Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vinkkejä takarenkaan akselin irroitukseen

Aloittaja NMK72, 07 maaliskuu 10, 22:31:08

« edellinen - seuraava »

NMK72

Tuli ongelmia kun yritin irroittaa pyörän takarengasta. Takarenkaan akseli ei suostu sitten millään irtoamaan. Tähän menneessä olen yrittänyt saada sitä irti WD40 + kumivasaran sekä ulosvetimen avulla. Ei vaan onnistu ei sitten millään. Akseli on liikkunut n. 2 mm näillä konsteilla.

Olisiko kellään hyviä vinkkejä ongelman ratkaisuun (vai lisätäänkö voimaa)?
Dyna Street Bob -07

Hemuli

Ensinnäkin syy akselin jumittamiseen - painepesuri ja kuivana asennettu akseli. Ruostuu jo alle yhden kesän ajoilla jumiin.

Ei tuossa oikein muuta voi kuin joko raakaa voimaa käyttäen paukuttaa akselin ulos tai sitten yrittää liuotella ruostetta litkuilla - niitä on vaan pirun vaikea saada oikeaan rakoon.

Sitten kun saat sen irti niin muista asentaessa sivellä se kauttaaltaan ohuelti vaseliinilla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

NMK72

Syy todennäköisesti jälkimmäinen. Olen kyllä käyttänyt silloin tällöin painepesuria, mutta harkiten (pienet paineet + eikä täydellä tohotusta laakereihin, sähkölaitteisiin yms.), sillä sen haittavaikutukset on ollut tiedossa.

Kiitokset vinkistä => siirrytään vaiheeseen 2 ja lisätään voimaa. Ostin tänään 1,5 kg moskan, katsotaan miten käy.
Dyna Street Bob -07

Jack

en nyt tiedä millainen akseli tuossa on, mutta moskalla huitoessa on hyvä laittaa jotain väliin jos joutuu kierrepäähän lyömään. Tosin tämä taisi olla tiedossa...
Flatheads!!!

Heikkilä

Mulla oli saman lainen ongelma edellisessä pyörässä laakeri oli huonosti shimmattu ja palo kiinni akseliin. Lopulta piti katkaista akseli ja työntää toista kautta ulos. Kylmää ja kuumaa vuorotellen niin vois helpottaa ???

NMK72

No nyt se lähti. Moska + hylsysarjan jatkovarsi oli päivän sana. Aluksi käytin käytin kovalevyn palaa akselin pään suojana ja vaihdoin sen sitten jatkovarteen kun akselinpää oli takahaarukan tasalla.

Oli aika kuivan oloinen oli akseli, mutta nyt siinä on vaseliinit ympärillä. Jospa se olis seuraavalla kerralla sitten vähän helpompaa.

Dyna Street Bob -07