tämän lukemaan. Pistä sille vaikka privana kysymystä!

Skippy

Hoodeen kanssa tosta olikin jo juttua, tähän mun hertsikka trikeen tulee +2 keulaputket ja 6 asteen kolmiot, 16" etupyörällä jättö n.4cm. Noilla se toimii mutta parempi olis kun ois säädettävät kolmiot niin vois hakea ajettavuuden just kohilleen.
Unohtu mainita että emäputken kulmaa en muuttanu orkkiksesta.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Sami - 24 joulukuu 12, 18:16:49
Tuo jättö on näemmä trikessä vähän eri asia kuin tavan chopperissa. Hyrrävoimia vastaankin kun pitää ohjatessa enemmän tapella. Pitkäkeulassa asia on varmaan vielä tärkeämpi, koska keulan kiertojäykkyys on lyhyttä onnettomampi. Ei oo mukavaa jos tanko kääntää keulaa vihtaukselle, mutta etupyörä haluais jatkaa siihen kuuluisaan tangentin suuntaan...

Tässä on asiaa. Jokunen testauskokemus löytyy, ja parhaiten toimii lyhyt jättö.
Long John Stroker

hoodee

no nyt on kaljaa juotu ja laitettu säädettävät t-palat hankintaan joten eiköhän tää tästä taas etene ja saadaan kone linjakkaammaksi... kiitokset vastanneille!
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

Motomatti

Joskus hienosäätöä jättöön tehdessäni olen turvautunut toisenlaiseen tapaan jossa ei tarvitse t-paloja pienen muutoksen vuoksi vaihtaa.
Useisiin pyöriin on olemassa keulan alaputkia joissa on etupyörän akselille kiinnitysvaihtoehtoja muitakin kuin teleskoopin jatkeelle. Samoin usd-keulojen alapaloissa on vaihtoehtoja. Akselin sijainti voi olla myös teleskoopin etu- tai takapuolella. Teleskooppi voi siis jatkua pitkältikin etuakselin alapuolelle. Jos ajatellaan että teleskooppi on n. 40 mm paksu ja etuakseli n. 15 mm niin yhdellä alaputkiparilla saadaan jätön min - max säätöeroksi, keulakulmasta riippuen, 40 - 70 mm.  Jollekin tämä voi olla tietysti ulkonäköseikkana kauhistus mutta käytännössä toimii.
Vakiona näitä on ollut liki joka keulavalmistajalla.

hoodee

tollasilla alaputkilla olis kyllä pelivaraa mutta sporan putkilla ei onnistu kun akselin kiinnitys on keskellä
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

Motomatti

Vahinko ettei ole kuvaa mutta keskireikäisen teleskoopin alaputken etu- tai takapuolelle voi pienen lisäosan avulla sijoittaa uuden reiän. Riippuu hieman telarista kuinka se kiinnitetään. Joka tapauksessa alkuperäinen reikä holkitetaan ja siitä läpi laitetaan noin M10 kokoa oleva pultti jolla lisäpalikka on alapäästään kiinni. Yläpää tulee jarrusatulan tai lokasuojan korvakkeisiin kiinni ja jos niitä ei ole niin pantapultti tai vastaava alaputken ympäri. Jatketaanhan niitä takahaarukoitakin ja tämän kun tekee/teettää huolella niin näyttää aivan asiaankuuluvalta. Tietenkin alumiinista.

Motomatti

Kävin pakkaskylmässä tallissa mittailemassa aihion rungon ja pyörien mittoja silmällä pitäen triken rakentamista. Tulossa siis perinteinen etumoottorinen trike 180 - 190 cm akselivälillä.

Huomasin että keulalle ei taida olla tarvetta tehdä juuri mitään. Keulaputkien pituus on 79 cm, keulan kulma 28 astetta, T-palojen offset 8 cm ja etupyörän säde 29 cm. Takapyöriksi tulee henkilöauton 15" vanteet sopivaksi katsottavalla rengastuksella siten että kokonaisvälitys ei juurikaan muutu vaikka käytettävä auton perävälitys onkin pidempi kuin pyörän alkuperäinen välitys. Ajoneuvosta tulee siis suhteellisen pitkä mutta pituus lisääntyy lähinnä taakse päin.

Laskuri: http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html
antaa jätöksi noilla mitoilla 6,4 cm joka saattaa olla ihan kelvollinen lukema.

Halusin selvittää tämän asian ennen kuin alan aihiota silpomaan ettei tule tehtyä turhaa työtä. Maavaran aion säilyttää kokolailla samana kuin se on normaalistikin joten keulakulma ei muutu juurikaan loivemmaksi.

Muuta: Veto kardaanilla, jäykkä taka-akseli joka on suuntaistuettu neljällä tukivarrella runkoon nähden ja monojousitus jossa iskunvaimentaja on kuljettajan satulan alla.  Jousto n. 100 mm.

Aihio on Guzzi California 3 -89.

1pete

Moi

anteeksi ketjun kaappaus oman ongelman kanssa mutta

mulla on pienoinen ongelma triken raskaan ohjauksen kanssa
keulakulma on 38 astetta ja jättö 16 cm T palojen offset on 0
putkien etäisyys emäpultista on 4.5cm eturenkaana on prätkän rengas
ongelmana on raskas ohjaus mm liikenne ympyröissä ja moottoritien rampeissa, kävely vauhdissa ongelma ei ole niin suuri kuin isommissa nopeuksissa
peruuttaessa ohjaus on todella kevyt
akselipainoa eturenkaalla on non 200kg

Oisko kellään vinkkiä mistä ja mihin suuntaan lähtis muuttamaan

-Pete-

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: 1pete - 19 heinäkuu 13, 22:04:37...mulla on pienoinen ongelma triken raskaan ohjauksen kanssa
keulakulma on 38 astetta ja jättö 16 cm T palojen offset on 0...

No eiköhän se ongelma ja syy tullut tuossa samassa lauseessa. Tavallinen kaksipyöräinenkin olisi raskas käsitellä noin pitkällä jätöllä ja traikki tykkää huomattavasti lyhyemmästä jätöstä kuin chopperi. Eli kulmaa muuttavia t-kappaleita hankkimaan (jos nyt tarkoitat tuolla t-palojen "offsetilla" että sulla on suorat kappaleet). Se pienentää jättölukemaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

1pete

kiitos tuota vähän pelkäsinkin pitänee ruveta tekemään uudet t palat