Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

CB750 ja rakenteluvietti

Aloittaja JKKo, 03 syyskuu 18, 16:52:55

« edellinen - seuraava »

peacemakermichael

Nyt on myyntiosiossa timanttia myynnissä tuuttiin, rupee kopteriunelmat toteutumaan kun tuon lunastaa!
'65 pan, '70 xlch

JKKo

Mä oon ehtinyt vaihtaa mielipidettä ja rakentelusuuntaa. Tuuttini saa olla alkuperäisessä raamissaan ja matkalla kertyneet muutokset ja patina pääosin säilyy. Riittää ensi kesäksi se, että rupeaa liikkumaan ja vielä pysähtyykin. Tulee näillä näkymin mökkimopoksi kaupassa käyntiin yms.

Se on jo lähtenyt käyntiin ja kävi jopa ihan kaikilla. Yllättävän pienet mekaaniset äänet jopa 2000-luvun HD:hen verrattuna. Pienet osat liikkuu ääneti.

Varaosasia saa hakea eri kanavista mutta jotenkuten on kaikki löytynyt. Ruostereikäkin löytyi. Ei kuitenkaan bensatankista.

Oli aikanaan monta vuotta basket case ja siksi oli hukattu paljon pikkuosia. Kokoaja on kerännyt ruuvit ties mistä ja se on suorastaan tyylikästä kun on kuusiokoloja ja uraruuveja sulassa sovussa keskenään.
883/1200/turbo

JKKo

...ja niin kun mä oon tehnyt ahkerasti vaikka mitä, ettei taloudessa olisi kaasuttimen kaasutinta, niin eikö olekin neljä Keihiniä rivissä huutamassa huoltoa. Ei jaksa käydä tyhjää, eikä lähde käyntiin oikein millään. Sit kun on tulilla, niin kyllä kiekuu.

https://youtu.be/LE6Y_Dv7bO4
883/1200/turbo

JKKo

Tilasin optimistisena hienon korjaussarjan kertaa neljä. Irroittelin neljän Keihinin patteriston pyörästä. Kumikurkut olivat täysin kivettyneet. Rimanpätkä kannen ja kaasuttimien yhdyslevyn väliin, nitkutusta ja silikonia. Pikkuhiljaa patteristo antoi periksi ja irtosi. Kivettyneet tiiivisteet ja kurkut uusimalla saisi varmasti jotakin aikaiseksi, mutta. Kaasarit on jäljistä päätellen olleet jatkuva työmaa. Kaikki ruuvit ihan muussina ja suuttimia on irroiteltu taajaan. Nämä eivät tule korjaussarjalla hyviksi.

Josko neljä kaasarinromua, joista yksi on kasassa kivettyneellä vulkanoituvalla teipillä, on vaan liikaa yhdelle aloittelevalle tuuttikuskille?

Mites tämä istuisi pakettiin?



Sportsterista jäi turbotessa tämmöinen yli. Pistän vakion suuttimet sisään ja miggiliimaan jonkin putkiston imusarjaksi. Tilaa ainakin riittää tehdä.

883/1200/turbo

013

Kiinan skootteria ährätessä huomasin että kuumailmapuhaltimella kovettuneet kumit notkistuvat taas ja saa kaasarin irti (ja takas) ilman väkivaltaa.
Toinen huomio japsipyöriä ruuvatessa olis hyvä olla jis ristipääruuvarit, tavan phillips pilaa ruuvin kannat.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

KariFS

Laita mieluummin se turbo ja ruutta tuuttiin ja Keihini takaisin Sportsteriin ;D

Ei vaan, jos on taito hyppysissä eikä hirmu vimma alkuperäisyyteen niin ei kai tuo mahdoton homma olisi laittaa nelipisteruisku jonkun modernin kuussatasen komponenteista ja megasquirtti tms ohjaamaan? Neljä räävitöntä kiihdytyssuppiloa riviin jne.

Siitä se kuule lähtee ;)

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Kiwi

Ruuttatuutti, sehän sopii jo projektialbumin nimeksi.

JKKo

On mahdollista että tästä tulee ruuttatuutti myöhemmin. Itseasiassa kun nyt sepitän yhdelle kaasarille ”adapterin” elikkä imusarjan niin vois kattella siihen tilavaraukset suuttimille. Mut nyt on  tarve saada tämä ajokuntoon ja kesäksi mökille. Saahan sen CV:n tästä myös pois... ja orkkiskaasarit laitan talteen, jos alkaa kaduttaa myöhemmin.

