Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TC88 viritys?

Aloittaja flhx, 21 helmikuu 09, 22:41:55

« edellinen - seuraava »

flhx

Koska täällä on vielä aika hiljaista niin pistetäänpä tälläistä...

Hemuli tuossa jo pistikin linkkiä uudempien TC-koneiden virityksestä, mutta kertokaapas millaisia paketteja olette tehneet TC88 padoista (kai niitäkin nyt joku on virittänyt...).

Itsellä vielä suht vakio ruisku-TC88 Street Glide, Power Commander, SE ilmanputsari ja vaimentimet. Tallilla hyllyssä odottaa toiset vakiokannet jotka olisi tarkoitus kiikuttaa Atelle Loimaalle hierottavaksi kunhan nyt pääsen takaisin sinne pohjolaan...Lisäksi asennusta odottamassa SE 95"kitti valumännillä ja S&S 510 ratasnokat, säädettävät tönärit vielä ilmeisesti hankin. Ongelmana ollut vain se että malttaa lopettaa ajamisen niin pitkäksi aikaa että saa nuo kiinni...Piti jo pultata viime keväänä kiinni, no sehän jäi tietysti kun ajokausi alkoi, sitten heti syksyllä ajoin tänne etelään enkä viitsinyt ennen sitä tehdä mitään remontteja kun vakiopata toimi suht ok.(ajatus paketin sisäänajamisesta täällä etelässä ei kiehtonut...). Nyt pyorällä ajettu n.45tkm ja tekisi mieli vaihtaa tuo paketti mm.että pääsisi mahdollisista nokan laahareiden ongelmista eroon...Jos malttaisi tänä keväänä sen tehdä...

Lisäksi mielessä kummitellut melko vahvasti sellainen vaihtoehto että heittäisi ruiskun mäkeen ja vaihtaisi kaasarin tilalle, muutama probleemi kun ruiskun kanssa oli tuossa n.vuosi takaperin..Lisäksi paketista saisi huomattavasti simppelimmän kaasarin kanssa.Tosin myönnän kyllä että ruisku on pirun mukava, siis kunhan se vain toimii...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Itseäni on myös kiehtonut Twincam moottori vaihtoehtona tuohon FXR:n 124 cid evolaiseen, se kun on vähän turhan pitkäiskuinen meikäläisen makuun.

Maailmalla tuntuu olevan suurta huutoa pitää vakioiskunpituus mutta vaihtaa 4 1/8" pytyt muokatuilla vakikansilla tai sitten valmiilla virikansilla. Zippers on heidän preppaamillaan vakiokansilla (porttaus, isommat venat ja puolipuristajat) dynottanut takapyörältä yli 120 hevosta. Tuollaisen moottorin strategisiksi mitoiksi tulisi siis poraus 4 1/8" ja isku tasan 4" eli kyseessä olisi "oversquare" rakenne. Voisi toimia tuollaisessa kevyemmässä pyörässä. Oikeastaan vielä enemmän kiinnostaisi puhdas squaremoottori nelosen porauksella mutta en ole ihan hirveästi löytänyt pytty/mäntävaihtoehtoja tuolle poraukselle - kaikki neloset kun on stroukkeriosia.

Muu resepti sitten sisältää ratasjakopäätä ja erinäisiä Feulingin tuotteita, olisi ollut aika mielenkiintoinen projekti ihan "tee-se-itse" mielellä otettuna. Kaasarin olisin varmaan itsekin laittanut, HSR45 Mikunin vaikka viime aikoina on esiintynyt selkeää kiinnostuksen heräämistä Micro-Squirtiin ::) ...

Taitaa kyllä jäädä taas haaveeksi ensi kesän osalta, osaksi siksi että ei ollut jonoksi asti ostajia tuolle olemassa olevalle hirviömoottorille ja nyt ei enää ehdi rakentaa uutta konetta ajoissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Webmaster

#2
Olen sellaisen käsityksen saanut ja keskusteluja lueskellut että pelkkä "big bore" kitti (pytyt+nokat) ei loppu pelissä antaisikaan kuitenkaan tarpeeksi lisää tehoja. Vääntöä hieman lisää kylläkin.
Mutta itse olen joskus pohtinut tuota TC88 tehon päivitystä siltä pohjalta, että kun kerran yläkerta puretaan jo pelkästään pyttyjen vaihdon vuoksi, niin miksipä ei samalla sitten investoi koko pakettia kerralla jos tehoja haluaa.
Eli itse laittaisin myös portatut kannet pakettiin.

