Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kiwin rojekteja

Aloittaja Kiwi, 26 maaliskuu 14, 22:50:02

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Saas nähdä onnistuuko kuvien lisäys puhelimitse ilman ulkoista toimijaa. Latasin kuvan toiselle foorumille ja sieltä kopioin polun, toivotaan että toimii niin pääsee oikeasti päivittämään näitä suomeksikin.

Käytiin isänpäivänä pojan kanssa tallissa, ajattelin että pitänee tuo laatikon pää vielä avata kun uskoin kiksin rattaan hirttäneen kiinni enkä saanut konetta pyöritettyä tönäreitä säädettäessä. Onneksi oli tuo jälkikasvu mukana, nuorempi asentaja sen oikean vian löysi hetken tutkittuaan:



Uusi kytkin oli jäänyt läppäämättä akseliin ja mutteri oli kiristämättä, tuloksena vaihteiston pääakseli pyörähteli iloisesti tyhjää. Tulipahan varmistettua että pääakseli on edes suora, akselin pyöriessä tyhjää kytkin pysyi kaikin puolin liikkumattomana ;D Nyt pääsee siis takaisin välysten säätöön ja saa tuon kytkimenkin asentaa ihan loppuun asti. Ja vois laittaa laatikkoon öljyt sisälle, en usko että pahaa sekään tekee.

Kiwi

No niin, aloin sitten turhamaiseksi ja halusin kellertäviä moottorinosia. Aihioksi löytyi tuosta lähikaupasta lvi tarvikkeita ja tarkoitus olisi aloittaa isosti ja tehdä tönärien suojaputkien keskiosat. Pienimuotoiseksi ongelmaksi tahtoi muodostua materiaalin ulkohalkaisija, mutta ajattelin kokeilla pikku kikkailua. Prässäsin 13 mm pitkän hylsyn tuosta läpi ja simsalabim, holkin ulkohalkaisijassa on jo työstövaraa. Hienosti nuo kierteet rapisi kun painoi vaan läpi ja pikkusen meinasi hirvittää mutta jotenkuten se ensimmäinen onnistui. Pilasin sen vasta kun yritin vasaralla alkaa kutistamaan tuota yläpäätä jolloin siitä lohkesi paloja. Seuraavaa varten sorvasin kupin jota vasten prässäsin sen pään, onnistui jotenkin muttei täydellisesti, sorvilla sai loputkin pilalle.

Laitetaanpa kuva tähän väliin



Kolmanteen sorvasin yläpäähän jo valmiiksi kevennystä ja prässäsin venytyksen ja kutistuksen yhtä aikaa, ja se kannatti. Prässäsin vielä shovelin männäntapin tuonne sisälle ja pyöritin sorvissa pinnan kohdilleen, siitä tuli hyvä. Neljäs sitten repesi kun penetroin männäntappia sisään, näemmä tuli liikaa itseluottamusta. Kai näistä joskus valmiita tulee, täytynee hakea lisää ruokaa sorville, onneksi tulee tuota bonuskertymääkin harrastelun lomassa niin on kotona kaikki hyvin 😁

KariFS

Jos on kupariosat kyseessä, niin nehän muokkauslujittuu aika lailla. Löijäys auttaa siihen, eli aina vaiheiden välillä toholla kirsikanpunaiseksi ja antaa jäähtyä. Voi jäähdyttää nopeasti vedelläkin, pitäis toimia niinkin.

Jos on messinkihilppeet kyseessä, niin sitten en tiedä auttaako hehkutus, mutta voi kai kokeilla.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

ranze

Lainaus käyttäjältä: KariFS - 15 marraskuu 24, 08:09:52Jos on messinkihilppeet kyseessä, niin sitten en tiedä auttaako hehkutus, mutta voi kai kokeilla.
Lämpötila seoksesta riippuen 420-650°C. Muuten en tietäis, mut puhallinsoittimet on mellottua vaskea.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Kiwi

Messinkiä messinkiä, en tiedä helpottaisko tuo lämmitys vai tekeekö sillä vaan palovammoja näppeihin :o

Kylmänä onnistui kuitenkin sen verran hyvin että kokeilen vielä, voisihan pieni esilämpö helpottaa ja muistaa varoa kun prässissä paine kasvaa. Taidan hiasta männäntappiin pienen pyöristyksen ja vois kai sitä jotain vaseliiniakin tuonne laittaa siemeneksi että luistais paremmin. Kuva työstöstä ja valmiista tuotoksesta. Tämä #3 on enää sisäpuolen siistimistä ja  kiillotusta vailla.


KariFS

Sehän on nätti. Löijäyksellä meinasin, että kun ensin runttaat sen hylsyn läpi, niin siinä kohtaa aines muokkauslujittuu. Saat sen uudestaan pehmeäksi kun lämmität ja annat jäähtyä. Kiteet ressaantuu kun runnotaan, lämpö rentouttaa ne uudestaan, ja voit tehdä seuraavan muokkauksen.

Koulussa tein kaksi löylykauhaa. Kutosluokan ope neuvoi hehkuttamaan kuparilätkän, ja sitten hakattiin. No ei siitä kovin iso kippo tullut, kun 20-30 ekan kuulapäävasaran iskun jälkeen se ei enää juuri muuttunut vaikka kuinka hakkasi. Semmoinen lommoinen ja joka suuntaan kiero, ehkä puolen desin vetoinen.

No seiskalla tiesi ope neuvoa että kun tuntuu ettei kupari enää anna myöten, niin sitten vaan uusi hehkutus. Verrattiin sapluunaan aina välillä. Tuli nätti, melkein säännöllinen liki puolipallo johon mahtuu vettä hyvin. Nää kauhat kun laittaa vieretysten, niin muistaa löijäyksen merkityksen :)
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Kiwi

Joo kyllä sitä tuli löylykauha itsekin tehtyä ja kupari onkin siltä osin messinkiä tutumpi materiaali. Mutta niin vaan tuli nämäkin palikat tehtyä. Vähän kuvia jos ne jäisi tänne talteen että myöhemmin itsekin muistaa mitä on tullut tehtyä ja missä mennään:


Työkalut ja aihio


Ensimmäinen kevennys


Ensimmäinen prässäys


1/3 sovitettuna männäntappiin


Sorvissa pinta suoraksi ja kevyt kiillotus (vaatii vielä hiontaa että saa hyvän)



Vielä prässiin ja työkalu irti


Valmiit turaukset, vähän eri mittaisia niistä jäi mutta ajattelin että pieni käsityön leima niissä saa ollakin. Kuvaamatta jäi sisäsorvaus mutta se nyt ei kummoista erikoisuutta ole.