Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kitinää ja kolkutusta hitaassa vauhdissa *RATKAISTU*

Aloittaja Hiidenlintu, 06 kesäkuu 17, 22:15:40

« edellinen - seuraava »

Hiidenlintu

Tervehdys!

Street Glide alkoi joku aika sitten pitää omituista kolkatusta ja metallimaista kitinää hiljaisessa vauhdissa tai vapaalla pitäessä sen jälkeen kun siihen oli pientä huoltoa tehty, jossa vetoremmiä oli säädetty oikeaan kireyteen ja samalla vilkaistu kytkinkannen alle, jolloin ei siellä suunnalla mitään erikoista näkynyt. Ääni ei ala saman tien kylmänä ollessa, vaan vasta kun pyörällä on jonkun aikaa ajanut. Samoin ääni lakkaa kun pyörän laskee jalkatuelle (kuuluu kuitenkin pysähdyksissäkin ollessa) jolloin äänilähteen paikkallistaminen ei onnistu. Ääni ei pystyyn nostaessa välttämättä ala saman tien uudestaan vaan vasta kun on liikkeellä oltu. Moottorin toiminnassa en ole huomannut mitään poikkeavaa.

Pyörä on vm. 2012 ja maileja mittarissa vähän päälle 6000.

Mieleen tulleita vaihtoehtoja:
- Resonointi moottorin ulkopuolella olevaan osaan?
- Ensiövedossa ongelmia? Öljyt vanhat?
- Vetoremmi liian tiukalla? Antaa noin sentin periksi tuella ollessa ja yhdellä sormella painaessa.

Tuoreelle HD-harrastajalle hyvät neuvot olisivat arvokkaat, kiitos jo etukäteen.  ???

Kiwi

Ei taida ainakaan remmin kireydestä olla, jos kerran paikoillaankin kuuluu. Veikkaisin jotain moottorin ulkopuolista äänenlähdettä.

Hiidenlintu

Juu. Periaatteessa ajattelis, että jotain epätervettä ääntä kuuluisi jalkatuellakin käydessä jos enskassa olisi vikaa. Taidan kuitenkin huomenna laittaa uudet Bel Rayt sisään ja kattoa tilannetta sen jälkeen.

Hermothan tuossa vain tuntuu menevän kun ei tiedä mistä ääni tulee.

flhx

#3
Eihan noita sontiaisia ikina taysin hiljaseks saa. Mutta oliko tuossa vuosimallissa viela sita kompensaattori "ongelmaa" jota oli kai joissain TC96 kiukaissa? Komppi kolahteli ja piti aanta, ainakin Baker teki upgradetun kaikaleen. (Jaa, nakojaan niilla nettisivuilla 07-> komppi tarjolla) Siis compensator sprocket noin niinku lontooks eli ensioketjun kampiakselin paan "rataspaketti".

Ei kai vetoremmi voi loysalla olla jos se kerran on saadetty oikeaan kireyteen...(tahan semmonen irvisteleva hymio)

Ite aikoinaan ihmettelin omassa 06 FLHX ihmeellista kitisevaa aanta kun laite oli tyhjakaynnilla liikennevaloissa. Hetken aikaa joutu"vikaa"etsimaan, sitten huomasin etta sivulaukkujen alla olevat aanenvaimentajien kiinnityskumit oli aavistuksen valjat ja pitivat erikoista kitinaa vaimentajien heiluessa moottorin tarinasta. Shimmilevya valiin ja kitina havisi.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hiidenlintu

Joo, ei ole vetoremmi liian löysällä. Aiemmin oli, koska edellinen omistaja oli ilmeisesti onnistunut runnomaan akseliin pienen välyksen epäkeskon kohdalle mikä johti remmin löystymiseen vaikka sen kuinka tiukkas oikeaan kireyteen. Asia hoitui laittamalla metallinpala tilkkeeksi jotta epäkesko ei pääse liikkumaan suhteessa akseliin. Seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä uusi akseli pitää laittaa.


Make

Tiedän tapauksen, jossa irronneet vaimentajan sisukalut johtivat nostajaremonttiin  ;D
Eli tuo resonointi on myös mahdollista.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hiidenlintu

#6
Katsoin putkiin sisälle ja huomasin tällaisen:

Kyseessä siis V&H:n pöntöt. Muistin tuossa myös, että jossain vaiheessa olin ihmetellyt kun välillä tuntui, että äänet vaimenivat itsestään. Oikeasta putkesta näkee kyllä katalysaattoriin asti, joten en tiedä mikä siinä voisi olla ongelmana.

Lyytinen

Minä laakeroin sportsterin laatikon uusiksi kun etulampun kiristyspanta vihelti.

aatu


eeko

Joo kaikenlaista nitinää ja kolinaa kuuluu koko ajan, muualtakin
kuin pään sisältä. Mulla kuului sellainen napsuttava ääni tossa
2500 rpm, niin jarruputki kopisi johonkin keulan osaan.
-eeko

Hiidenlintu

ONGELMA RATKAISTU  ;D

Huoltamisen yhteydessä jalkatappi sai uutta vaseliinia ja tapin kärkilevy kolkatti enskakopan pulttiin sopivilla kierroksilla. Tämän takia ongelman paikallistaminen oli hieman hankalaa pyörän seisoessa paikallaan.

Huomasin asian kun satuin tarkemmin katsomaan jalkatappia, jossa näkyy pieni kulumajälki sillä kohtaa mihin seisontatuki asettuu suhteessa pulttiin ylhäällä ollessa. Sitten kun kolkatuksen alkaessa painoi standia kengällä niin ääni katosi.

Välittömänä apuna gorillateippiä kopan pultin ympäri ja kolke loppui siihen. Pitää varmaan kattoa pysyvämpää ratkaisua tuohon (tiukempi jousi jalkatapille, kenties?), mutta nyt on aika huojentunut olo kun tietää mistä se hermoja raastava ääni tuli.