Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jengat tuli pihalle lohkosta...

Aloittaja South, 04 lokakuu 15, 18:38:19

« edellinen - seuraava »

South

Eli shovelista etupytystä jengat tuli tuosta pakoputken kiinnittävästä reiästä pihalle... Nyt on pinnapultti vähän löysästi lukitteella paikallaan...
Olisikohan jollain lainata sellaista jenkatappisarjaa jolla tuohon saisi uudet jengat duunattua paikalleen? Siis miksi sitä sanotaankaan millä saa kierrettyä sinne vakiokokoisen irtojengan takaisin... Täällä Salo-Turku akselilla tai suunnalla...
Tai vaikkapa kokoa tuolle jengalle niin tilaan sellaisen sarjan itselle, ei ne kai kovin montaa kymppiä maksa...


Miksi tehdä elämästä liian helppoa - Shovelhead & Kickstart

Hessu

En kyllä ihan tajua mitä oot vailla. Ongelman ymmärrän kyllä. Joten annan vinkin. ÄLÄ laita/laitata siihen mitään helicoilia tai vastaavaa. Ne ei tuu siinä toimimaan vaikka kuka erikoismies niin väittää.
Saat vaan enemmän tuhoa aikaiseksi ja lopputulos sekoilusta on valtava reikä ja ainoa korjaus konsti hitsaaminen.
Jaa, tarkemmalla lukemisella, en taida tietääkään mistä on kyse, kun otsakkeessa lukee lohkosta.
Luulin että kannesta.

Kapteeni sika

Kierre on 5/16" UNC.

Ennenkin maininnut että mun pyörästä tuli takakannesta helicoilit pihalle, se oli jonkun edellisen omistajan viritys. Jos en ihan väärin muista niin nyt siinä on pinnapultti jonka toisessa päässä on 5/16" UNC ja kannen puoleisessa päässä 10mm, vai oliko peräti 12mm. Kaveri veisti sellasen. On ollut jo muutaman vuoden.

Jossain määrin vältettävissä kun ei yritäkään kiristämällä saada pakovuotoa kuriin sillä ainoalla ruuvilla/mutterilla.

Pakoputkille pari kunnollista kiinnitystä runkoon/ putki.

Permatexin Ultra Copper on hyvää shittiä tiivisteeksi, Sillä tiivistin keväällä eikä vuotanut koko kesänä.


South

#3
Joo, siis kantta tarkoitin tietysti... Hitto kun taas ajatus pelaa.
Mut siis ei helicoilia tai vastaavaa systeemiä? No, hitto... sellainen kuulosti kuitenkin ihan toimivalta ratkaisulta...
No, mitäs sit keksis? Hessu, parempia idoita millä korjata?
Niin... ja putket on tätä nykyä ihan kunnolla kiinni, mutta aiemmat eivät ole tainneet olla...
Miksi tehdä elämästä liian helppoa - Shovelhead & Kickstart

golden rocket

kyllä nuo kaikki on ihan oikeita korjaus menetelmiä. helicoli vahvistaa alumiinissa olevia jenkoja ihan hyvä vaihtoehto. helpoin saattaa olla pyöritellä vaan seuraavan koon jenkat tsäkällä vois vielä saada 8mm kierteen jos ei ihan pyöreä ole.

Hessu

Se vähän riippuu millaisessa kondiksessa se jenga on siellä nyt. Mutta parhaiten näyttäisi pysyvän kun sinne asentaa vaarnan joka kierretään ihan POHJAAN. Sen jälkeen vaarna lukitaan vielä poraamalla kyljestä mesta putkisokalle ja tietysti lyödään sinne se sokka.
Jos ne jengat on paskana koko matkalta, voi reikää syventää aika paljon ja vetää lisää kierrettä.
Jos siellä nyt pysyy ruuvi jotenkuten. Vaarna varmaankin toimii. Riittävän pitkiä vaarnoja ei vaan tahdo löytää mistään. Mä oon tehty ne rosterista. Toiseen päähän unc toiseen unf.
Se mutteri millä pakari kiinnitetään sitten lukittuu parhaiten joko käyttämällä kruunumutskua ja saksisokkaa tai helpommalla Nord lockin lukitusprikalla. Sen alle ei sitten saa laittaa normiprikkaa. Löytyy nykyään kaikista ruuvikaupoista.

Kapteeni sika

Mä ostin iipeistä jigin jolla saa mutterin/pultin kantoihin reijän. SafetyWirellä kii.

Hyvin on toiminut. Sekin tosiaan voi rasittaa kierteitä jos sitä mutteria kiskotaan tiukemmalle joka lenkin jälkeen, se kun löystyy.




Don Quijote

Itse korjaukseen en ota kantaa, mutta putken kiinnityksessä kanteen pinnapultti/nordlock/mutteri -kombinaatio on toimiva ja kestävä vaihtoehto. Kuten Hessu tuossa jo aiemmin totesikin.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Kapteeni sika

#8
Kyl mäkin sellaset ensin itelleni ostin mut kun tuossa pakoputken laipassa on niin iso reikä pinnapultille että nordlockki on osittain tyhjänpäällä. Pitäis laittaa prikka alle ja silloinhan siitä menee koko erikoisrikan idea. Ne putket mitä oon katellut on samanlaisia, pultinreikä ei ole pyöreä.
Olisihan se voinut pysyäkin mutta heitin rikat nurkkaan.  ;)


Lisäys:

Jos NordLockia kokeilee niin niitä saa ruuviliikkeistä vaikka parin kerrallaan, ei tarvi ostaa mitään motonetin säästöpakkausta parin kipaleen takia. Tai, eipä yleistetä, sanotaan että ainakin läheinen Ruuvilinja myi.

HillyMan

Oisko hyviä vinkkejä millä katkenneen pinnapultin saa kannesta pois? Takapytyn pinnapultti on poikki niin että ei ihan saa mutteria kun tulee pakoputken laipasta nippa nappa läpi. Teoriassa kuusiokoloavaimella kierretään paikalleen ja pois mutta meni vain avain solmuun. Ilmeisesti vaatii kuumennuksen mutta ei oo mitään vermeitä siihen.

Antti S.

Lainaus käyttäjältä: HillyMan - 15 kesäkuu 16, 13:20:59
Oisko hyviä vinkkejä millä katkenneen pinnapultin saa kannesta pois? Takapytyn pinnapultti on poikki niin että ei ihan saa mutteria kun tulee pakoputken laipasta nippa nappa läpi. Teoriassa kuusiokoloavaimella kierretään paikalleen ja pois mutta meni vain avain solmuun. Ilmeisesti vaatii kuumennuksen mutta ei oo mitään vermeitä siihen.

Mä oon käyttänyt lieriönmallisia vastakierretappeja katkenneiden pulttien kanssa.Ne kartionmalliset viritykset saa unohtaa heti ensikättelyssä,yksi maailman vittumaisimmista keksinnöistä mitä onkaan...
Näissä lieriönmallisissa tappisarjoissa on poranterät,tapit ja mutterit jotka on rihlattu.Homma toimii siten että porataan sopivan kokoinen reikä pulttiin,naputellaan tappi porattuun reikään ja pudotetaan rihlattu mutteri tappiin.Rihlat istuvat tapin juomuihin ja ei kun kiertämään pulttia auki.Joskus aikoja sitten irrotin katkenneen startin pultin letukan lohkosta tällä taktiikalla.Melko ähellystä auton alla,mutta toimi kuin muna vessassa.