Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Teknistä tietoa, mittoja, kiristystiukkuuksia, laakereita

Aloittaja Kokkonen, 05 helmikuu 09, 19:43:41

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tänne kerätään yleistä tietoa Shovel-moottoreista, erilaista teknistä tietoa, joka voisi harrastajaa hyödyttää.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
Shovelhead moottori, teknistä tietoa, (tiedot Harley-Davidson Inc., Service Manual, FL/FX Models 1200/1340cc 4-speed, 1978½ - 1984, 99482-84)

Yleistä:

Poraus
- 1200 cc   3,438 in (87,3 mm)
- 1340 cc   3,498 in (88,8 mm)

Iskun pituus
- 1200 cc   3,968 in (100,8 mm)
- 1340 cc   4,250 in (108,0 mm)

Tilavuus
- 1200 cc   73,66 cu in
- 1340 cc   81,60 cu in

Teho   
- 1200 cc                                   60 hv/5200 rpm
- 1340 cc (1980 ja vanhemmat)   60 hv/4800 rpm
- 1340 cc (1981 ja nuoremmat)   65 hv/5400 rpm

Vääntö   
- 1200 cc                                    70 ft-lbs/4000 rpm
- 1340 cc (1980 ja vanhemmat)   67 ft-lbs/3600 rpm
- 1340 cc (1981 ja nuoremmat)   71,5 ft-lbs/3800 rpm

Puristussuhde
- 1200 cc                                    8:1
- 1340 cc (1980 ja vanhemmat)   8:1
- 1340 cc (1981 ja nuoremmat)   7,4:1

Öljypumpun paine 12-35 psi/2000 rpm

Kiristystiukkuuksia (1 ft-lbs = 1,356 Nm)

Sytytystulppa                   18-28 ft-lbs
Kannen pultit                   55-75 ft-lbs
Sylinterin mutterit            32-40 ft-lbs
Pinionin rattaan mutteri    35-45 ft-lbs
Ensiövedon eturatas         80-100 ft-lbs
Toisio eturatas
- early 83 ja vanhemmat         105-120 ft-lbs
- late 83 ja nuoremmat           80-90 ft-lbs
Kytkimen keskimutteri       50-60 ft-lbs (Huom, vasenkätinen kierre)
Kytkimen keskimutteri        35-50 ft-lbs (Huom, vasenkätinen kierre, 6-levyinen "evo"-kytkin)
- Märkä,  6-levyinen kytkin tuli joihinkin malleihin -83. Ohjeen mukaan kierteisiin kaksi tippaa Loctite 242


Kampiakselista (vauhtipyörästä)
- pinionin akseli (1980 â€" early 81)                120 - 160 ft-lbs
- keskitappi (1980 â€" early 81)                      150 - 250 ft-lbs
- ensiön rattaan akseli (1980 â€" early 81)         300 - 440 ft-lbs
- pinionin akseli (late 1980 and later)           140 - 170 ft-lbs
- keskitappi (late 1980 and later)                 180 - 210 ft-lbs
- ensiön rattaan akseli (late 1980 and later)   290 - 320 ft-lbs
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Pari laakerityyppiä, vasemmalla OEM numero

9028 Kampikammion vasen puoli, vetoakseli 1969 to Present, skooli Timken LM 67010 ja laakeri Timken LM 67048. Kaksi kpl akselilla. Laakeripaketti oli käytössä BT:ssä aina 2002 asti.
Ja samat hilut mutta eri OEM numerolla myös Pannuihin...
9029 Kampikammion vasen puoli, vetoakseli 1955 - 1968 skooli Timken  LM 67010 ja laakeri Timken LM 67048
9058 Nokka-akselin neulalaakeri 1958 to Present Torrington B-138 (ei enää TC:ssä)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiwi

Clymer raamattu kädessä, mutta taulukosta puuttuu arvoja. Mikä mahtaisi olla keinuvipuakselien sekä päätykorkkien momentti 66-78 välille? 78-84 sanoo että screw (oikea puoli) 8-12 ft.-lb ja locknut (vasen) 12-18 ft.lb.