Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportsterin pakoputkien halkaisija

Aloittaja Snowfox, 14 huhtikuu 17, 21:00:33

« edellinen - seuraava »

Snowfox

Olisi tarkoitus tehdä rosterista putket Sportsteriin (XLH 1000 1970, iskutilavuus siis 900cc)
Onko 48,3 X 1,6 mm hyvä putkikoko moiseen?

Snowfox

ja vaimennus olisi siis tarkoitus tehdä huiluilla

twinspeed

#2
Myytävänä olevissa XLR drag pipe -kopioissa on yleensä 1-3/4" halkaisija sisämitaltaan. Se on katukäyttöön hiukan liikaa, koska näähän on XLR:n putket, ja mitä paksumpi putki, sitä ylemmilllä kierroksilla huipputeho saavutetaan.

Puoltoista tuumaa tois huipputehon kierrokset vähän alemmas, johonkin 5000-5400rpm, kun toi tuuma ja kolmevarttia olis jossain niin korkeella, kun 7000-7500rpm.  

Hiukan kuitenkin riippuu tietysti lähteistä, minkä katsotaan olevan paras pituus tai sisähalkaisija.

Buzz Buzzelli’s kirjasesta, “SPORTSTER PERFORMANCE HANDBOOK’, sanotaan suorista putkista, että  â€œRunning straight pipes cause power loss below3500 rpm. Tests have shown that for maximum power using 1.75 in. diameter pipes with Sportster’s standard stroke, an exhaust pipe header length of 29 inch is ideal, etc.” 

Pituudeksi on minulle suositeltu 36- 40 tuumaa, eli hiukkasen pidempätä, mitä tuossa Buzznellin mukaan. 


Pituuden laskemiseen on laskukaavaakin. Ja tällasta formulaa on tarjoiltu piippujen pituuden laskemiseen (by William Denish's "V-twin Tuner's handbook Vol.1")

L = (950 x ex)/rpm

where:
L = Header length in inches
ex = 180 plus cams exhaust opening BBDC at .053" tappet lift
rpm - rpm in middle of your power band.



Ainevahvuudesta minen sano mitiä ;)
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

twinspeed

Jos huiluilla teet vaimennuksen, niin silloin tekisin sellaset pakoputket, jotka laajenee huilukohtaan. Stepped headers on termi, jota englanninkielessä käytetään... eli putken halkaisijaa kasvatetaan loppua kohden.



Huilut eivät ole mikään tehon kannalta optimaalinen tapa hoitaa vaimennus, jos  vaan lämästään drag pipeen sisälle sinne mahtuva huilu. Ehkä tuolla laajentamisella vois saada vastapaineen pidettyä minimissään ja putken toimimaan OK.

Vaimennuksen pystyy kyllä hoitamaan hyvin ja niin, ettei menetä tehoa vaan saa moottorin toimimaan huomattavasti laajemmalla alueella, mitä esim suorilla putkilla saa. Täältä löytyy kyllä aika hyvää osviittaa teksteistä, jos viitsii lukea foorumin posteja.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Make

Tohon Twinspeedin luentoon vielä, että noihin 1 3/4" dragpipeihin kun tunkee huilua ja villaa, niin tehon menetys tuntuu jo persdynossa.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

bobbernation

1 3/4" drageillä saat ihan toimivan yhdistelmän ku laitat lollipopit päihin. Meteliä vaan on aikalailla. Lähtisin kuitenkin tekemään (itselläkin edessä) 1 3/4" putkesta 2-1 putket ja vaikka supertrappi päähän jos haluaa vaimentimen. Dragit jättää melkeen aina pienen flat spotin jota nyt voit siirrellä mutta sanotaan 2500-3000rpm johonki. Tämä pakottaa helposti kompensoimaan aika rikkaalla keskialuesuuttimella.