Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautasika '85

Aloittaja samppa, 11 helmikuu 09, 19:30:44

« edellinen - seuraava »

samppa

Meikäläisellä on työmaana '85 rautis...



Projektia on riittänyt monenlaista ja lisää on luvassa, näyttäisi kone tiputtelevan öljyä jostainpäin alakertaa.

Historiaa löytyy täältä:
http://personal.inet.fi/private/w3/xlh1000/xlh1000_1.html
http://personal.inet.fi/private/w3/xlh1000/xlh1000_2.html
http://personal.inet.fi/private/w3/xlh1000/xlh1000_3.html
http://personal.inet.fi/private/w3/xlh1000/xlh1000_4.html

Jatkossa laittelen kotimaisella juttua myös tänne.

Kokkonen

Ou jee, upeat, selvät kuvat, hieno projekti!

Mimmoset kokemukset on kauden jälkeen (Wisecot, PB+, jne.), tuntuko/toimiko muutokset?
Entäs tuo Barnetin kytkin? Ja toision ketjunkiristäjä?

Lisää, lisää....!
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss

En ehtinyt viime kesänä juurikaan muuta kuin ajaa pyörän sisään, mutta jo siinä tuli selväksi että kaikki ei mennyt ihan putkeen... Pyörää vaivaa häiritsevä nykiminen tossa 2000-2500 kierroksen välillä kun ajan pintakaasulla. Periaatteessa ei mitään ajon estävää, mut silti harmittaa kun hanaa antaessa pelaa hienosti.

Eliminointitekniikalla olen koettanut löytää vikaa, mutta siitä ei tunnu pääsevän millään eroon.

Tähän mennessä kokeiltu:
-uusi ketju-ratas -paketti
-barnettin levyt oli vähän tiukat kytkinrumpuun, vaihdoin orgikset takaisin
-sytkä vaihdettu uuteen
-kaasariksi vaihdoin cv:n, jota säädelty moneen suuntaan
-automaattikiristäjä enskaketjulle
-automaattikiristäjä toisioketjulle

Viimeksi vaihdoin välitykset 23-47:sta 22-47:aan, tätä en ole vielä ehtinyt kokeilemaan...
Seuraavaksi varmaankin vuorossa uusi puola, sit en keksi enää muuta kuin Q-nokat takaisin.

Kunhan nyt ehtisi taas välillä tekemään jotain, talliaikaa on tällä hetkellä rajoitetusti.

Kokkonen

Nykimisvika näyttää olevan harvinaisen tiukassa. Joitain lainauksia projektialbumistasi tuohon vikaan liittyen. Korostus on minun tekemä:

LainaaDuring initial test drives I experienced slight jerking when letting off the throttle. It felt like coming from drive train but adjusting primary chain didn't help. Then I tried adjusting rear chain but somehow I just didn't seem to get it right... So, time obviously it was time to replace rear chain and sprockets

LainaaI'm still experiencing some mid range carb problems and I decided to try XXX booster. It's supposed to smoothen the transition from intermediate jet to main jet and give better throttle response. Note: I didn't notice any difference compared to Yost power tube I had before and booster didn't remove the transition range problem...According to various sources the "hiccup" problem is caused by overly rich condition in transition range, so it seems that I have to start fiddling with jetting again. During experiments I learned that with .0265 intermediate jet jerking/missing is almost gone but with hot engine I get pinging so easily I cannot use that. Next I'll try going bigger with the adjustable air bleed, if that doesn't work, then I'll just have to try to avoid the problematic rpm range.

LainaaFitting on a CV. Didn't seem to get S&S to work so next I'm gonna try my luck with Keihin CV from my springer.

LainaaAccel Super Coil w/ Accel 8.8mm plug wires
-Spyke Super Comp ignition

Tästä on helpompi nähdä, mitä olet jo tehnyt. Sytytyksen olet myös vaihtanut, mikä siellä on nyt paikallaan?

Tuo kaasuttimen väli-pääalueen vaihto tuli minullekin ensin mieleen. Millaisia kokeiluja teit CV:llä? Oliko mitään vaikustusta?

