Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

tc 88 -06 rötää pintakaasulla

Aloittaja buutini, 27 elokuu 13, 14:36:48

« edellinen - seuraava »

buutini

Ei enää älli riitä syyn selvittämiseen. Toimii kierroksilla moitteettomasti, mutta pintakaasulla rötää ja lämpimänä tyhjäkaynnillä tuntuu niinkuin kävisi vain toisella pytyllä. Onko kellään ollut vastaavaa vikaa, ite on kokeiltu mielestäni melkein kaikki missä vika voisi olla.

Vika ilmestyi kun roottorista oli 2006 vuodelle tyypillisesti irronnut pultit ja rikkoneet staattorin, kun lataus oli saatu kuntoon huomattiin, että akku on halki. Akun vaihdon jälkeen lataa ja toimii muuten, muttei pinta kaasulla, eikä lämpinä tyhjäkäynnillä.

buutini

Eli vastataan itse kun saatiin vihdoin kuntoon. Eli pyörään tehtiin seuraavaa:

Ensin tietysti vaihdettiin tulpat, ei tapahtunut muutosta.

Seuraavaksi koitettiin power commanderia, ei vaikutusta, tällä saatiin kuitenkin rajattua lambdat ja suurimmalla todennäköisyydellä boxi pois vikalistalta.

Tässä vaiheessa tajuttiin katsoa vikakoodit, niitä olikin melkoinen lista, joten vikakoodit talteen ja selvittämään. Koodeja oli kuitenkiin niin paljon ja melkein kaikista osista, ettei niistä voinut mitään päätellä. No koodien nollaus ja ajamaan, jotta uudet oikeat koodit löytyisi. Pyörä ei toiminut, muttei kyllä antanut mitään vikakoodejakaan. Käsittämätöntä että pyörä käy huonosti tyhjää lämpimänä ja rykii pintakaasulla, muttei anna vikakoodeja.

Siirryimme epäilemään TPS:ää eli kaasuläpän asentoanturia, uusi anturi kiinni, eikä mitään vaikutusta. Epätoivo alkoi iskeä.

Soittelua kaikille jotka asiasta jotain voisi tajuta ja kyselyä kaikilta vastaan tuliljoilta ja tullaan siihen tulokseen, että vian pitää olla mekaaninen, suurimpana epäilyksenä noisi esiin suuttimen tukkeutuminen, koska pyörä tuntui kylmänä tiputtavan takapyttyä poispelistä. No suuttimet pöydälle ja putsaamaan. (9v paristolla, painonapilla ja spray kaasarinpuhdistus aineella), totesimme suuttien toimivan niinkuin mielestämme pitääkin.

Ei muutakuin rojut takasin paikalleen ja toteamaan, ettei toimi vieläkään. Epätoivo alkoi vaihtumaan vitutukseen, onkohan venttili palanut tms.

Otataan kuitenkin tyhjäkäyntimoottori irti kun se niin helposti siinä on kun kerran tankkikin on jo irrotettu (vaikka kaikki sanoikin ettei se voi noin tehdä). Ei mutta tästähän jäi varsi käteen. Jes vika on tässä, ei muutakuin uutta hakemaan. Moottori kiinni ja koeajolle, heh-heh ei toimi vieläkään.

Joku järki kuitenkin sanoo että vika liittyy tyhjäkäyntimoottoriin, kun kerran oli selkeästi mekaanisesti rikki. Viimeinen yritys ja tulppien vaihto uudelleen. Ja hei täähän toimii. Viat ovat tiessään.

On se vaan tuurissaan, että pyörään tuli kaksi toisistaan erillistä vikaa käytännössä samaan aikaan. Ainakaan minun järkeen ei mahdu miten roottorin pulttien irtoamisen aiheuttama staattorin hajoaminen olisi voinut aiheuttaa tyhjäkäyntimoottorin varren mekaanisen hajoamisen.

No loppu hyvin kaikki hyvin pyörä toimii ja omistaja on taas onnellinen, 4viikkoa parasta ajoaikaahan tähän taas saatiin tuhottua.

Hemuli

Hieno homma että vika löytyi :). Joskus ruiskupeleissä on tosiaan noita mekaanisiakin vikoja eikä niitä osaa mitenkään epäillä vaan aina luulee että joku anturi tms. on pimeänä. Kerhoveljellä roudari oikkuili kans tyhjäkäynnillä ja niin vaan Delphin ruiskusta löytyi katkennut kaasuläpän akseli. Ei kuulemma edes mitenkään poikkeuksellinen vika noissa. Kone toimi ihan hienosti muuten eikä se läppä nyt irtipoikki ollut mutta tyhjällä päästi vissiin sitten speksit sekaisin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

South

Tulipa vaihdettua itsekin -00 ruiskukingiin jossa saman tyyppistä ongelmaa.
Nimenomaan tyhjäkäynti lämpimällä koneella ravistaa ja käy huonosti, kylmänä käy nätisti.
Tästä sain hyviä vinkkejä mistä lähteä liikkeelle, kiitos näistä.
Raportoidaan myöhemmin mistä vika löytyy, kun löytyy.
Miksi tehdä elämästä liian helppoa - Shovelhead & Kickstart