Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Uusia aiheita tekniikkapalstalle

Aloittaja maick, 05 marraskuu 09, 20:34:00

« edellinen - seuraava »

maick

Aloitetaan täältä höpinäpuolelta... Olen tässä suurella mielenkiinnolla lueskellut tarinoitanne koritinan käytöstä renkaan vaihtoon. Vastaavanlaisia kuvin ryyditettyjä juttuja lukee mielellään lisääkin - mikäli jaksatte/ehditte niitä vaan tuottaa.

Itselläni kun tuo ammatinvalintakaan ei välttämättä ole täysimääräisesti tukenut tätä orastavaa rakenteluinnostusta, niin olen antanut itselleni luvan kysellä alkeellisiakin kysymyksiä. Tässä yksi sellainen:

Pyörästä löytyy laakereita joka lähtöön, kaiketi jokaisessa pyörivässä tai kääntyvässä osassa sellaista tarvitaan. On neula-sellaisia, kuula- ja liuku-sellaisia. Kalansilmä-sellaisiakin olen tavannut. Mutta mikä laakerityyppi sopii mihin ja ennenkaikkea miksi?  ::)

Hessu

Lainaus käyttäjältä: maick - 05 marraskuu 09, 20:34:00
Pyörästä löytyy laakereita joka lähtöön, kaiketi jokaisessa pyörivässä tai kääntyvässä osassa sellaista tarvitaan. On neula-sellaisia, kuula- ja liuku-sellaisia. Kalansilmä-sellaisiakin olen tavannut. Mutta mikä laakerityyppi sopii mihin ja ennenkaikkea miksi?  ::)

Tässä on taas romaanin paikka jotta vastaus olis täydellinen.
Yksi tärkeä suunnitteluvaihteessa laakerin valintaan vaikuttava asia on hinta.
Siis kun kyse on tehtaasta joka valmistaa uutta tuotetta.
-Kuulalaakerit on halpaa bulkkitavaraa jotka toimivat monessa paikassa, mutta eivät läheskään aina ole 
parhaita mahdollisia. Kestävät kohtuu hyvin radiaalista kuormaa, mutta heikosti päittäistä.
-Kartiorullalaakerit on erittäin kestäviä ja kalliita. Kantavat hyvin sekä radiaalista että aksiaalistakuormaa, mutta aksiaalista vaan toiseen suuntaan.
-Lieriörullalaakerit on vähän sellaisia menneidenaikojen laakereita. Kestävät erittäin paljon radiaalistakuormaa, mutta ei oikeastaan ollenkaan aksiaalista.

Näiden kaikkien ongelmana voi joskus olla tila. Ovat aina melko iso kokoisia. Esim moottorinjakopäässä harvoin näkee.

- Neulalaakerit ovat pieniä. Toimivat paremmin kuin rulla ja kuulalaakerit kovilla pyörimisnopeuksilla. Kun neulan pienestä halkaisijasta johtuen sen kehänopeus ei kasva niin nopeasti.
Neulalaakerin huonous on, että vaatii akselilta karkaisua, kun niissä ei ole sisäskoolia.
- Neulalaakerin kilpailija/korvike on liukulaakeri/pronssipusla. Halpa, mutta kuluu nopeasti jos ei saa kunnon voitelua. Kumpikaan ei vaadi paljon tilaa. Painevoidellussa systeemissä ylivoimainen, kun pitää "paineet".
Esim autonmoottorin kampura. Jos liuskojen tilalla olis neulat, tarttis sen molemilla puolilla olla stefat.

- Kalansilmä/ häränsilmä. Oikealta nimeltään kai pallolaakeri. Sitä ei yleensä käytätä missään ympäri pyörivässä kohteessä. Vaatii enemmän tilaa kuin pusla, mutta kantaa erittäin hyvin myös päittäiskuormaa, toisin kuin pusla, joka aina vaatii myös "kauluksen" jos on aksiaalisiakuormia.

Muutama esimerkki. HD:n vetopuolen runkolaakeri vuodesta ööö 55(?) vuoteen 05(?) on ollut Timkenin valmistama vastakkain kasattu ja shimmattu kartiorullalaakeripaketti. Se on aivan pomminluja systeemi.
Kestää isältäpojalle. Samoin kun pyöränlaakereina kartiolaakerit on hyviä, kunhan vaan ei pääse paska sisään.
Mutta loistava esimerkki huonosta kohteesta kartiolaakerilla on ainakin vanhan FL rungon svingin akselointi.
Kun nää rulla,kuula,neula laakerit pitäisi aina pyöriä ympäri. Edestakainen lutkutus tekee skooleista nopeasti piparkakun muotoisia. Pronssiholkki esim toimisi niissä paremmin. Parhaiten toimisi pallolaakeri, eli se kalansilmä. Minkä taas huomaan HD:n springereissä. Vanhan springerin alalinkkujen teräs/teräs tai teräs/pronssi liukulaakeri on paljon lyhytikäisempi kuin uuden springerin pallolaakerit.

Kyllä laakeroinnin suunnittelun tärkeimmät kriteerit on hinta ja valmistusmeneteltät. Ja niitä valmistusmenetelmiäkin määrää hinta.

Tää on siis ihan pintasilausta aiheeseen.

Hessu

Nyt tarttis saada pikainen vastaus. Mikä on FL rungon emäakselin laakereiden ulkoskoolin ulkohalkaisija, tai mistä netin syövereistä sen vois löytää??

maick

Dänks Hessu! Vaikkei romaania tullutkaan, niin ainakin kävit käsiksi juuri sentyyppiseen dataan mitä kaipailin. Jatkoa odotellessa...  :)

Hemuli

Ohjauslaakerin tyyppihän on L44643/L44610 ja mitoiksi ilmoitetaan seuraavaa:

Sisähalkaisija 25.40 mm
Ulkohalkaisija 50.292 mm
Paksuus 14.224 mm

Tuo osanumerohan käsittää sekä ulkoskoolin että laakerin:

http://www.bearing-king.co.uk/bearing/l44643-l44610-timken/3106
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Kuin apteekinhyllyltä. Kiitti Hemuli!