Eihän tuo kuvaamasi vika mikään ainutkertainen ole, pitäisi siihen apu löytyä.
Q-nokat noilla Wisecoilla voi taas aiheuttaa tuota nakutusongelmaa.

(Vaimon -80 Rautis samalla konseptilla, P/PB+, Wisecot 10:1 0,032" kansipahvilla, CV kaasutin, välialue 47, pää 185, neula N65C korotettu 0,8 mm prikalla, VOES, Crane Hi-4 single fire.  Suuttimia on suurennettu itse, eli nuo ovat "noin" kokoja. Tuollaista nykimistä ei kaudella esiintynyt)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 14 helmikuu 09, 09:36:44Tästä on helpompi nähdä, mitä olet jo tehnyt. Sytytyksen olet myös vaihtanut, mikä siellä on nyt paikallaan?

Edelleen tuo Spyke.

LainaaTuo kaasuttimen väli-pääalueen vaihto tuli minullekin ensin mieleen. Millaisia kokeiluja teit CV:llä? Oliko mitään vaikustusta?

En mä isommin ehtinyt kokeilemaan cv:n kanssa, laitoin kiinni 190/48-suuttimilla.

LainaaEihän tuo kuvaamasi vika mikään ainutkertainen ole, pitäisi siihen apu löytyä.
Q-nokat noilla Wisecoilla voi taas aiheuttaa tuota nakutusongelmaa.

Nakutusongelman välttämiseksi alunperin vaihdoin pb+:iin... Tässä on pian kaikki muut osat vaihdeltu pariin kertaan, joten tuo olisi se viimeinen vaihtoehto.

Lainaa(Vaimon -80 Rautis samalla konseptilla, P/PB+, Wisecot 10:1 0,032" kansipahvilla, CV kaasutin, välialue 47, pää 185, neula N65C korotettu 0,8 mm prikalla, VOES, Crane Hi-4 single fire.  Suuttimia on suurennettu itse, eli nuo ovat "noin" kokoja. Tuollaista nykimistä ei kaudella esiintynyt)

Kuulostaa siis periaatteessa aika lähelle samalta kokoonpanolta, ainoa ero on oikeastaan et mulla on edelleen dual fire -sytkä.

Kokkonen

Vielä ennen pidempiä pohdintoja vielä yksi kysymys: onko ongelman ajan olleet nuo 2-1 putket paikallaan, vai kokeilitko myös muita?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 16 helmikuu 09, 08:52:21
Vielä ennen pidempiä pohdintoja vielä yksi kysymys: onko ongelman ajan olleet nuo 2-1 putket paikallaan, vai kokeilitko myös muita?

Kokeilin myös näitä tehtaan "race" putkia:


Sama ongelma...

Kokkonen

Aika kattavalta nuo kokeilut kyllä kieltämättä näyttävät. Mulla oli joskus -89 Sporassa vastaava ongelma, syy löytyi toision rattaasta. Olet kuitenkin stekannut ensiön ja toisionkin..kytkimenkin.

Tuo suuttimen pienennys oli kuitenkin se joka nykyimistä lievensi. Samaa show CV:n kanssa..?

Olisi varmaan hyödyllistä käyttää lambda-sensoria koeajossa. Sensorit ei paljoa maksa ja sulla kun noita pakoputkia on, niin voisi istuuttaa yhteen käyrään jota käyttää testiajossa. Näytön voi anturille rakentaa itse tai käyttää jännitemittaria. Jäis taas arvailuja vähemmälle. Olen suunnitellut laittaa aiheesta infoa tänne foorumiin.

883R:ssä oli muuten vastaavaa ongelmaa heti uutena, useissakin testeissa mainittu, en tiedä miten lie poistettu?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss

Pitää aloittaa nyt ensin kokeilemalla uuden ratastuksen vaikutus ja katsoa olisiko cv:n säädöllä mitään vaikutusta ongelmaan... Mutta eipä lambdakaan huono juttu olisi, näkishän sillä näppärästi miten hyvin cv on säädöissään.