Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikä nokka 8:1 puristuksille?

Aloittaja Pekka53, 15 joulukuu 12, 16:12:33

« edellinen - seuraava »

Pekka53

Mulla on tötteröshovelin 80" kone 8:1 puristuksilla. Aikoinaan tuli sitä rakennettaessa laitettua Andrewsin BH nokka, jossa asteita 256 (.053 nostolla) ja nostoa 0.450". Kannet olivat silloin vakiot ja nostajat hydrauliset. Myöhemmin vaihdoin koneeseen S&S:n kannet ja muutin nostajat koviksi.

Tuntuu, että tossa BH nokassa on liikaa duraatiota 8:1 puristuksille (otaksun, että sössön kansien vaihtamisessa ei puristussuhde muuttunut, palotilan pitäisi olla sama?), kone tuntuu jotenkin laiskemmalta kuin voisi olettaa. Puristuspaineet ym. ihan kunnossa, ei ole väljä. Samoin ajoitukset kohdallaan. Kaasarina S&S super E. Kun nuo sössön kannet sallivat jopa 0.590" noston, niin ajattelin, että nokan vaihto korkeanostoisempaan mutta pienempiasteiseen voisi auttaa asiaa.

Andrewsilla on #2 nokka, jota mainostetaan matalapuristeiselle koneelle sopivaksi. Arvot ovat 230 astetta ja nosto 0.490". Sössöllä on 514 nokka, jossa asteita on 246 ja nostoa 0.514". Tämän sanovat sopivan alle 9:1 puristuksille.

Pienemmistä valmistajista Leineweberillä on LS3S malli, jossa asteita 241 ja nostoa 0.480" sekä Woodilla WS6, jonka arvot ovat 240 ja 0.510". Kumpikaan ei mainitse sopivuudesta matalahkolle puristussuhteelle, mutta nuo arvot vaikuttaisivat sopivilta.

Onko kellään kokemusta noista tai jostain muusta nokasta n. 8:1 puristusten kanssa? Voiko venttiilinnoston lisääminen (ja millä arvoilla?) aiheuttaa venttiilien osumisen vakiomäntiin, joita ei ole sen kummemmin modifioitu esim. venttiilitaskuja syventämällä? Vaikka ei olisi omakohtaista kokemustakaan, niin mielipiteitä ja näkemyksiä olis kiva kuulla.

Noiden pientenkään valmistajien tuotteiden saatavuudessa täällä ei pitäisi olla nykyään ongelmia. Tuusulan T-bone näyttää edustavan Leineweberiä Suomessa ja Woodin kotisivulla mainitaan espoolainen firma heidän tuotteidensa edustajaksi Suomessa. Suoraan tilaamalla Woodin nokkaa ei taitaisi helpolla saadakaan, pitäisi varmaan ainakin lähettää Bobbylle  dokumentit, että Suomikin on mukana Afganistanissa terrorismin vastaisessa toiminnassa  :) (jos joku ihmettelee, mitä tuo tarkoittaa, niin käykää vilkaisemassa Woodin kotisivua).

 

Kiiski

8:1 ei varsinaisesti ole matala puristus vaan vakio ja vieläpä FLH:n puristus eli tehtaan super sport ruttu, riippuu tietty vähän vuosimallista. Toi nokan valinta on pitkälti maku kysymys ja vielä enemmän kaasukäden käyttö kysymys. Mä sivuuttaisin kokonaan noi Andrewsin tuotteet en niinkään siksi että ne olis huonoja, ne vaan on musta vähän tylsiä. S&S nokat yhtälailla tylsiä mutta toi 514:nen saattaa hyvinkin olla mitä haet. Liian vähät asteet voi ryssiä hyvän moottorin aivan täysin, kaikki motit missä hemi palotila (siis pre evo) tykkää asteista ja ainakin musta on siistiä että koneesta löytyy muukin kierrosalue kuin tiukasti vääntävä tyhjäkäynti. Leinewebereihin  ja Woodeihin en ota kantaa kun ei omakohtaista kokemusta Shovelissa moisesta ole.
Aina kun nokan vaihtaa on syytä tarkistaa ettei venat hivota toisiinsa/mäntään, paitsi kaikkein poloisimmissa nokissa ja hyvä olis niissäkin. Tästä aiheesta on ollut pulinaa ennenkin paljon, paras neuvo edelleen on kokeilemalla selviää.

