Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Korroosion nopeuttaminen?

Aloittaja JH, 19 helmikuu 10, 13:12:41

« edellinen - seuraava »

JH

Kun kaikki aina haluaa kaikennäköisen korroosion pois, haluaisin sitä lisää. Miten nopeuttaa hallitusti erilaisten materiaalien ruostumista, hapettumista, tummumista yms?

Kiiski

Tee vahva suolaliuos suihkupulloon ja ruiskuta liuosta joka paikkaan unohtamatta mitään paikkaa myös alumiiniosat. Työnnä vehje ulos odottamaan kesää samantien käsittelyn jälkeen, toista käsittely tarvittaessa. Uskoisin että valmis ennen ajokauden alkua, voit myös lisätä efektiä käyttämällä erilaisia happoja esim. akkuhappo mitä luulisi olevan helposti saatavilla, samaten hiekkapuhallus nopeuttaa prosessia suuresti.

Smuige

Vaikka tästä nyt nousee ankara vittuilu  ;D  niin laitanpa kuitenkin muutaman linkin juttuketjuihin jossa juuri tuota asiaa puitiin.

Noista voi sitten joku muu poimia tänne ne haluamansa tiedot. Eikä noita tartte tsiigaa jos ei halua.

Eli H-DCF foorumilla asiasta keskustelua, kysymyksiä ja vastauksia:

Ruostejauhetta/pulveria (Rautaoksidia) Patinointiin?
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=2&t=25261

Neuvoja maalaukseen.  (mm. alumiinin hapotus)
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=27810

Alumiinin "vanhentaminen" patinoidun näköiseksi
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=20673





Kokkonen

#3
Ja se alkaa heti....suosittelen tänne foorumiin kirjoittamista itse asiasta, en pelkkää linkittämistä.
Tästä foorumista on tarkoitus löytää tietoa suoraan, ilman linkkejäkin, joskin niillä voi ja sopiikin itse asiaa laajentaa.
Pelkät linkit on perseestä.

Kyllä tästä sulle Smuige on ennekin sanottu, joten koita sisäistää.

Edit: ne typot...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rodchop

Tuollaisella kamalla vetäsin sovelin rungon viime talvena. maalasin alle spray ruosteenestomaalin, jottei koko runko ruostu. Eli ruoste elää maalin päällä joka kerta kun pesee hieman eri näkönen.
Aktivointi vaihetta nopeuttaa jos suihkii suola vettä tai normi vettä. on aluks hirveen värinen mutta kun jaksaa sumutella tulee nätti. Löytyy myös kupari patinaa. Mun piti alun rein vetää kone tolla kuparipatinalla kun oli niin rupinen. mutta sitte ko sain pyörän ja totesin sen leiponeen kiinni, niin korjauksen yhteydessä tuli puhallettu lasikuulalla paskat veks ni ei enää raaskinu .http://www.pintanikkarit.fi/kauppa/index.php?lk=6
HOG Forever Forever HOG

JH

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 19 helmikuu 10, 14:43:10
Tee vahva suolaliuos suihkupulloon ja ruiskuta liuosta joka paikkaan unohtamatta mitään paikkaa myös alumiiniosat. Työnnä vehje ulos odottamaan kesää samantien käsittelyn jälkeen, toista käsittely tarvittaessa. Uskoisin että valmis ennen ajokauden alkua, voit myös lisätä efektiä käyttämällä erilaisia happoja esim. akkuhappo mitä luulisi olevan helposti saatavilla, samaten hiekkapuhallus nopeuttaa prosessia suuresti.

Ei ehkä niin hallittua... ;D Jotain tuollaista ajattelin, mutta ongelmana on korroosion iskeminen myös sellaisiin kriittisiin paikkoihin johon ei ole tarkoitus..

Syökö joku suolahappo tms. peltiä? Tarkoitus olisi saada suorasta pellinreunasta ruostunut vrt. opeleiden lokasuojankaaret..


Kiiski

Eiköhän suolahappokin syö peltiä, noi hapotukset kuitenkin mulle vähän vieraita. Mut jos saat sen fillarin ruostutettua puhki, niin Helsingin Herttoniemessä on sellainen james liike joka myy muoti farkkuja joissa jo valmiiksi ruostelaikkuja uutena, vois olla aika stylet ja sopii sun fillarin styygiin? Tyyli on tärkeää!

Hemuli

Tätä samaa aihetta sivuttiin ruosteen poistoa käsittelevässä keskustelussa aikaisemmin tällä palstalla:

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1152.0

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Nyt kun tuossa on tuo viite valmiina niin rautaesineethän saa ruostumaan kun laittaa ne tuossa elektrolyysissä plusnapaan. Ahneella on paskanen loppu eli virta on syytä laittaa pieneksi. Jonkun 220 ohmin vastuksen kun tyrkkäisi 12 voltin jännitelähteen kanssa sarjaan niin tulisi max. 50 mA. Veikkaan (en ole kokeillut!), että tulee nätimpi lopputulos. Lienee syytä tarkkailla ja käännellä pulikkata muutaman tunnin välein.

Jos intoa riittää kokeiluihin, niin voisi miettiä tätä anodista suojausta takaperin. Eli kun sinkki suojaa rautaa syöpymällä itse, niin pitäisi keksiä jokin jalompi kuin rauta niin rauta rupeaisi ruostumaan kosteassa ilmassa. Tina nyt on vähän jalompi, mutta ei niin paljon, että kovin nopeasti etenisi. Jossain siellä wikipediassa oli taulukko, että mikä on mitäkin jalompi. Mutta veikkaanpa vaan, että näillä konsteilla kovin kiirehtimällä ei tule haluttu lopputulos eli ruskan patinaa.