Äläkä siitä ruiskusta luovu :) Vai mikälaisia huonoja kokemuksia sinulla siitä on ?
Jos tuohon pakettiin lisää vielä lamdallisen ruiskun säätäjän niin luulisi sen saavan toimimaan koko kierros alueella nätimmin kuin kaasarin.

Minulla on FXSTI:ssä seuraava setti.
V&H pro pipe, Forcewinder putsari ja Terry Componentsin lambdallinen ruiskun ohjaus boxi.
Ja tälläiset on penkitetyt lukemat, samoihin pääsee kuulemma bigbore kitillä :)


EDIT: On se Hemuli nopee, ehti taas ennen minua... :D

flhx

Jarppi: jäi tuossa mun viestissä sanomatta se että en ole hakemassa mitään huipputehoja tai maksimaalista vääntöä, siksi mulle riittää varsin hyvin tuommoinen maltillinen bolt-on paketti. Pata on kuitenkin kiinni touring-rungossa ja mulle on pääasia se että moottoripyörällä AJETAAN, siksi suht lähellä vakiota oleva voimanlähde on (ainakin omasta mielestä) se varmin vaihtoehto.Siis kuitenkin siten että sitä käyttökelpoista tehoa löytyy, tuossa touringissa kun ei tee mitään esim.jollain 150hepan tehoilla jos ne tulevat ulos kierrosalueella 5400-5500rpm...Itse nimittäin tuli todettua että tuo vakio 88:kin jo riittää allekirjoittaneelle ihan mukavasti, ainoa mitä hieman toivoisi olisi ohituskiihtyvyys, tuossa 120-140kmh matkavauhdissa kun kahvan kääntäminen ei tunnu ihan hillitöntä käsien venymistä aiheuttavan...Samoin tulllut huomattua että en edes yleensä kierrätä tuota pataa punarajalle asti, se taitaa alkaa jostain 5500rpm, yleensä ajan n.3000-4000rpm alueella(siksi hieman mietin nyt tuota nokkapakettiani, se kun kuulemma heräilee vasta tuossa n.3000rpm jälkeen, tosin ilmeisesti vääntö alhaalla vakionokkien luokkaa eli riittää mulle).Ja joka tapauksessahan aion heti pakettiin laittaa portatut kannet, itse olen ymmärtänyt asian niin että se olisi se ehdoton eka toimenpide noihin TC-koneisiin.

Ruiskusta luopuisin siksi että tuli jonkun verran tapeltua käyntihäiriöiden kanssa reilu vuosi sitten, lisäksi EDELLEEN tulee välillä koneen ollessa kuuma sellaista "ominaisuutta"(maahantuojien suosima sana takuunalaisissa kulkuneuvoissa...Tässä tosin takuuaika jo loppunut.) että tyhjäkäynti tippuu n.500rpm kohille, josta joko nousee n.1000rpm asti tai sitten laite sammuu.(laitteessa HD:n omat tulpat, niitä ainakin Loimaalla suositeltiin noihin ruiskuihin). Lisäksi olen sen verran vanhan liiton miehiä että mielestäni kaasari on pyörässä se varmin vaihtoehto...Perusteena se että sähköt yksinkertaistuvat huomattavasti kun mm.kaikki ruiskun anturit heittää mäelle.Tosin hieman olen kyllä miettinyt esim.ThunderMaxin lambdallista ruiskua...Mutta, yksinkertainen on kaunista..

Hemuli: itse myös kahlannut jonkun verran nettiä ja katsellut mm.juuri noita Feulingin herkkuja, mutta budjetti ei ihan kaikkia kestä joten ajattelin aloitella ihan simppelistä paketista, sitten ajan myötä ehkä lisää herkkuja...Itse en ole mikään moottoriguru, joten enemmänkin etsinyt sellaista optimaali budjettipakettia tuohon touring-runkoon.Lähden ainakin tuolla 95"paketilla, katsotaan sitten mitä löytyy parin vuoden päästä...(mikäli nyt saan edes tuota 95kittiä vaihdettua...kuitenkin suht toimiva pyörä ja niitähän ei pitäis ikinä purkaa..)

