Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo-Sportin toision rihlaukset pettää.

Aloittaja Jake, 03 elokuu 10, 20:44:52

« edellinen - seuraava »

Jake

Toiseen kertaan tällä kaudella kävi semmonen juttu, että offset-etuhihnapyörän rihlaukset olivat menneet sileäksi. Ensin antautui jenkkien billetti-pulikka parin sadan kilsan kohdalla:

Diagnosoin syyksi liian pehmeän materiaalin, mutta noinkohan..

Uuden tein Buellin teräspyörästä levittämällä:

Nyt tämäkin versio antautui. Ensin luulin, että homma hoituu uudella, ammattilaisen tekemällä hitsauksella:

Mutta sisältä paljastui siis kadonneet boorit:

Itse akseli on hyvässä kunnossa ja välyksetön.

Mikäköhän tän ilmiön aiheuttaa? Onhan mopossa viilattu kone, mutta ei kai se nyt noin hurja ole..

rodchop

Esim, löystynyt ratas. Eihän se saisi ajossa mennä, mutta ajotyyli voi vaikuttaa jos isolla vaihteella alhaalta rytyyttää niin hakkaahan se helposti kaikenlaista paskaks.
Aika yleistähän tuo tuntus olevan  :(
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Kyllä itsekin kallistuisin löysän kiinnityksen ja ajotyylin yhdistelmään. Tarkista onko hihnapyörän takana oleva holkki riittävän pitkä että mutteri kiristää rattaan sitä vasten kunnolla. Ja runtua koneeseen, ei näillä kannata alta kahden tonnin ajella ollenkaan. Omalla nelivaihteisella evosportilla ajelin viikonloppuna, mulla on myös itse tehty offsetratas 240 kumin takia. En laiskuuttani ole jaksanut rakentaa tukilaakeria ja laite rupesi heti jyristämään jos yritti kuormittaa liian alhaisilla kierroksilla - mikä nelivaihteisessa on valitettavan yleistä pitkistä vaihdeväleistä johtuen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Täytyy myöntää, että liian pienillä kierroksilla tulee vieläkin ajettua, vaikka ajotyylin muutosta oon tietoisesti opetellu. Kyllä tossa viisvaihteisessakin saa olla poljinta heiluttamassa ahkerasti varsinkin kun kuljetaan nopeuksien 40-80km/h välillä.
Tsekkaan sen holkin huomenna uuden rattaan kanssa. Viimeksi se tuntui kiristävän hihnapyärän tiukkaan.
Kiinnitysmutteri oli tiukassa ja se hakattiin auki pulttipyssyllä. Tosin manuska käskee kiristämään sen aika rivakkaan momenttiin ja pikkusen vielä päälle! (68Nm +30 astetta lisää).
Kiitos jälleen kerran avusta!

nicnac

Jake

Yökuriiri toi uuden hihnapyörän ja pikaseen sitä kokeilin paikalleen: se solahtaa rihloille tosi helposti, mutta ei tunnu kuitenkaan väljältä (pikaisella kokeilulla..). Mutta jos sovitus ei ole yhtään tiukka, niin rakoahan siellä silloin jo on. Mahtaako se vaikuttaa noin nopeaan rikki hakkautumiseen? Eli onko akseli vaihtokunnossa? Mutterilla sen saa tiukalle kyllä.

Jake

Kaveri vinkkasi katsomaan akselia tarkemmin. Ja tosiaankin akselin juurella rihlauksessahan näkyy jo suoraan kulumaa!
Oisko tähän nyt muuta korjausta, kuin uusi akseli?

Spöke

Kyllähän loppupelissä on akseli vaihdettava. Ite en kesken ajokauden mokomaan ryhtyisi, mulla pysyi booreistaan kulunut pannun enskapyörä tollaisella kiinni viime kesän:
http://pms.nebula.fi/kuvasto/malli.php?id=Loctite%20648.
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jake

No jotain tommosta aattelin minäki. Vaatis akselin vaihto räjäyttämään koko koneen ja siihen ei viitsis ryhtyä edes talvella  :'(

Hemuli

Koko koneen? Minkä ikäinen sportti on kyseessä? Kaikista -03 ja vanhemmista lähtee aski pois kun vaan irrottaa ensiövedon ensin pois tieltä. Se lähtee helposti huollettavana kasettina ulos. Vasta kumiripusteisissa kehitys hyppäsi aimo annoksen taaksepäin kun laatikosta poistettiin trapdoor ja purku edellyttää lohkojen halkaisua.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mauri H.

Joo, samanlainen toi lienee kuin 4-pykäläinen purkaa, joten ei ole ongelma...
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Jake

No perhana! Mä nopeesti vilasin korjauskirjaa ja sain semmosen käsityksen. Jossei se kerran ihan mahoton ole, niin alanpa metsästään akselia. Ja Mauri: lupauduit juuri jeesiin :D

Mauri H.

Lainaus käyttäjältä: Jake - 05 elokuu 10, 09:38:34
No perhana! Mä nopeesti vilasin korjauskirjaa ja sain semmosen käsityksen. Jossei se kerran ihan mahoton ole, niin alanpa metsästään akselia. Ja Mauri: lupauduit juuri jeesiin :D

Sopii.

Huonosti vaan oli Ebayssa akseleita... täytynee pitää silmät auki.
Fat Bob 2008
XR1200 2009