Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sylinterien paineet katoaa polkiessa

Aloittaja HillyMan, 05 heinäkuu 15, 21:13:15

« edellinen - seuraava »

HillyMan

Onkos jollakin tullut vastaavaa eteen?

Mulla on konversiopalikat jolla tehty nostajat koviksi. Startilla lähteny vaihtelevasti käyntiin mutta kohtuu helposti mutta jos ei kylmänä pidä kierroksia muutaman minuutin että lämpee kunnolla niin tussautuksen kera sammunut. No nytpä solenoidi on pois pelistä niin joutunu potkimaan käyntiin ja ei lähekkään ihan ekalla polkasulla. Lämpöset kelit teki sen että sai opetella tovinkin että mitä kikoja tarttee käynnistyäkseen ja tuli eteen varsin kummallinen oire. 6-8 polkasua perä perään ja katoo molemmista sylintereistä paine. Sen jälkeen on kuin tulpatonta mopoa polkis ja kone pyörii sata varmast eli ei luista kytkin. Hetken odottelun jälkeen paineet löytyy taas. Tän hetken vahva epäilys on että jostain syystä öljynpaine nostaa konversiopalikat ylös ja venttiilit aukee ja kun hetken odottelee niin venat menee kiinni. Polkiessa saattaa tussautella kaasariin ennen kun ne paineet hävii kokonaan. Välillä lähtee hyvinkin käyntiin jos osaa max 5 polkasulla käynnistää mutta jos sammuu niin saa odotella tovin ja polkea pari neljä kertaa ilman virtoja ja sitten virta päällä pitää saada kahella polkasulla tai saa taas odotella ettei paineet katoo pytyistä. Ajossa toimii muuten hyvin mutta välillä hirvee jynksytys ilmeisesti nostajien suunnalta ja välillä taas tikittää kun singeri kuten kuuluukin.

Lauantaina oli melkeen puolen tunnin savotta saada käyntiin ja sama juttu reissussa joka tauolla mutta 300km tuli silti ajettua. Kone ei savuta eikä juuri syö öljyä ja vetää hyvin. Joku virinokka sieltä löytyy ja siksi varmaan ne nostajat koviksi muutettu. Lienee syytä jokupäivä ottaa auki ja tutkia tilanne. Mistään vakavasta ei taida olla kyse kun 9 tkm on kuitenkin vähintään nyt ajettu tuolla konversiolla.

Kokkonen

Ei ole samanlaista omalle kohdalle sattunut, mutta tuolta nostajapuolelta lähtisin itse vikaa etsimään. Kannattaa ottaa nostajia myöten esiin, ja tarkistaa nostajien rullat laakereineen. Jos siellä vilppiä, tulee ajanoloon kalliiksi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

HillyMan

Hain sitten s&s konversio kitin jossa tuli samalla uudet tönärit, sai noi alumiiniset pois joista yksi näyttikin oleva aavistuksen mutkalla. s&s konversiopalikat oli huomattavasti pidemmät kun mitä noi vanhat keikkuvat ja viistoksi alapäistään kuluneet. Istuivat oikein mukavasti pakalleen. Enää ei katoa paineet vaikka polkee jalan tunnottomaksi. Lähtee käyntiin paremmin ja käy tyhjäkäyntiä heti eikä tartte vinguttaa konetta lämpimäksi. Pakoäänet muuttu ajossa terävimmäksi ja kovemmiksi. Testilenkin perusteella ihan ok mutta jäiköhän joku tönäri löysäksi, pitää tarkastaa kaikki kunhan ajelee tovin. Näyttää pahasti siltä että ongelma ratkesi mutta katotaan kun ajelee kunnon lenkin jossakin. Tarkastin vielä vanhat palikat niin kaikki oli melko löysällä näin vuorokauden seisseenä, nyt on tiukemmalla paitsi ehkä se yksi tai sitten siellä on yläkerrassa väljää kun kalpattaa enemmän kuin muut.

Kapteeni sika

...tai sit nostajan rullassa on väljää. Kun mun laite alko pitään ylimäärästä ääntä ja koitin paikallistaa sitä stetoskoopilla niin oli mahdotonta sanoo varmasti kuuluiko se kansiosastolta vai jakopäästä, ääni kuului terävänä molemmista.
Nostajien rullissa oli kaikissa reilusti väljää ja se pahin piti ääntä enemmän. Oli katastrofi lähellä.

HillyMan

Nostajan rullat tarkistettu 3tkm Sitten ja ei väljää löytynyt. Kuin uudet samoin kun nokka. Samaa ääntä koitin silloin paikallistaa ja avasin jakopään. Mitään kummallista en siellä havainnut.

