Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin kytkentä startin poistamisen jälkeen

Aloittaja Chroma, 02 kesäkuu 16, 21:59:24

« edellinen - seuraava »

Chroma

Tervehdys,

Nyt tuli pyörän kanssa eteen sellainen pulma etten sitä osaa omilla tiedoilla ja taidoilla ratkaista. Kysessä on johdon tai parin uudelleen vetäminen mutta itselle kun ei elektroniikasta jäänyt yli 20 v sitten koulussa päähän juuri mitään. Netistä löytyi jenkkifoorumeilta aiheesta juttua mutta kun ei tuo englantikaan tarttunut päähän kouluaikoina. Kyllä nyt "vanhana" kaduttaa kun ei tullut opiskeltua... ;)

Pyöränä on vm.80 tötteröshoveli. Pyörä on aikaisemman omistajan jäljiltä vai vähän rakennettu ja varsin siistissä kunnossa. Kone, laatikko ja kytkin ovat täysin vakiokunnossa mutta ensiöveto on Primon avohihnalla. Tämä laite on ollut meikäläisellä nyt vasta parisen kuukautta ja sähköstartti/solenoidi on hajalla. Aikaisempi omistaja oli niitä kuulemma yrittänyt elvyttää ilman tulosta.

Päätin poistaa startin kokonaan pyörästä ainakin nyt täksi kesäksi kun pyörä lähtee polkemalla niin vaivattomasti käyntiin. Otin jo itse starttimoottorin ja solenoidin irti. Nyt johtoja roikkuu vailla päämäärää ja turhat pitäisi saada pois ja tarpeelliset kytkeä uudelleen.

KUVA:
1. Iso johto (punainen) joka menee solenoidin lyhyestä navasta starttimoottorin kylkeen.
2.Toinen iso johto (punainen) joka on vedetty akun plus-navasta solenoidin pitkään napaan (battery positive terminal).
3.Starttirele, 30A: 2 kpl mustia johtoja, 1 kpl vihreitä ja 1 kpl ruskeita johtoja.
-Toinen mustista johdoista on ilmeisesti maajohto kun se on kytketty starttimoottorin taakse kiinnitysruuviin.
-Vihreä johto on kytketty solenoidin pieneen napaan.
-Releeltä lähtevä ruskea johto on yhteydeydessä akun +navassa olevaan sulakkeeseen. Tästä akussa kiinni olevasta sulakkeesta lähtee toinenkin musta johto mutta en tiedä vielä mihin se on matkalla...
-Releen toinen musta johto puolestaan on yhteydessä tankin päällä olevaan virtalukkoon (tästä en ole 100% varma!).
4.Starttimoottorin takana olevasta kiinnitysruuvista lähtee johto akun miinus-napaan.

Ilmeisesti akun -navasta lähtevälle paksulle johdolle ei tarvitse tehdä muuta kuin kytkeä se takaisin runkoon. Mutta miten on akun plus-navan laita? Nythän mulla on starttirele vielä kiinni mutta onko sillä mitään virkaa ilman solenoidia/starttimoottoria? Sitä kauttahan on nyt yhteys virtalukolle? Jos otan releen pois ja ylimääräiset johdot myös niin vedänkö vaan uuden piuhan +puolen sulakkeelta virtalukolle? Jos näin niin minka kaliiperin johdot tullaiseen kytkentään tarvitaan? Ei ilmeisesti sentään samanlaista paksua piuhaa kun oli akun plus-navan ja starttimoottorin välillä... Muistutan että elektroniikka on mulle varsin vieras aihe eli oon kiitollinen jos ohjeet ovat sen mukaiset;)


Kiwi

Joo et tartte starttirelettä jos jätät startin pois. Eli plussa virtalukolle ja se kytkee sitä sit eteenpäin. Suurimman virran toi startti ottaa ja tarttee siks paksut johot. Kaikki muu vie paljon vähemmän. Noita on hyvä aatella silleen että plus johon pitää olla yhtä paksu kun maajohdon, sillonha ei tuu häviötä. Minkähän kokosta johtoa tuolta virtalukolta lähtee eteenpäin, ei oo haittaa vaikka laittasit tuplasti sen kokosta akulta tulemaan, kunha et pienempää. Semmosta sopivaa, onko tarpeeks epäselvä vastaus? ;D