Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo + 4-spd ensiöveto

Aloittaja S.L, 10 helmikuu 15, 19:00:18

« edellinen - seuraava »

S.L

Eli -85 Evo ja 4-vaihdetta pakettiin olisi haaveissa saada remmiensiöveto. Mikään paketti ei kuitenkaan näytä sopivan, vaan sopivuudet loppuvat -84 Shoveliin tai alkavat -86 ja siitä ylöspäin.

Kysymys kuuluukin, että sopiiko tuohon tuo Shoveliin tarkoitettu setti? 1 1/2" levellä hihnalla täytyisi olla.

*vellu

Moi!

Onko sulla perinteinnen 1941-84 piikkisika vai uudempi 1985-89 lautasjousi mallinen kytkin?
Onko ketju vai hihna toisioveto? (siis alunperin)
Kampiakselin vetopään tappi pitäs olla sama, mutta kytkimen sisänavan kartion paikka muuttuu.

Vanhassa evo 4-speed lootassa on muistaakseni hihna toisioveto ja pitkä lootan kytkinakseli
Shovelin  kaverina on ollu loota lyhyellä kytkinakselilla perinteikäs piikkisikakytkin...
ja Early 1984 evon 5-speed flt ja fxr on ollu koteloidulla ketjutoisiolla ja piikkisialla (shovelin peruja)

Hihnavetona voisi ehkä sopia 86-89 softiksen palikat.
Oletuksena normaali BT runko eikä kumipurse...

*vellu


S.L

#2
Kytkin on muistaakseni uudempi lautasjousimalli.

Alkuperäisen toisiovedon olisi pitänyt olla hihnalla, nykyään ketjulla.

Mua mietitytti lähinnä tuo kampiakselin pää, kun muistelin että sen pitäisi olla sama sekä Evo:ssa että Shovelissa, mutta en ollut asiasta ihan varma. Laatikon pääakselin ajattelin olevan sama hihnavedon kanssa sama oli koneena kumpi tahansa.

1970-1985 vuosien ketjutoisiolla varustettujen laatikoiden pääakselin pituus on ilmeisesti 12,47 tuumaa ja 1984-1986 hihnatoisiolla varustettujen 13,725 tuumaa? Eli myös myös hihnatoisioisessa Shovelissa on ilmeisesti sama pääakseli?

Ainakin kuvien mukaan molemmissa pääakseleissa näyttää kuitenkin kytkimen kartio olevan samassa kohdassa?

Sillonhan esim BDL:n EVB-3T-RB paketti, joka on tarkoitettu hihnatoisiovetoiseen Shoveliin, voisi sopia suoraan? Vai tökkääkö se tuohon sopivuuden alkuvuoteen 1979?

1986-1989 Softailiin olisi tarjolla EVB-2T, mutta eikö tuon ikäinen Softail ole jo viisivaihteisella laatikolla?

Runko on normaali BT.


*vellu

Moi!

Petersenin raamatun ja omien havaintojeni perusteella väittäisin EVB-3T-RB paketin korvaavan piikkisika-mallisen kytkimen Early 1984 asti (EV190 keskiö lyhyeen akseliin).

EVB-2T on Late 1984-1989 (EV170 keskiöllä), jolloin tuli uusi levyjousellinen kytkin ja se kartion ja kierreosan väliltä venytetty akseli. Petersenin mukaan L84-89 evoissa ja shoveleissa.

Kytkimen kiila muuttuu myös noihin aikoihin woodruffista t-kiilaksi

Uudemman kytkimen navan tai keskiön paksuus ilmeisesti aiheuttaa akselin lisäpituuden tarpeen kartion ja kierteen välillä.

Mainittakoon vielä, että tämän kytkimen kiristyksessä asennettaessa on käytettävä järkeä, ettei ohueen "putkeen" tehty kartio venähdä tukiprikasta huolimatta. Seurauksena yleensä akselin ja kytkimen sisänavan vauriot ja uusinta...


*vellu