Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rocker akseleiden O-renkaiden asennus

Aloittaja Kokkonen, 21 helmikuu 09, 14:15:14

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tuli taas taisteltua Rautiksen rocker- eli keinuvipuakseleiden O-renkaiden asennuksen kanssa. Oliskohan jollain siihen joku niksi? Ongelmana on kun asennettaessa O-renkaan pinnasta pakkaa leikkautumaan hieman tavaraa pois.   >:( Kokeilin puristaa renkaan loveensa letkunkiristäjälläkin, ei auttanut, tai pitäis olla toisenlainen. Kaikenlaisia liukasteitakin olen renkaisiin sivellyt.

Tilasin w&w:ltä luettelon mukaiset O-renkaat, mutta ne oli ihan mahdottomat, pari milliä pienemmillä homma meneen jotenkin, mutta ei 100%:sti edelleenkään.
Shovelissahan on samankokoiset O-renkaat.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Sepixlh

Huomasin että jos nuo "tulpat" ruuvaa liian syvälle leikkaantuu renkaat varmasti, kun kiristyksen tekee niin että kun tulppa koskettaa kantta niin kiristetään vielä ¼ - ½ kierrosta ( samoin kun kytkimen säädössä).
Kyllä nuo noin on pitänyt vaikka hirvittää kuinka "löysälle" ne jää, eivätkä ole vielä tippuneet maantielle.
Siis mitä nyt taas..

ss

Mulla oli vuoto-ongelmaa o-renkaiden kanssa, laitoin tilalle teflon-rinkulat, helppo asentaa eikä vuotoakaan ole sittemmin esiintynyt.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: ss - 05 maaliskuu 09, 10:15:49
Mulla oli vuoto-ongelmaa o-renkaiden kanssa, laitoin tilalle teflon-rinkulat, helppo asentaa eikä vuotoakaan ole sittemmin esiintynyt.

Onko sulla vinkki, mistä ja mihin ne on alunperin tarkoitettu?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss

#4
Löytyivät v-twinin katalookista, siftonin "no leak rocker arm seals".

Tarkemmin ajatellen enpä olekaan varma olivatko teflonkia vai ihan tavan nylonkia, mutta toimivat kuitenniin.

EDIT: öö, tuli mieleen, mietinkö nyt vääriä 0-renkaita, onkos tossa akselilla renkulat muuallakin?

Kokkonen

#5
Ei siinä akselilla ole kuin yksi rengas. w&w luettelossa tönärin ja tuon akselin o-renkaat ovat samalla numerolla, mutta liian suuret ne oli. Sama probleema viime vuonna ja ajokaudella yksi päästi aika paljon öljyä ohitseen.
Shoveliin laitoin Cometin sarjan mukana tulleet, niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Nyt vaan ne on paikallaan, eikä saa referenssiä. Sama koko kuitenkin....
Tuo Sepin vinkki ei käyne minun tapauksessa, kun akselit on shimmattu Shovelin tapaan ja välykset mitattu, kun akseli momentissaan.
Kiitos tähänastisista.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Sepixlh - 05 maaliskuu 09, 09:15:38
Huomasin että jos nuo "tulpat" ruuvaa liian syvälle leikkaantuu renkaat varmasti, kun kiristyksen tekee niin että kun tulppa koskettaa kantta niin kiristetään vielä ¼ - ½ kierrosta ( samoin kun kytkimen säädössä).

Jäi tämä Sepin vinkki raksuttamaan, mutta oli oma sytytys vähän myöhäsellä  :). Piti käydä kokeilemassa ja onnistui shimmatullakin akselilla, sillä sai sen momenttiin, joskin pikku pelaamisella. Ilman tiivistettä ensin, tulppa pois ja tiiviste paikalleen ja niin edelleen. Pitää nyt kuitenkin metsästää noita teflonirenkaita, sais paikat kiinni asti.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 05 maaliskuu 09, 12:30:59
Ei siinä akselilla ole kuin yksi rengas.

