Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Magneetto ongelma

Aloittaja Mopopoika, 16 tammikuu 10, 17:31:07

« edellinen - seuraava »

Jack

Ekaks kokeilisin konkkaa vaihtaa....Ja varmista tulpanjohdot, eli kuparisydämmiset.

Ja tossa rodchopin jutussa on jotain tuttua...ai niin mun inkkarin manuaalissa vuodelta 1925 on samat arvot kärkiväleille ;D Ei ne hyvät asiat maailmassa mihkään muutu.
Muistaakseni toi tulpan kärkiväli on suoraan paketissa. Kerran mittasin ja totesin ettei tarvii tehdä mitään. Toisen kerran varmistin asian olevan edelleen näin, muistaakseni...

Jack
Flatheads!!!

Kiiski

Mistä katot kipinän, Irti olevista tulpista vai käykö kone yhdellä pytyllä. Se mankku antaa kipinän samaan aikaan molemmille pytyille, en usko että puola voi olla hajalla, kun tulee kipinä edes toiselle pytylle. Magneetto antaa sitä kovemman kipinän mitä lujempaa sitä pyörittää joten kaikki polkemalla suoritetut silmämääräiset mittaukset ovat vähintäänkin suuntaa antavia. Sähkö menee sieltä mistä helpoiten pääsee. Jos taas käy yhdellä pytyllä tarkista/vaihda tulppa ei saa olla resistori malli ja tulpankärkiväli on tärkeä. Seuraavaksi tutki mihin kipinä katoaa/lyö maihin, villi arvaus tulpanjohdonlähtö mankun kannessa helpoin todeta vaihtamalla pakeliittikansi, ruosteinen jousi puolassa. Mystisiä laitteita kyllä se siitä tai sitten ei.

Mopopoika

Katsoin kipinän polkemalla irtiolevista tulpista. Seuraavaksi kasaan vermeet ja alan potkimaan käyntiin.

Taisin turhan innokkaasti purkaa ja tutkia laitetta, olisin alunperin vain vaihtanut tulpanjohdot ja koittanut käyntiin... mutta nyt tiedän mitä sen laitteen sisällä on  ;D

Kerrron tilanteen kunhan ehdin käymään talleilla.


t. Jyrki

Mopopoika

Kipinää tulee, huomattavasti parempi kipinä tulee koneenpuoleisesta lähdöstä. Koitin käntää tota rodchopin linkittämää hyvää ohjetta mut mun englanninkielen taidolla se jäi vähän avoimeksi.

Kertoisko joku suomeksi miten säädän sytytyksen kohdalleen. Tarkistusreijästä löysin ajoitusmekin (viiva). Pyörijän nokka on siloin siinä vaiheessa että kohta aukeaa kärjet. Mutta mitä sitten ??? mitä toi 12 astetta tossa ohjeessa tarkoittaa?

t. Jyrki

Jack

ootko kokeillut toisella kannella?? saattaa auttaa...

se 12 astetta liittyy siihen magneeton perussäädön asentomuutokseen, eli sen verran muuttuu per kuusion kulma. näin ymmärsin. Aika vaikee selittää kun ei oo räpläämässä samalla. Joku jolla on tollanen osais varmaan selittää sen paremmin.

Jack
Flatheads!!!

rodchop

#20
En pannun limppujen merkinnöistä tiiä. Mutta sytkä säädetään etusylinterin ajoitus merkin mukaan.
Huomaa että voi olla myös 180 astetta pielessä. Etsi oikea tahti ja pyöritä siten että (mulla muistaakseni F piste piste merkki) keskelle sitten mankku tuon ohjeen fig.2 kuvan mukaisesti.
Mikäli mankku ei säätö alueella niin sitten haet sille oikean kohdan tuolla tuolla kuusiokolo asennolla.
Itse mangneettoa voit kokeilla siten että laitat kiinni ruuvipenkkiin. ota akkupora jossa sopiva kuusiokolo avain. Sitten pyörität poralla magneettoa ja katsot miten antaa kipunaa. Älä pyöritä lujaa
muistaakseni alle 400 rpm oli jossain ohjeessa.
edit. tuossa siihen linkki.http://www.morrismagneto.com/techtip.html

HOG Forever Forever HOG

Kiiski

Ensiksi etusylinterin puristustahti, sen löytämiseksi on monta tapaa mutta itse käytän seuraavaa metodia, tulppa pois etummaisesta sylinteristä peukalo tulpanreikään ja kun tuntee selvän paineen peukalossa kun pyörittää konetta niin silloin on puristustahti etummaisessa sylinterissä.Sen jälkeen silmä ajotusreikään ja hitaasti mutta varovasti pyörittää konetta niin että viiva tulee ajoitusreiän keskelle, mikä tarkoittaa 35° eli perusennakkoa.Sitten vaan magneetto paikalleen sellaiseen asentoon että kärjet on juuri aukeamassa ja nimenomaan  sen kapeamman nokan kohdalla siinä akselissa. Yleensä tässä vaiheessa joko sylinteri, työntötangon suojaputki, lohko tai pakoputki tai kaikki edellä mainitut estävät magneeton liikuttelun haluttuun kohtaan, jolloin nostamalla akselia ylös ja siirämällä sitä joko vasta tai myötäpäivään hampaalla yleensä auttaa asemoimaan magneeton pään niin että säätö on mahdollista ja loput Dremelillä. Sitten vaan tarkistus että limpun merkit on vielä paikallaan ja kansi kiinni omaiset on nähny.