Pekka53

Kiitos kommentista, Kiiski. Laskeskelin vähän noiden vaihtoehtojen overlap-asteita ja sopivimmilta tolle mun 8:1 rutulle vaikuttivat S&S:n ja Woodsin arvot. Taidan valita näiden välillä. Täytyy vaan tosiaan tsekata asennuksen jälkeen konetta käsin pyörittämällä, etteivät venat osu toisiinsa tai mäntiin. Ai niin, asensin silloin S&S:n kansien kanssa myös Cranen rullavivut. Niiden vipusuhde on kyllä vakio 1.43, niin etteivät ne aiheuta lisähuolta tuossa suhteessa. Katsotaan kesällä vaikuttaisiko nenän vaihto parantavasti esim. koneen kaasuun vastaamiseen, missä nyt on mun mielestä toivomisen varaa.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Pekka53 - 15 joulukuu 12, 16:12:33
Tuusulan T-bone näyttää edustavan Leineweberiä Suomessa ja Woodin kotisivulla mainitaan espoolainen firma heidän tuotteidensa edustajaksi Suomessa. Suoraan tilaamalla Woodin nokkaa ei taitaisi helpolla saadakaan, pitäisi varmaan ainakin lähettää Bobbylle  dokumentit, että Suomikin on mukana Afganistanissa terrorismin vastaisessa toiminnassa  :)


Tota, en edusta, mutta Tuusulasta Leineweepereitä kyllä saa. Hinnatkin kohdillaan.

Woodilta saa kanssa tilattua ihan ite, oon sieltä(kin) tilaillu. Tais olla Sami, joka teki pioneerityön ja siirsi Suomen Bob-herran maailmankartalle, ei mun tarttenu mitään selittää.

Mitä tulee tohon kyssäriin, niin mulla on kokemusta sekä BH:sta että S&S 514:stä. BH vaatisi mun mielestä enemmän kanttia, jotta olis hyvä, kasin kantilla alavääntö ei ole kummoinen. Yläkierroksilla menee kyllä ihan hyvin.

S&S 514 on tolle kantille parempi, mutta ehkä vähän tylsä. Vääntöalue siirtyy jonkin verran matalemmille kierroksille.

Ei tolla rutulla veret seisauttavaa kaasuvastetta saa aikaan vaikka olis mikä nokka. Muistaakseni Pekan pyörä on painavansorttinen, jolloin Wood W6 tai Leineweber L3S vois olla kokeilemisen arvoisia. Tai joku muu öpaut 240-asteinen. Jos Leineweber kiinnostaa, ota Pekka yhteys nimimerkkiin S.M. :)
Long John Stroker

Pekka53

Kiitos kommenteista, T-bone. Täytyy pitää tuo Narunkutoja yhtenä varteenotettavana  vaihtoehtona.

Hessu

Toi Woodin nokka on ihan mopo. Kivasti rullaa matalalla ja nöyrästi vetää, mutta sit kun pitäis lähtee oikeasti ajaa, ei enää tapahdu muuta kun ääni kovenee. Ei sovi ainakaan mun tapaan käyttää prätkää. Kiiskiä kompaten. Tarvii enemmän asteita.

Tuusulan T-Bone

Mutkun teillä on "hiukka" pitempää iskua kun Pekalla, jolla käsittääkseni vakioisku, vakioporaus, kasin kantti ja melko painava pyörä. Ei toi Woodi mikään strokerin nokka oo, se on selvä.

