Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kytkin jumissa

Aloittaja Jussi, 21 elokuu 17, 10:03:43

« edellinen - seuraava »

Jussi

Pääsi kosteutta suljettuun enskakoppaan ja BDL:n kuiva kytkin meni parin viikon ajamattoman jakson aikana totaalisesti jumiin. Liukulevyt ja kytkinlevyt kuin yhtä puuta. Väkisin sai irti toisistaan ja liukulevyihin jää kerros kytkinlevyjen kitkapintaa.

Kysymys kuuluu, että tekeekö noilla kytkinlevyillä enää mitään. Liukulevyistä ohuen karstan saa pois hienolla hiekkapaperilla ja kytkinlevyissäkin on vielä kitkapintaa jäljellä, mutta tuhosiko tuo niiden ominaisuudet.

On kyllä tullut vastaan ruosteen jumittamia kytkimiä, mutta en ole aikaisemmin nähnyt ihan vastaavaa kosteusvauriota. Ruostetta levyissä tai muuallakaan kytkimessä ei näy, lukuunottamatta joitain pultinpäitä, mutta kitkapinnat eivät näköjään pidä kosteudesta.

etelahelsinki

Kyl
Nippuun vaan ja ajoon.
Kuumuus ja kuluminen lopettaa kytkimen, ei nähdäkseni kosteus
tässä tapauksessa.

Ile

Tuusulan T-Bone

Mää kanssa laittaisin putsattuna nippuun ja kokeilisin miten toimii.
Long John Stroker

Jussi

Juu, putsasinkin ne jo, laitan nippuun ja testaan. Tilasin kuitenkin uudet levyt, sen verran näkyi lähteneen kitkapintaa, että tuskin ovat enää kovin pitkäikäiset. Erikoinen tosiaan tuo, että pinta tarttuu tuolla lailla välilevyihin parin viikon seisokissa, ruostuneita ja huonosti toimivia olen nähnyt monta.

Spöke

Oliko muuten tuskainen parin viikon seisokki? Sanovat, että voi johtaa jopa kuolioon, joten kitkapintojen irtoaminen on kaakunpala.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jussi

No koita ite, ei oo helppoo.

Spöke

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 21 elokuu 17, 21:21:33
Juu, putsasinkin ne jo, laitan nippuun ja testaan. Tilasin kuitenkin uudet levyt, sen verran näkyi lähteneen kitkapintaa, että tuskin ovat enää kovin pitkäikäiset. Erikoinen tosiaan tuo, että pinta tarttuu tuolla lailla välilevyihin parin viikon seisokissa, ruostuneita ja huonosti toimivia olen nähnyt monta.

Kytkimen tarttuminen on ominaisuus myös mun Pannun avobeltissä.
Yleensä on irronnut kun vedättää 3-vaihteella kytkin pohjassa.
Eli ei ole pakko purkaa.

Jussi

Joo, tuollaista tarttumista olen nähnyt aikaisemmin montakin kertaa, ei mitenkään harvinaista kuivassa kytkimessä, mutta tämä oli vähän eri juttu.

Levyt oli kuin yhtä puuta ja lähti toisistaan irti vaan puukolla kunnolla vääntämällä, sitten kun oli saanut ne pois paikaltaan. Ei ollut mitään mahdollisuutta saada niitä irtoamaan purkamatta. Välilevyihin jäi aika paksu kerros kitkalevyjen pintaa, sai pitkään ja hartaasti hioa hiomapaperilla, että sai ne puhtaaksi. No laitetaan paikalleen ja katsotaan, uudetkin on jo tulossa.

bobbernation

Yleensä talven jälkeen voi olla liimaantunut kans yhteen yksi tai useampi tai kaikki levyt. Ei muuta ku nokka seinää vasten ja pyöräyttää käyntiin ni irtoaa. Tai sitten ulos, käynnistää vähän alamäkeen kytkin sisään ja pari reipasta räppäystä kaasulla ni irtoavat.

Jussi

Juu, tuollainen tarttuminen on tuttua, mutta tämä oli hiukan eri asia. Levyt eivät lähteneet toisistaan irti muuten kuin puukolla vääntämällä, paljain sormin eivät irronneet vaikka levypakka oli kädessä. Ei ollu mitään mahdollisuutta ilman purkamista saada irti.

No, hioin puhtaaksi ja laitoin paikalleen, pari reissuakin tehty jo sen jälkeen. Pitää vaan tutkia mistä sinne koppaan pääsi kosteutta, aikaisemmin ei ole jumiutunut edes talven jäljiltä.