Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

FLHX 2008 korkea tyhjäkäynti

Aloittaja ss454, 03 lokakuu 16, 15:16:59

« edellinen - seuraava »

ss454

Tulihan epämiellyttävä vika laitteeseen kun akku pääsi tyhjenemään.

Eli nyt akku iskussa, niin kone käynnistyessään pitää tyhjäkäynnin 2000 rpm kohdalla.
Kyseessähän on fly by wire systeemi ja välissä mukana Power Commander III.

Sen verran olen kerennyt diagnosoimaan ja asiaa tutkimaan, että pitäisi tuo kaasun asento kertoa uudelleen käyttämällä virrat päällä ~10sec ja sitten pois. Tämä neljä kertaa toistaen. Ei ole auttanut asiaan.

Tänään kerkesin sitten tutkia miltä PC:n puolelta asia näyttää ja onko siellä kaasun resetoinnista hyötyä. No siellä idle arvo asetettu 5000 paikkeilla ja sen hetkinen tieto oli 6500, nämä siis jotain PC:n ECM:n puolelta kaivamia arvoja. Eivät liity mitenkään kierroksiin tms. Tuo vain kertoi mielestäni sen, että PC näkee myös tuon että kaasukahva on senkin mielestä käännetty hiukan päälle.

Pitäisikö nyt kaasukahva opettaa uudestaan PC:n takia? miksi? mistä tämä muutos voisi johtua?

Service manuaalia tavatessa on meinannut hermot mennä ja tällä hetkellä ei oikein tule mieleen mitä kannattaisi tässä lähteä testaamaan.

jty

Kun virrat kääntää pois niin ecm lukee kaasun asennon muutaman sekunnin päästä eli sillon kun ne valot vilahtaa ja tulkitsee sen nollaks. Sit idle on korkeemmalla myös startin jälkeen minuutin verran aina. Kolmas asia on että jos kaasuläppää kääntelee käsin (esim tekee puristustestiä) niin hukkaa idlen mutta kun ottaa virrat pois ja oottaa että vilkut välähtää niin virrat päälle käännettäessä resetoi kaasuläpän asennon siihen kaasuun idle asentoon. Ehdotan että otat pcn välistä pois, virrat pois niin että et koske kaasuun ja vilkut välähtää. Virrat päälle ja ootat että moottorin varotusvalo sammuu, starttaat ja ootat minuutin pari kunnes startup idle rauhottuu.

Katso myös antaako vikakoodeja

Mulla kans 2008 ja välillä idle menee korkeelle mutta noilla tempuilla sen oon saanu rauhottuun ja ajatellu että syynä on virtojen pois ottaminen käsi kaasukahvalla

ss454

PC:n eliminointi välistä on nyt tosiaan se ensimmäinen temppu. Olen tänään reissussa, mutta perjantaina viimeistään tuon pääsee toteamaan.

Ongelman kanssa en aiemmin ole joutunut painimaan. Mutta sammuttelenkin pyörän aina tyhjäkäynnillä ja ilman kaasun räpeltämistä. Jenkkifoorumeilta luin sen verran että kaasun vieressä olevan virtakytkimen avulla sammuttaminen voi myös sotkea asioita. Sitäkään en käytä, vaan aina tuosta oikeasta kytkimestä käännän sammutus asentoon.

Tuntuu tämän kesän sateet olleen erityisen haasteellinen paikka ainakin meikäläisen pyörälle.

ss454

Menihän aikaa ennen kuin ajatuksella lähdin tätä taas katsomaan. Näköjään PowerCommanderin johtosarja on alkanut pykimään. Kun irroittelin purkkia ja laitoin koneen siksi aikaa käymään lämpimäksi, niin pätki purkkia liikutellessa. Johtosarjan korjaaminen ei ainakaan helpoksi ole tehty, niin pistin pikimmiten uuden vastaavan tilaukseen. Kunhan vanhasta on kartat uuteen siirretty, niin sen jälkeen voi keksiä mitä tuolle vanhalle tekee. Tai jää sitten hyllyyn varaosaksi eli hukkumaan muun romun joukkoon.