Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Itsetehty öljytankki suunnitelmissa.

Aloittaja Zeke, 15 lokakuu 24, 00:35:27

« edellinen - seuraava »

Zeke

Terve.  Haluaisin itse tehdä/kokeilla tehdä öljytankin shoveliin. Tavoitteena on round oil tank. Materiaalinen ruostumaton (ei mikään pakollinen) En oikein löydä mistään mitään varsinaista tietoa miten hommaan ryhtyisi. Olisko kenelläkään kertoa jotain sivustoa tai vastaavaa mistä vois opiskella asiaa. Läpileikkaus tankista jne jne. Jos ei ole sivustoa mutta asiasta tietoa niin mielellään saa kyllä kertoakkin.

Kiitos vastauksista

Kiwi

Onko sulla joku asia mikä siinä teossa askarruttaa? Riittävästi tilavuutta, öljyn meno pohjasta, paluu ja huohotus toivotun öljytason yläpuolelle. Joku tapa tarkistaa öljymäärä, täyttö ja tyhjäys.


Ite en tehnyt pyöreetä kun tankkikin on kirveellä veistetyn mallinen, mutta samat asiat siinä pätee. Mä laitoin moottorille menevän öljyn sivujalan puolelle vaikka lähes kaikissa tehdastekoisissa se on oikeella. Ihan alimpaan kohtaan en sitä kuitenkaan laittanut, jos kierrossa onkin paljon roskaa. Huohotus ja paluuletku tulee putkea myöten pohjasta, ihan ulkonäkösyistä niin on vähän piiloteltu.

Paluuputken pää näkyy öljyn täyttökorkista, mulla on korkkina ikkunallinen hydrauliikkakorkki niin näkee että öljy kiertää. Ja hitsasin putkia reunoihin muutamasta kohtaa etteivät tärise poikki. Paluuputkessa on prikka hitsattu tueksi, siitä näkee että on riittävästi öljyä kun se alkaa olemaan pinnan tasalla.

013

Mankeli jos on käytössä niin levytavarasta voi tehä, ja jos ei oo niin putkesta on helppoo ja kätevää.
Levystä leikkaa vaan päädyt ja hitsuuttelee kasaan. Ostaa nipat jos ei oo sorvia käytössä. Sit vaan kiinnityksen ja täyttöpaikkaa suunnittelemaan.

Tekee vaikka pahvista ekan 1:1 mallin niin on halvempi todeta minkä kohdan voi tehä paremmin. Siihen on hyvä sitten suunnitella ne letkulähötkin ettei tule tehtyä turhaa työtä
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Zeke

Eniten kai askaruttaa se että ei ole ihan varma mikä pitää askaruttaa. Tekeminen sinänsä ei ole ongelma kun pääsen töissä kyllä kaikki tekeen. Mankelilla ajattelin kun hyllystä löytyy tavaraa. Pahvista tosiaan pitää eka väsätä.

" Paluuputkessa on prikka hitsattu tueksi, siitä näkee että on riittävästi öljyä kun se alkaa olemaan pinnan tasalla" toi on hyvä idea.

Onko öljytankin ilmatilalle joku suositeltu pinta-ala tai prosentti tankin pita-alasta?

Kun laskeskelen että jos putken sisätila on 155mm ja leveys 300mm tulis tilavuudeksi 5.66l. Tuosta poistuu akulle tarvittava tila..en pysty nyt sanoon paljonko se on. pitäs kuitenkin jäädä vähintään se plus miinus 3,5l öljylle plus ilmatila..ni paljonko sitä ilmatilaa pitäs olla?



brocka

Jätä ketjujen puolelle reilu väistö. Melko paljon olen nähnyt kun itsetehtyjä ja erikoismaalattuja öljytankkeja korjaillaan ekan kesän jälkeen, kun ketjut ovat hakanneet pohjan rikki.  :D

Tuusulan T-Bone

Öljytilavuutta on syytä olla minimissään se kolme purkkia.

Ilmatilaa taas ei tarvitse ihan mahdottomasti olla, mulla taitaa olla puolisen litraa.

Yllä kollegat jo mainitsivatkin tärkeimmät, yksi täydennys kuitenkin: tee kiinnikkeet mieluummin liian vahvoiksi kuin just ja just riittäviksi ja älä käytä sitä ohuinta peltiä. Nää vehkeet tuppaa ravistamaan paskaksi kaiken sen, mikä voi mennä paskaksi.

Suunnittelun peukalosääntö: suunnittele osa, kerro kaikki suunnittelemasi ainevahvuudet luvulla kaksi, sen jälkeen se ehkä kestää. :P
Long John Stroker

Zeke

Noi kiinnityskohdat ajattelin sijoittaa tankin yläosaan (mutterit) ja tohon akkukotelon takaosaan. Materiaalina ruostumaton ja tanki 2-3mm ja noi kiinnikkeiden kohdat vahvistaa vielä 4-5mm.