HillyMan

Oikeastaan eilisen ajon perusteella ei voi vielä sanoa mitään nykysestä äänimailmasta. Ajoin niin lyhyen lenkin. Tokihan se muuttuu kun tönärit vaihtaa teräksisiin. Joku siellä nakutti mutta sellasta pehmeetä jynksytystä ei nyt kuulunut. Oma villi veikkaus on että venttiilikoneistosta kuuluu niin monta päällekkäistä eri äänilähteistä tulevaa ääntä että se yhdessä kuulostaa yhdeltä isolta äänilähteeltä. Jokatapauksessa alutönärit oli jokainen ottanut 3 kohtaa kiinni suojaputkeen ja yksi jopa kiero eli kyllä sieltä jotain ääntä pois nyt jäi.

Kapteeni sika

Ja ne pakovuodot saattaa kuulemma ääntää joskus niin että ne kuulostaa mekaanisilta. Mulla piti yks hydrauli ääntä (se selvisi myöhemmin) ja kun kävin näyttämässä pyörää viisaammalla niin se tutki ensimmäisenä vuotaako kansien ja putkien liitoksista.

HillyMan

Päivitetääns tilannetta pikkusen. Eli uusilla tönäreillä toimi kohtuullisesti jonkusen tonnin kunnes alkoi tekemään samaa että paineet katos molemmista pytyistä kun pidempää polki käyntiin. Käynnistymisen vaikeuden syy löytyi kiihdytyspumpusta, ei saanut bensaa vaikka kuinka pumppas. Tukossahan ne kanavat. Kaasuttimen putsauksen jälkeen avasin nostajan pesät ja tarkistin nostajat. Vähän naarmujahan siellä oli mutta rullat hyvässä kunnossa. Tein uudet tiivisteet ite mutta ilman öljyreikää niin nyt ei öljynpaine pääse nostajille, eipä ollu sopivaa kierretappia joten tein nyt näin. Enää ei katoo paineet pytyistä ja käy kylmänä tyhjäkäyntiä huomattavasti paremmin ja terävämmin. Vielä kun kaasuttimen saa säätöihin niin eiköhän sillä taas ajele.

Kapteeni sika

Mä tulppasin ne pesät parisen vuotta sitten mutta avasin myöhemmin että yläkertaan menis vähän vähemmän öljyä. (savumerkkejä)  Muutama viikko sitten takapaon tönärin suojaputki vuoti ja aattelin et pistän ne takas, mutta olikin yksi tiiviste vaan huonosti kohillaan. Eli auki on toistaiseksi.

Oliskohan sulla jotain vaivaa venttiiliosastolla jos välillä paineet katoo.

Kapteeni sika

...oletko tsekannut muuten onko tappet screenissa paljon tavaraa? Eli terässihti takimmaisen nostajapesän vieressä olevan tulpan alla. Öljy virtaa sen läpi kansiin ja nostajille. Kaverin sovelista putsattiin se joskus ja sit alko tönärien suojaputket vuotaan ihan huolella.  ;) Siitä ei ollut mennyt öljy läpi pitkiin aikoihin.

HillyMan

Sihti tsekattu muutamaankin kertaan kesässä ja ei oo ollu yhtään mitään siellä. Joo siis ei katoo enää paineet, se ongelma poistui kun nostajille ei mene enää öljynpainetta. Nyt noi kovat nostajat rapisee niinkuin niiden pitääkin. Pakoäänet terävöity ja muutenkin tuntuu pelaavan hienosti. vedättäessä ainakin 6000rpm puhtaasti, siihen loppuu kierroslukumittari ja meikältä kantti  ;D  Samalla hävis niitä omituisia ääniä mitä välillä ihmetelly. jopa yksi naputus jota epäilin jo keinuista tulevaksi, tällä lenkillä ei ainakaan ilmaantunut. Jotta ei olisi niin ruusuista niin seuraava ongelma onkin haastavampi. Nimittäin ei kestä ajovalo polttimot. Taas meni lyhyen lanka poikki ja kun kokeilin pitkää niin se lankakin on poikki vaikka ei ole edes käytetty. Taitaa täristä liikaa H4 polttimolle. Kai niitä pitää olla kassillinen mukana kun johkiin lähtee.

Kapteeni sika

Öljynpaineilla et kyllä saa mitenkään venttiilejä kantaan, se nyt on ihan fakta. Joku muu diagnoosi pitää keksiä ennen tulppausta olleisiin vaivoihin.  ;)

Jack

J ajos tärisee niin ett ajovalon polttimoista menee langat poikki, on jossain liikaa tärinää. Vaikka nää vatkaa, ni ei nyt sentään noin paljoa pitäs.
Flatheads!!!

HillyMan

Noh niin tai näin niin nyt pelaa ja kulkee tulppauksen jälkeen eikä katoa paineet polkiessa. Nautitaan nyt oli syy missä tahansa. Polttimon lankojen katkeamiseen löytyi syy kun lehmänpään kiinnikkeet on poikki ja tärisee ja heiluu koko paska. Rakennetaan uudet kiinnikkeet niin eiköhän se taas pelitä.