No, jossain määrin makuasioita nämä.
Long John Stroker

Pekka53

No innostuihan se porukka vaihtamaan mielipiteitä! 

Mun Sohveli on tosiaan 80" vakioiskulla ja porauksella (4,25 X 3,5) ja puristukset 8:1, pyörä on vähän riisuttu FLH, eli melko painava. Kaksi suuntaa on noussut esiin: Kiisken ja Hessun näkemys, että hemipalotilainen tykkää kuitenkin reilusta duraatiosta ja T-bonen näkemys, että 240 asteen tienoilla oleva nokka voisi olla tuolle kasin kantille sopiva (niinkuin tossa itsekin alunperin olin funtsaillut).

Ei auta kuin kokeilla molemmat vaihtoehdot. Esim. Leineweberin L51:ssä on asteita 256, eli samanverran kuin nykyisessä Andrewsissa, mutta nostoa reilusti enemmän, eli 0.508". Toiseksi hankinnaksi joku 240 asteinen (Sössö, Wood tai Narunkutoja). Ymmärrän kyllä, että nämä antavat vähän erityyppisen suorituskyvyn, pienempiasteinen antaa ehkä enemmän vääntöä alakierroksilla ja iso nokka tehoa yläkierroksilla. Katsotaan sitten kesällä kummasta saa itse enemmän kiksejä, pääasia että tuntuisi lähtevän nykyistä rapsakkaammin, subjektiivisia juttujahan nämä toki ovat. 


Hessu

Mulla ei tsykä+ kuski paina kuin 500kg. Kiiskin vehkeessä on vielä enemmän malmia pultattu kiinni, mutta yhdistelmän paino samaa luokkaa. Eli yhdistelmän paino ei kelpaa selitykseksi.
Mutta iskua kyllä on molemmilla enemmän ja myönnettäköön että se vaikuttaa.
Mulla on nyt Siftonin 112 paikalla. Asteet 253/258. Lisää sais olla. Vilpittömästi!
Odotan L51:stä... Se rampin malli kiinnostaa.

erakko

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 19 joulukuu 12, 21:15:12
Odotan L51:stä... Se rampin malli kiinnostaa.

Tuollainen:



Muokattu: kuva suuremmaksi.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Spöke

Tässä kohtaa pitää muistaa, että narunkutojan asteet eivät ole verrannollisiamuiden nenuvalmistajien asteisiin. Mut emmä usko, et toi 8:N kantti on riittävästi tohon L51:een. Mä laittasin L3S:n. Tai Sössön 514 on kuin luotu tohon mosaan. Tommonen motti on vaan helposti hengetön joko ylä- tai alapäästään, aika paha duunata voimaa läpi rekisterin.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

Tohon vaikuttaa lopulta aika moni asia - makuasioiden ohella. Strokerissa mäntänopeus kasvaa, jolloin hengitys (paskoillakin kansilla) paranee ja motti tykkää asteista pienemmälläkin kantilla. Välityssuhde vaikuttaa myös, harvoilla välläreillä on hyödyksi, jos nokan paras vääntöalue alkaa matalammilla kierroksilla.

Kuten sanottu, mulla on kokemusta sekä S&S 514:stä (246 astetta) että Andrews BH:sta (256 astetta) motissa, jossa puristussuhde oli öpaut 7,5:1, mutta bigborepytyt. Välityssuhde mallia aavikko. S&S oli mun ajossa parempi, tosin ero ei ollu kovin iso, ja alavääntöä olis kaivannu lisää. Jos olisin pitäny motin muuten samassa kuosissa, olisin seuraavaksi koklannu L3S:ää tai Woodia. Siksi tämä "suositus" öpaut 240 asteen nokasta tollaseen mottiin ja pyörään.

Jos tahtoo parempaa kaasuvastetta ja muutenkin kulkupuolta, pitää lähteä liikkeelle muualta kuin nokasta... ;)
Long John Stroker