CV:n arvelen olevan sopivan yleispätevä myös nelikkoon. Kohtahan sen tietää.


883/1200/turbo

JKKo

https://www.youtube.com/watch?v=2s0o82rfu8w

Joku muukin tätä moottoria riivaa kuin minä. Ei käy pientä tälläkään. Yhden sylinterin mittasin kokeeksi, oli 8 puristuspaineet (ei kovin paljon). Täytyy käydä läpi loputkin, kun vaan keksin miten sinne keskelle saa mittarin pään kieputeltua kiinni. Ja täytyy tarkastaa, ettei ole sytkä (Piranha) myöhäisellä. Mitenköhän sekin tässä vekottimessa tehdään?

Mutta lähti sentään käyntiin ilman avustinsprayta.

Ja sen opin, ettei kaasari-imusarjaan pidä tehdä "kuoppaa" lattiaan. Siihen kertyy kylmänä polttoainetta ja se sotkee käynnin. Marteliuksen ränniä on onneksi ostettavissa lisää.

...vois olla se ruuttatuutti helpompi tie...
883/1200/turbo

JKKo

#39
Melko pian sen jälkeen kun olin saanut laitteen käymään saatoin todeta, ettei tämä vieläkään suostu käymään pienillä kierroksilla just mitenkään. Yli 2000rpm ja hyvin menee.

Alkuperäiset kaasarit olivat epäilyksenalaisia. Ne on nyt poistettu. Yksi neljään CV-imusarja vuoti vielä tämän aamun testeissä, mutta päivemmällä sain sen muokattua niin tiiviiksi, ettei starttpilottina käyttämäni Bräkleen vaikuttanut suuntaan eikä toiseen. Eikä käy pientä vieläkään.

Sytkänä on Pirahna ja keskipakolimput liikkuvat. Säätelin sytkää ees taas mutta mitään läpimurtoa en saanut aikaiseksi.

Lataussäädin on paskana. Tulee 15,1 volttia. Täytyy kutoa jossakin vaiheessa korvausosa. Nyt menettelin niin, että irroitin latauksen ja koeajelin tallissa C-tekin voimalla. Ei vaikuttanut mihinkään.

Kone "rallattaa" aika voimakkaasti. En ole vielä säätänyt ketjunkiristintä.

Öljynpainevalot on kadonneet edellisten ruuvaajien toimesta mutta on mekaaninen mittari kuitenkin joka on ihan kojetaulussa. Paineenavausventtiili ei vissiin oikein pelitä. Öljynpainetta on alun toista kierrosta mittarissa, mitä lie viis kuus baria. Sekin vissiin pikkuisen kuormittaa konetta? Lähti tänään sen muoviletku liittimestä. Joutusaan oli öljyä pitkin tallia. Pumppu on terhakassa iskussa!

Laitimmaiset pytyt antoivat 8 puristuksen. Aika vähän? Keskimmäisiin ei mun mittari ylettynyt. Oletetaan että nekin puristelee jotakin. Tulpat on käyneen näköiset.

TUUTTIOSAAJALTA kysyisin, miten saisin konetta avaamatta (mittakello on) mitattua onko nokka-akseli asemissaan. Eli venttiilinavautumisasteita vs sytkän puoleinen kampuran pää. Astelevykin löytyy.
883/1200/turbo

KariFS

Tuuteista mitään tiedä mutta onhan Hondat vähän eri maata kuin Harrikat, todella kranttuja säädöistään. Oman CB350:n kanssa kun tulee joku käynti-ihmeellisyys (yleensä tarkoittaa että tyhjäkäynti katoaa)  niin aina ensin tulee pyöriteltyä tyhjäkäynti- ja ilmaruuveja. Ja kun ei se auta niin laittaa sytytyksen kohdilleen, kiristää nokkaketjun ja säätää venttiilit, niin sitten saakin palauttaa kaasuttimet entisiin säätöihinsä.

Eli kannattaa laittaa se nokkaketju säätöihinsä ja säätää myös venttiilit. Puristukset on äkkiseltään aika pienet, mutta jos/kun molemmissa kuitenkin samat niin tuskin mitään fataalia. Jos vaikka venttiilit kantaa? Tai jos on seissyt pitkään niin männänrenkaat jumissa?

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.