Ok, aloin epäilemään kun kerroit letkunkiristäjätempusta enkä oikein hahmottanut miten se onnistuisi...

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: ss - 06 maaliskuu 09, 16:33:43
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 05 maaliskuu 09, 12:30:59
Ei siinä akselilla ole kuin yksi rengas.

Ok, aloin epäilemään kun kerroit letkunkiristäjätempusta enkä oikein hahmottanut miten se onnistuisi...

Epätoivoisen ihmisen epätoivoisia kokeiluja, laitoin renkaat ja tulpat paikalleen ja kokeilin jopa ujuttaa kaikki paikalleen letkunkiristäjällä O-renkaan urassaan pitäen.  ::) Vois onnistuakin jollain sileäpintaisella kiristäjällä. Tavallisella pääsi vain "läheltä piti" tilanteeseen.
Kaikkea on kuitenkin kokeiltu.  :)
Kyllä noissa on varmaan materiaalierojakin. Jotkut renkaat menevät hyvin paikalleen eivätkä tursua ulos kun tulpan kiertää kiinni.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

piese

Biltema, motonet, claes ohlsson etc. saa noita sinnepäin olevia kumeksia, lukkorikkoja etc. ja niistä kokeilemalla saa sitten sopivan melkein paikkaan kuin paikkaAN.

Näin täällä syrjässä 1000km:n päässä kehäkolmoselta, kun noita vara-osaliikkeitä ei ole ihan nurkan takana tai onhan se yhtä lähellä kuin lähin puhelin/tietokone mutta jos ei sada niin ei viittis muutamaa päivää aina ootella.

Kokkonen

#10
O-renkaat ovat paikallaan ja uudet tulpat myös. Vika taisikin olla niissä eikä renkaissa. Olivat liian väljät ja kumi pääsi pursuamaan ulos. Ohessa kuva viime ajokauden jälkeen....puhunee puolestaan.

Kiitos kaikista kommenteista.

Huomaa nykymuodin mukainen mattamusta runkomaalaus. Koskahan ruoste ja öljyvuodot tulevat taas muotiin... ;D
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Tein tänään Wurthin O-rengaslajitelman kanssa empiiristä tutkimustyötä, ja totesin et 17 x 2,5 mm on tuon o-renkaan likiarvo.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Tuossa kun naapurissa on Biltema niin on aina silloin tällöin tullut käytyä löytöretkellä - viimeksi matkaan tarttui tällainen:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=86702&sivu=86702.htm&ryhma=6&kategoria=111



O-RENGASSARJA, TUUMAKOOT

Nitriilikumia, 32 eri kokoa. 
Kestävät petrolituotteita, vettä, kaasuja jne. 
Käyttölämpötila-alue -55 °C - +125 °C. 
Tuumakoot. 407 rengasta, 
koot 1/8”x1/4”-2”x2 1/4” 
(sisä-Ø x ulko-Ø).


Hinta 14,99â,¬
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Affe

Moro,

Mitä jos sitä coverin reikää ihan aavistuksen pyöristäis/viistäis? Ihan vaan siitä "huulilta", voisi liukuu nätimmin...

Affe

Kokkonen

Taas piti kaksi O-rengasta vaihtaa, olivat pursunneet ajokauden aikana tulpan reunoilta ulos....eikä tulpat olleet edes kireällä. Renkaat oli "sulaneen" näköiset, ei enää pyöreät vaan kuin paikalleen valetut. Taitaa olla niin, että Ameriikasta halavalla ostetut renkaat ovat olleet jotain taiwanin muoviseosta, joka ei kestä lämpöjä. Viime suvena oli yksi aika helteinen reissu, alko jo öljytkin vieroksua koneen sisäpuolta.  :)
Kaksi muuta O-rengasta oli ok, kumit kimmoisia ja silleen. Ilm. W&W:n tavaraa nämä.
Uudet meni paikalleet ongelmitta, eikä ainakaan vielä tunge ulos.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W