Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

moottoriöljyä vuotaa enskaan

Aloittaja jakke, 28 kesäkuu 10, 21:25:31

« edellinen - seuraava »

jakke

tuollasen vastoinkäymisen kohtasin kun piti tarkistella ja vaihtaa enskaöljyä. vanhoja kun valuttelin pois niin sitä tuli oikeinkin reilusti, huomattavasti enemmän kun on laitettu.

elikä mistä koneöljy liruttelee itteensä enskaan??
ja kuinka tuo on korjattavissa?

issakka

Morjens... Vastaan kuten minulle on vastattu...joskus muutama vuosi sitten. 

Rautiksen öljypumppu tuppaa laskemaan öljyä läpi kun pyörä seisoo. Tämän johdosta Kampikammio täyttyy öljystä.  Rautapäissä on kampikammiossa nk. Breather valve, joka huolehtii osaltaan enskavedon huohotuksesta. Tämä venttiili sitten tuppaa päästämään kampikammioon kertyneen öljyn ensiövedon puolelle.

"Korjauskeinona" jotkut ovat tukkineet ko. venttiilin.

Minä en ole tukkinut venttiiliä, enkä pidä sitä edes vikana. Ominaisuus kai se vain on ;-). Kesän huruuttelen ja sitten syksyllä lasken säiliöt tyhjiksi.

Kai se jotenkin noin oli...
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

Hemuli

Breather valven voi huoletta tukkia mutta silloin pitää muistaa järjestää laatikon huohotus jostain muualta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jakke

jaaha

Jos mä laitan nyt öljyt takas ja ajelen syksyyn..
Mites sitten vaikuttaa öljypumpun remontointi/vaihto? Vai kannattaako.
Mistäs asiaan perehtyneet on niitä laatikon huohotuksia laittanu jos päädytään tukkimaan breatheria?

Kiitokset vastauksista.

Sepixlh

tuohon huohotukseen voi laittaa uudemmissa (-77 ->) olevan letkulähdöllä olevan "pultin" eli moottorin takakiinnikkeen yksi pultti vaihdetaan tuohon ja laitetaan siihen letku.
Eli lohkot joissa vaihdevipu tulee enskakopan läpi ovat ilman tuota breathervalvea.
Öljypumpusta voi takaiskuventtiiliä kiristää/tiivistää
Siis mitä nyt taas..

jakke

kyseinen laite on 76 ja vaihdevipu tulee koneen alta..

Sepixlh

#6
Eli vuodet -75 ja -76 on tehty sillä "vivusto hässäkällä" vaihdevipu tulee moottorinlohkosta oikealtapuolelta ulos ja on alunperin ollut reititetty moottorin takaa vasemmalle puolelle. Koneessa on breather valve.
Osatiskiltä saa tuon huohotinpultin OEM#34744-77 FITTING, crankcase vent



Ja sen voi sitten asentaa vaikka toiseen noista pultin reijistä

Siis mitä nyt taas..

Sepixlh

Tähän aiheeseen palasin taas kun tuli ihan muualla vastaan  ;) eli olen antanut itseni ymmärtää että huohotus toimii vanhemmissa ( siis ennen -77) koneissa niin että:
Tuon transfer valven kautta enska/vaihteisto hengittelee kampikammion suuntaan ja jos venttiili on rikki/jumissa/vuotaa niin moottori öljyä pääsee enskaan.
Eli kun mäntä/männät liikkuu ylös tulee kampikammioon alipaine joka imaisee transfer valven kautta enskan paineet/huurut kampikammioon. Öljypumpun breather valve sulkee alipaineen reitin jakopäähän.
Jos jakopäässä olisi alipaine se kiskaisee maailman pölyt sisäänsä siitä laturin alla olevasta huohotusputkesta. No mäntä/männät lähtevät alas kampikammioon tulee paine ja öljypumpun breather valve aukaisee reitin jakopäähän ja sitä kautta putkesta pihalle. Pieni reikähän on myös -71 ja uudemmissa siinä enskaketjun tarkistusluukussa.

Uudemmassa eli -77 koneessa tuota Transfer valvea eikä öljypumpun breather valvea ole. Huohotus hoituu samaan tapaan huohotinputken kautta ulos, mutta takaiskuventtiilin kautta.
Vaihteisto ja enska hengittelee sitten oman letkunsa kautta.

tuumailen vaan...

Siis mitä nyt taas..