S&S myi 106cid kampurapakettia tuohon TC88 pataan. onko kukaan sen speksejä ihmetellyt?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Pasi

Tuo 88 -> 95 cid S&S paketti on ainakin toimiva. S&S on saanut kannet todella toimiviksi, virtaukset ovat optimaaliset ja palaminen näin ollen tehokasta. Ei ole vuosien kokemus tuossa kansien hinkkaamisessa mennyt hukkaan.

Myös Thunder Maxin ruiskusta on nyt säätötietoa olemassa joten sitä voi suositella myös. Thunder Maxin kanssa on sama kuin muissakin säädettävissä ruiskun älylaatikoissa, tehtaan omat käyrät ovat vain suuntaa antavia ja ne kannattaa hioa dynossa kohdalleen. Sieltä löytyy niin tehoa, vääntö kuin myös ajettavuutta kun säätää ohjelman juuri oikeaksi.

flhx

#5
No niin, tähän sen verran kommenttia että nyt on kannet hierottavana...(oli ylimääräiset kannet joten ei tarvi ajamista lopettaa...ihan kätevää kun töihin 50km sivu enkä omista autoa ja ne pari muuta pyörää jotka omistan eivät ole nyt käytettävissä...)

Nokista sen verran että nuo sössön 510 nokat jää hyllyyn ja tilalle tulee andrewsin 26:t, noita suositeltiin omaan pakettiin joten kokeillaanpa niitä. 37:tkin olisi olleet mahdollisuuksien rajoissa mutta päädyin noihin lievempiin neniin. Internaattorista tavailin kyllä jostain tuoreista nokista, malli 31, mutta kun mää noista mitään tajua...Pelasin sitten varman päälle. SE:n 95kitti odottaa hyllyssä, kattoo ny saako tätä viripakettia vaihdettua tän ajokauden aikana vai venyykö ens kevääseen...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

flhx

#6
Nyt on big bore kitti nokkien kanssa asennuksessa ja hieman ns.ahdistaa tämä projekti...

Elikkäs 06 TC88, S&S ratasnokka-kit Andrewsin 26 nokilla, SE 95 kitti ja duunatut kannet. Helppoa kuin heinän teko...Paitsi...No, ensin: vaikka tuo S&S sarja on kohtuu täydellinen niin kannattaa hommata öljypumpun o-renkaat, ne eivät kittiin kuulu. Samoin heti jakopään kopan alla on vasemmalla puolella pari pientä o-rengasta öljykanavissa, niitäkään ei tähän settiin tule. Nämä olin jo etukäteen havainnut ja ostanut valmiiksi. Sen sijaan seuraavat jäivät silti puuttumaan: ensiövedon kopan tiivari(ei tullut big bore kitin mukana, kittiin kuitenkin kuuluu jäykempi kytkimen painejousi jota ei välttämättä saa tarkistusluukun kautta vaihdettua) sekä nostaja"pesien" tiivarit.(Nostajapesät ovat TC:ssä kiinteät lohkossa, ulospäin näkyvät kromikäikäleet ovat vaan coverit.Eli kun nostajapesät on väljät niin heitä lohko roskiin ja osta uusi...). Lisäksi jos et käytä S&S sarjassa olevia nokkia niin hommaa uudet kiilat nokkien ja nokkarattaiden kiinnitykseen, esim. Andrewsin nokkien mukana niitä ei tule.

Kuten mainitsinkin niin olin kaukoviisaasti hommannut toiset kannet jotka kävivät Atella hierottavana. Kaikki hyvin tähän asti. Nokkien vaihdossa tarvittiin prässi jolla saatiin sössön nokista rattaat irti ja iskettiin ne Andrewsin neniin, samoin cam platen uudet laakerit prässillä kiinni. Tässä kohtaa kannattaa malttaa prässin kanssa ja jättää cam platen ja jakopäänkopan väliin tuleva nokkien käyttöratas prässäämättä paikalleen koska silloin et pääse kiinnittämään cam platea lohkoon, etkä öljypumppua cam plateen, molemmista jää yksi pultti rattaan taakse piiloon. Eli ratas kiinni vasta kun cam plate lohkossa kiinni ja öljypumppu keskitetty ja pultit momentissa.

