Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Etuakselin paksuus

Aloittaja Sampsa, 06 tammikuu 19, 19:13:43

« edellinen - seuraava »

Sampsa

Sain haltuuni rumpujarrullisen etuvanteen joka olis sportsteriin tulossa, vissii jostain suzuki ts:stä. Muuten on hyvä pinnat on vaihdettu paksumpiin ja olis hyvän näkönenkin mutta mutta akseli on huimat 12mm ja sporan alkuperäinenkö on 19mm. Laakereita ei pysty isommaksi oikein vaihtaa kun ei riitä navassa varat sorvata. 15x35 mm laakerin ehkä just sais mut riittääkö toi 15mm:kään etuakseli paksuudeksi?

013

Ehkä kannattaa aluksi selvittää paljon perus 8.8 pultin myötöraja on neliömillille. Ja laskea kuinka paljon pienempi ohuemman akselin pinta-ala prosentteina josta kätevästi selviää miten paljon ”heikompi” ohuempi akseli on, jos olettamus on että akselit vastaavat toisiaan ominaisuuksiltaan.
Toinen puoli asiassa on se että akseli myös jäykistää keulaa aika paljon. Esim. Crossi pyörissä on hervottoman paksu akseli laitteen painoon nähden. Akselin halkaisian kasvattaminen esim tuplaksi jäykistää rakennetta nelinkertaiseksi tjsp
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Make

Joku varmaan osaa kertoa, mistä se akseli pitää tehdä. Teräksiä kun on monenlaisia. Akseliksikin sopivia. Eikös vanhemmissa rautiksissa ole taka-akselikin vain 3/8"?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kiwi

Jos saat siihen noin 15-16 mm akselin niin kyllä se kestää. Minkä kokoiset pesät navassa on?

Spöke

Mä duunasin kaverin tsygään jonku 70’s sprinkun neljä vuotta sitten. 5/8” akseli mahtu chopperstopperiin, sen sorvasin nuorrutusteräksestä. Sanoisin, että mutuna tuo 16mm olis alaraja bigtwiniin.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Sampsa

Navassa on nyt 30mm laakeri pesät eikä oo kyllä juurikaan varaa sitä kasvatellakkaan...pitää tutkia tarkemmin laakeri vaihtoehtoja et mikä olis suurimmalla sisähalkasijalla

Kiwi

61903 koodilla löytyy 30 mm ulkohalkaisijalla 17 mm akselille sopiva laakeri, joka tosin on vaan 7 mm paksu. Jos pesän sais 5 mm suuremmaksi saisi sinne esim. 6003 laakerit jotka on 10 mm paksut ja kestävät hieman enemmän.

etelahelsinki

#7
Noh,

12 mm ok jos holkit tukee pakettia, mutta vain KAPEALLE keulalle ja myös
keulaputki tukee axelia, toisinsanoen "akkselipeti" on pitkä.

19 mm axeli kavennus 12 mm + iso holkki joka nojaa laakerinsisäkehään ja
toisenpuolen keulaputkeen. Akxelin laatu priimaa, hienokierre päätyyn, paksuprikka,
ja mutteri sokalla.

Näkisin että 30x17 laakeri ei pienten laakerien takia
omaa kovin hyvää kilometrituottoa.

Ile

Edit: Isolla varauksella silti toi 12 mm kestää/ok.

etelahelsinki

Puh,

Selvittelin 750cc pikkulättäpään axelipaksuuden joka on 3/8 = 9.5mm.
Eli aika vaatimaton, mutta ilmeisen riittävä esim sivuvaunu käyttöön ja
max 100 km/h. Ainakin laadukkaalla materiaaleilla kestänee...
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=%2146065

Ile

Sampsa

#9
Taidan päätyä ratkaisuun et sorvaan toisen laakeripesän 35mm halkaisijalle niin siihen sais tuon 17x35x10 laakerin ja toisen pesän jätän kolmekymppiseks ku siin ei ole varaa kasvatella halkasijaa, syvennän vaan sen et sinne saa 2kpl noit 17x30x7 laakereita. Miltä kuulostaa ???