Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tasavirtalaturi -80 Sporster

Aloittaja Sonny, 05 kesäkuu 19, 00:49:07

« edellinen - seuraava »

Sonny

Laturi ollut pois pelistä pari vuotta, nyt paneuduin asiaan. Olen tehnyt kaikkia testejä, joita täältä ja muualta olen löytänyt. Myös koettanut käyttää penkissä sähkömoottorina, ei inahdakkaan. Vastausta en ole oikein löytänyt mistään;  mitäs nyt sitten? Käämi poikki tms? Voiko normi kuolevainen sellaista edes korjata? Korjaako joku jossain halvemmalla, kuin jos ostaa uuden koko mötikän?

Kiwi

Mitkä kaikki testit on tehty? Oletko purkanut ja testannut ankkurin?

Jack

Missä kunnossa hiilet? Ottaako kollektoriin kiinni? näkyykö murtuneita/puhkikuluneita johtoja?
Flatheads!!!

Sonny

Hiilet tulee ulos ja ottavat kontaktia, toinen tosin kulunut oudosti tai ihan kuin se olisi painautunut vinossa. Olen purkanut laitoksen, mutta en ole oikein tiennyt mitä mittailla roottorista etc. Sähkömoottorina kokeilin, ei pyöri. Tämän ohjeen mukaan
https://www.youtube.com/watch?v=urYTz1hKn54

Nyt löytyi tälläinen, pitää testata, muut ns perustestit käynnissä ollessa olen tehnyt. 0 tuloksin. Käsitteet eivät ihan mulla hallussa, kun esim välillä ohjeissa ankkuri on roottori etc, mutta oppiipa jotain taas. Pari huonohkoa johtoa oli, ne korjasin, olivat nirhautuneet.

"A- ja F-napojen välillä pitäisi olla 5 -6,5 Ohmia vastusta. Jos ei ole mitään, kenttäkäämi on poikki."

Tämä pitää kokeilla vielä, muistaakseni mittasin ja ei ollut mitään

Tätä koetan nyt.

"Roottorin testin voi suorittaa, kun se on irti laturista. Kontaktipintojen segmenteistä ei saa olla yhteyttä roottorin runkoon. Jos on niin käämi maissa ja roottori vaihtoon.
Kontaktipintojen jokaisen segmentien välillä tulisi olla nolla ohmia vastusmittauksella. Jos ei, niin roottorin käämi on poikki ja taas tulee romukoppaan tavaraa."

Kuinka hyvin tuota voi puhdistella? Tämä kuva siis netistä nappaistu. Omassani ihan kuin olisi joku pinnoite päällä. Onko virallisesti? Tuumin josko pinnat ovat vain lasittuneet tms?

Lyytinen

Tarkalleen ottaen tuo kenttäkäämin (staattoriksi saatetaan myös sanoa) mittausohje pitäisi olla, että jos nollatulos niin se on oikosulussa ja jos ääretön vastus eli liiankin kanssa niin silloin poikki. Mittaahan se nyt tosiaan ensiksi, kuulostaa siltä, että siinä se ongelma on.

Ankkurin (roottoristakin puhutaan) kommutaattorin (joka laturin tapauksessa muuttaa ankkurikäämityksen tuottaman vaihtosähkön tasasähköksi) eli tuon kupariliuskasysteemin neuvoisin melkein jättämään silleen ainakin aluksi. Bräkleenillä ja rievulla mitä lähtee moska pois. Jos ihan urilla niin sitten sorvin kautta, mutta siinä vaiheessa pitää liuskojen väliset eristeet puoli milliä alemmaksi leikata esim. sorvin työkalupitimeen rautasahanterä ja sillä höylää ne eristeet. Ettei hiilet kanna niitten eristeitten päällä. Huvin vuoksi sitä ei kuitenkaan toinna sipistellä kovin paljon.

Kiwi

Mä mittasin lättäpään ankkurin kolmella tapaa, vierekkäisten liuskojen välinen vastus, vastapuolisten liuskojen vastus ja jokaisen liuskan maakontakti.