Muuten ei nokissa mitään kummempaa, menivät aika kivuttomasti, vanhat tönäritkin käytettiin kun kannet olivat joka tapauksessa irti. Sitten alkoi mielenkiintoinen vaihe. Kannet ja tönärit kiinni, yläkerta nippuun. Ruiskun imusarja paikalleen. No, hieman ahdistaa kiinnitys, mitäs nyt? imusarja irti ja kiinnityslaippojen vertailua kansissa oleviin pultinreikiin. Kappas, ei sovi....Seuraavat havainnot: pyörässä alunperin 06-valunumeroilla olevat kannet, nuo duunatut kannet 99-valunumerolla. 06 muuttui sitten näköjään tuo imusarjan laippojen kiinnitys, ennen sitä on evo-mallin laippa jossa toinen kiinnitysreikä on etäämmällä imuaukosta kuin toinen, muutama milli eroa. Tuossa 06 kannessa on kiinnitysreikien etäisyys imuaukosta sama molemmilla puolilla. Tässä vaiheessa alkoi ihmettely että mitäs vittua nyt tehään? Evon laippoja viilamaan jolloin saatiin imusarja kohilleen, MUTTA ilmanputsarin puoleiset laipan kiinnityspultit ei mahdu pyörimään...

Seuraava"mitäs vittua nyt tehdään?". Imusarja havaittiin niin ohkaiseksi että sen ohentaminen ei tullut kysymykseen, liian suuri riski että halkeaa. Vaihtoehto 1: vanhan mallinen imusarja ja laipat. vaihtoehto 2: orgiskannet kiinni sellaisenaan. vaihtoehto 3: orgiskannet hierottavaksi ja käytetään niitä, nuo 99 valunumeroiset myyntiin. Jälkimmäinen tuntui parhaalta vaihtoehdolta, joten katso myyntipalsta.....(Edit: tai älä enää katso, kannet meni jo) Projekti jatkunee ensi viikonloppuna, sinne asti täytyy pärjätä kakkospyörällä kun ei tuota autoa edelleenkään ole...Aikataulu vain alkaa olla suht tiukka, pitäs ehtiä sisäänajaa ja säätää ennen etelään lähtöä....No, onhan tässä vielä muutama viikko.............

Ai niin ja mainittakoon että itse toimin tässä projektissa vain olan yli tuijottelijana ja asennuksen häiritsijänä, mulla on peukalot niin syvällä perseessä etten itse alkanut asentelemaan noita romuja. Tämä vain siksi että tuosta kirjoituksesta saattaa saada kuvan että itse asentaisin nämä, kunnia sille jolle kunnia kuuluu, mainitaan asentaja sitten kun projekti on valmis.

Ennen projektin alkua etsin aiheesta tietoa, tuo kansien vaihto piti kaikkien lähteiden mukaan olla bolt-on. Sen verran sain tietoa jostain netin syövereistä että "uudemmat kannet virtaavat hieman paremmin", ja mainittiin "ehkä 05" tulleen tuo muutos. Kaikkea sitten oppii...Hieman ihmetyttää että miksi on tehty 06 tuo imusarjan kiinnityksen muutos kun 07 tuli jo isompi pata, olettaisin että siinä on palotila isompi joten eri valukin kansissa. Tämä asia vaatii toimenpiteitä joten lähetin MoColle UPSilla raivotautisen rottweilerin, saatana kun haittaavat harrastusta tuollaisilla päättömillä valujen vaihdoilla.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

flhx

Nyt on projekti edennyt jo siihen vaiheeseen että pata on ollut nipussa jo toista viikkoa. Työt kuitenkin haitanneet niin pahasti harrastuksia että normaalin n.800km/vko ajon sijaan tullut puolessatoista viikossa vain 300km...Joutunut viettämään hotellielämää Helsingissä ja kulkeminen hoitunut taksilla joten eipä juuri ole ehtinyt sisäänajoa ajelemaan. Nyt kuitenkin vapaat alkoivat joten laitteen testaus jatkuu.

Sen verran huomioita tullut tuossa muutaman sadan kilsan aikana jo että yllättäen pata tuntuisi ratasnokista huolimatta jopa hieman hiljaisemmalta kuin ennen. Tiedä sitten miten käy kun vaihdellaan öljyt hieman liukkaammiksi ja saadaan pata ajettua sisään. Ruiskun säädöt vielä pahasti metsässä, tähän toivottavasti saadaan korjaus tulevana perjantaina (ja toivottavasti laite selviää hengissä dynosta...nimim.kampuravauriota odotellessa...). Persdynolla kuitenkin laitteen luonne muuttunut selkeästi vääntävämmäksi, n.2000rpm on huomaavinaan selkeän eron vanhaan. Mielenkiinnolla odottelen miten laite laulaa dynotuksen jälkeen, sitten kun päässee kokeilemaan jo korkeampia kierroksiakin, nyt ajeltu alle 3000rpm.

