Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Akuista

Aloittaja Mauri, 25 helmikuu 24, 11:21:43

« edellinen - seuraava »

Mauri

Onko kokemuksia Aliant akuista.
Kärkkäinen tarjoaa pieniä akkuja jo kohtuu hintaan. Olisi helpompi saada mahtuun rakenneltuun pyörään.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/aliant-ultralight-ylp05-lithiumakku-14-415-arctic-cat-can-am

Tää olis tulossa kiksi käynnisteiseen, jossa low voltage, laturi.

Jack

ei oo, mutta yleisesti ottaen en litiumia laittas mihinkään. Liian monta tarinaa nopeesti kuolleista tai pahimmillaan tuleen syttyneistä.
Flatheads!!!

peacemakermichael

Vähän litiumin vierestä, mutta likellä ollaan.

Mikäs tollasen low voltage -laturin kanssa olisi pienin ampeerimäärä ihan geeliakulla? Mulla on shovelissa Cycle electricin matalajännitesäädin, mutta litiumia en tahdo laittaa juuri Jackin mainitsemista syistä. Mut jos sellasen haluaa sinne laittaa, niin tollasen matalajännitesäätimen kanssa vois käyttää litiumia siinä mielessä turvallisin mielin, ettei se sinne puske liikaa tavaraa oikein toimiessaan. Itseä ei huvita kokeilla mitä litiumille tapahtuu kun säädin kyykkää, joten kiinnostais mahdollisimman siro geeliakku laittaa sen matalajännitesäätimen kaveriksi.
'65 pan, '70 xlch

Mauri

Tuntuu noi pienet lyijjy akut kuolevan ihan yhtäkkiä myös.
Mutta pitänee sille keksiä joku viileämpi paikka entä öljy säiliö.
5Ah akun saa joka kesälle uusia.

peacemakermichael

#4
Onko sulla Mauri siis se low voltage jo ollut ajossa, millaisella akulla? Nuohan on tavannu laittaa ihan chopperiakuksi sellasta 5Ah akkua, mutta nyt kun meillä low voltage-säätimet, niin itteäkin kiinnostais voiko sinne pieneen tilaan tukkia sen 4Ah pikkuakun marketin hyllystä. Mulla on nyt ollut toi oma rakkine ajossa pari kesää, molempina kesinä ollu joku 6Ah biltsun geelipaska joka on niin nafti sinne öölisäiliön sisään että varmasti sen takia jo hajoo kun ei paljo liikkumatilaa oo eikä pääse hengittämään juuri yhtään. Se vähä huolettaa et jos sillä akulla tulee oikeesti kuuma siellä öljypurkin sisällä kun ei oo tilaa ympärillä.
'65 pan, '70 xlch

Mauri

Joo on se pari kesää ollut paikoillaan. Käytössä joku pikku akku 4,5Ah tai 5Ah. Pitää tallilla katastaa minkä kokonen se nyt on.
Ja akku per kesä mennyt. Yleensä yks kenno pimeeksi ja ajot loppuu kerrasta. Aikaisemmalla isommalla säätimellä akut meni samaan tapaan.
Toki akku on aina ollut öljylämmityksessä.

Shoveliinhan sais akun enskaan piillotettua remmi pyörien väliin. Oliskohan jollain sellaseen, osia?.
Tai mitta kuvia, koneen ja laatikon välilevyyn ?

peacemakermichael

#6
Toi akku per kesä on toisaalta aika halpa hinta harrastukselle, ite oon sitä mieltä et jos joku pikkuakku hinnaltaan alle 20€ kestää kesän on se ajanut asiansa moottoripyöräkäytössä, ja sivulaukussa tietysti toinen samanmoinen reissussa mukana jos sattuu matka katkeamaan sen vuoksi. Ens kesälle ajattelin kokeilla 4Ah hieman pienempää akkua, jos se sopis tonne säiliöön paremmin.
'65 pan, '70 xlch

Mauri

Näytti olevan nyt 3,7Ah Yuasa akku paikoillaan. (YTZ5S)
Taidan väkertää akun paikaN tonne enskaan. Eipä sitte lämpene enää niin paljoa.

etelahelsinki

Lainaus käyttäjältä: Mauri - 25 helmikuu 24, 11:21:43Olisi helpompi saada mahtuun rakenneltuun pyörään.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/aliant-ultralight-ylp05-lithiumakku-14-415-arctic-cat-can-am

Tää olis tulossa kiksi käynnisteiseen, jossa low voltage, laturi.
Joo
Miten toimii generaattorilla lithiumakku? Vai onko altenaattori vättämättömyys?
Harkitsin hevosenkenkä öljytankkiin uppotettavaa n.14-18 amppeerista, eli starttimoottori
käyttöön generaattorilla. Kannataako hankkia vai riski epäonnistumiseen?
Ile

Jasu

Litium akku ei sitten tykkää lämmöstä isostikaan, ongelmat tuntuu alkavan jos pitemmäksi aikaa lämmöt nousee yli 60 asteen. Ja siellä öljytankin sisällä taitaa helposti olla etenkin kauniina kesäpäivinä helposti paljonkin yli tuon lämmön...

Vähän tullut perehdyttyä toisen harrasteen kautta noihin LiPo -akkuihin. LiFePo ei kuulemma ihan niin kranttu ole mitä LiPo mutta osaa nekin lähteä varsin näyttävästi. Eikä nuo varoita yhtään, korkeintaan vähän pullistelee ennen muuntautumista savu/liekkikoneeksi, ja sitä paloa ei sitten sammuta kuin upottamalla veteen tai antamalla palaa loppuun -kumpikin vaihtoehto prätkän kanssa vähän huono toteuttaa...

Kiwi

Noiden litium-akkujen kanssa kannattaa muistaa että niissä täysi akku = 13,4 volttia, kun AGM akulle 12,7 V tarkoittaa täyttä.

Ja se AGM akun varaus on 0% kun jännitemittari näyttää 11, 8 V lepojännitettä, litium akulla 0% = 12,8 V.

Kaikissa mp litium akuissa on merkintä ettei saa ladata yli 60 asteen lämpötilassa, joten sekään ei perinteisen öljytankin sisään asennettuna ole kovin hyvä idea.

Tähän päälle vielä että noissa litium akuissa on kaikkia pieniä piirilevyjä ym. kivaa älyä, jotka määrittelee koska akkua ladataan ja koska ei. Tarkoittaa sitä että latausjärjestelmän pitäisi tietää mitä se lataa, vähän hankalaa varsinkin tasavirtalaturilla.