Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tulppien boostausta

Aloittaja rieska, 12 syyskuu 09, 00:27:02

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Tarkalleen ottaen kirjoitin pulssin energiasta, en kestosta. Nimittäin se ei käynyt mielessä ennenkuin tuossa yritin etsiä tietoa olemassa olevista CDI-boostereista, löytyi joku patentti kipinän kestoajan pidentämiseksi. Nuo perinteiset eli induktiiviset sytytysjärjestelmät kun pystyy lataamaan semmoisen yksinkertaisen "boosterin" konkan kuten olen aiemmin kirjoittanut. CDI:ssä taas puolaan ei varastoida mitään, se toimii vaan step-up muuntajana ja sen takia CDI:ssä käytettävä boosterikin on paljon monimutkaisempi värkki. CDI:ssä tulpan johdossa kun ei esiinny yhtään jännitettä silloin kun ei ole kipinän lyöntivuoro.

Noista ARC-TF:n mainosarvoista voi laskea kaavasta E=1/2*C*U^2, että sen sisällä on about 1.2 uF konkka joka ladataan tuohon 580 volttiin. Koska 9000 rpm nopeudella tuo 25 astetta on noin 93 us, voidaan arvioida, että kipinällä on varattu 40 us aikaa ja loput 50 us on käytettävissä konkan lataukseen. Koska varaus Q = I * t sekä Q = C * U, voidaan päätellä, että 50 mikrosekunnissa tuon 1.2 uF konkan saamiseksi 580 voltin jännitteeseen keskimääräisen virran pitäisi olla noin 14 ampeeria. Ei kuulosta mitenkään tuulesta temmatulle. Voi hyvinkin olla nuo 5 kipinää tuossa 25 asteen ikkunassa läpi kierrosalueen.

Dynasta taas ei ole sitäkään vähää tietoa saatavilla, että pystyisi edes tyrmäämään tai antamaan varovaisen hyväksynnän. En näe lukemien pimittämiselle muuta syytä kuin, että ne eivät kestäisi päivänvaloa.

Edit: niin siis on syytä olettaa, että useampi kipinä siinä aikaikkunassa vaatii, että se sytkä alunperinkin rojauttaa sitä kipinää useamman kerran korkeammilla kierroksilla. Olisi kyllä toki mahdollista, että boosteri itse löisi tulta useamman kerran jahka saa vain vihiä sytytysmoduulilta, mutta jostain syystä en oikein jaksa uskoa, että näin on.

Kokkonen

Dynalla on myös kärkisytkään tarkoitetut boosterit DBR-1, single fire ja DBR-2 dual fire. Mainoksen lisäksi ei löytynyt mitään muuta faktaa...
Liekö kukaan kokeillu?

LainaaDynatek Boosters
Boost ignition power in your points equipped motorcycle.The unique Dyna Ignition Booster improves performance by transforming the usual inconsistent electrical surges into precisely controlled bursts of energy to the coil for more thorough and efficient combustion.
SPECIFICATIONS:
- No more burned points; current reduced to 0.1 amp
- Module is unaffected by dirt, moisture, oil or vibration
- Ultra fast spark voltage rise time; 50% faster than points
- Extends spark plug life
- 1-Year factory warranty
- Single and dual ignition models available
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Natking

Eikos toi Terry-boy sano tossa viteossa etta noi 5 kipinaa tulee 3000rpm;aan asti? Tarttee kattoo kuunnella uutestaan, mutta tommonen mulle siita jai mieleen.
Just trying to be different (like everyone else)

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Natking - 17 marraskuu 09, 15:22:06
Eikos toi Terry-boy sano tossa viteossa etta noi 5 kipinaa tulee 3000rpm;aan asti? Tarttee kattoo kuunnella uutestaan, mutta tommonen mulle siita jai mieleen.

No niinhän sanoi ja tulihan näyttöön oikein tekstikin, aika loppupuolella pätkää...mut kyllä mulle toi hänen puhenopeutensa alkaa olla jo yläkantillaan, jotta edes olennaisimman ehtis ymmärtämään.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tom W