Katsotaan miten dynossa käy, pistän tänne sitten infoa. Tässä vaiheessa kiitokset Tapille Sunriseen pyörän lainasta kun meinasi itseltä ajokalusto loppua (smurffin laki iski, kaksi pyörää levällään samaan aikaan, kolmas projektina edelleen eikä autoa ole), pääsi sentään töihin 50kilsan päähän kun sain softailin alle. Kiitokset myös Loimaan Atelle loistavasta venymisestä tuossa kansiongelmassa, pikana toimitetut orgiskannet saatiin nopeasti muokattuna takaisin ja projekti jatkui.

Suurin kiitos Köpälle joka hoiti asennuspuolen, olisi taitanut itseltä jäädä tämä projekti tekemättä...

Nyt saatu kakkospyöräänkin viimeinkin osat joten aloitan niiden asennukset, toivon mukaan viikonloppuna on taas kaksi laitetta ajokunnossa...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

flhx

Nonnii, tänään aamulla pirteän raikkaassa kelissä dynotukseen. En tiedä paljonko oli lämpöasteita,mutta sen tiedän että oli kylmä. Ja sumua. Ja hirviä. Eikä nuokaan haitannut yhtään, ainoa mikä oikeasti pelotti oli tien pinta, kun ei ollut mitään hajua että onko ajoittain jäätä tiellä. Joten varovasti tuli ajeltua, nyt on sekä kuski että pyörä ehjänä takaisin kotitallilla.

Dynotukseen olin varsin tyytyväinen, mitään huipputehoja tai vääntöjä ei lähdetty edes hakemaan, saatiin kuitenkin matkamöhkäleeseen mainiosti soveltuva moottori. 700kilsaa olin ehtinyt vasta ajelemaan uudella kombinaatiolla, silti eron oli jo huomannut vanhaan verrattuna, dynon jälkeen tietty vielä selvemmin. Paras repäisy dynossa tuotti 89hp ja 134nm takarenkaalta. Ihan sopivasti, mitään kilpuria ei lähdetty edes tekemään. Vääntökäyrästä tuli mukavan laakea ilman notkahduksia, tuntui ajossakin toimivan mukavasti vaikka en viitsinyt paljon revitellä tien pinnasta ja kylmyydestä johtuen.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Pete73

Ei kai lohkot roskiin mene nostajapesien kulumisen vuoksi-nehän suurennetaan seuraavaan ylikokoon. Ainakin JIM´s valmistaa siihen työkaluja.

Itselle tulossa TC88. www.nightrider.com horsepower galleryssa mukavia lukuja ihan portatuilla kansilla, sekä (suht miedoilla) TW37 nokilla. Toi ratasjakopää on must. Ulosvetäjät ja muut työkalut mietityttää, kaikki nokanvaihtoon tarvittavat kalut $780.....tosin ulos/sisäänpainajat saa sorvattua/hitsattua ite. Lohkon nokkalaakerin ulosvetoon tarttee kyllä varmasti oikealaisen työkalun, mutta eipä sitä laakeria tartte vaihtaa, jossei liikaa kilsoja päällä.

Eipä noi TC:t mitään avaruustekniikkaa ole, itse odotan innolla uutta (vanhaa) ko. koneella varustettua kuljinta, mun mielestä siinä on etuja vanhempaan EVOoni verrattuna.
Aliens MC Vantaa

Ropsoni88

Mulla tulee 2003 dynaan 95pytyt,110kannet,45mikuni,isompi sössön imusarja, 574reaperinokat, 2-1rinehartti..saapi nähä liikkuuko miten paljo paremmin ku vakio 88 cv keihinillä🤣🤣🤣 pitää joku seosmittari värkätä ni saa tiellä sääjettyä.

Ropsoni88

Viime syksynä kävin penkittään ja sääjättään tuon oman dynan ja saatiin 95pytyil jakaasarilla 100,9hv ja oli 150nm renkaalta