Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikä rikkoo nopeusmittarin pyörittäjän?

Aloittaja Hemuli, 30 kesäkuu 09, 21:44:03

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Sen verran updeittiä että viikonlopun aikana tuli reilu kuutisensataa kilsaa lisää mittariin ja vielä toimii. Eli kyse oli vaan siitä että pyörijä pitää saada keskitettyä kunnolla vanteeseen nähden, täytyy talvella holkittaa se niin tuleepahan varmasti hyvä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juvakka

Mitä noista kuvista oon pystynyt tihrustamaan, niin alkuperäinen "väkänen" on särmätty aika tiukalle r:lle, ja jos nyt oon oikein ymmärtänyt, niin sivuttaista hakkaavaa liikettä väkästä kohtaan tapahtuu. Nää yhdessä riittää miun mielestä särkemään tuon väkäsen.
Mie kun hitsailin tuota lirputinta, niin tein sen verran naftin, että viilalla piti hienosäätää...
N. 2000km, ja edelleen toimii.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

jouni-K

Tuohon keskittämisonkelmaan minäkin törmäsin sovitellessani pyörittäjää vanhankansan springerin akselille. Holkki, jonka muistaakseni tekaisin kotisorvin puutteen vuoksi sopivasta putken pätkästä, poisti tuon ongelman.
Täytyy sanoa, että tämä oli niitä ikimuistoisia kertoja, kun hokasin jotain jo asennusvaiheessa, ennen kuin mitään meni rikki.
(...ja Hemulin kaltainen guru onnistui särkemään jopa kolme pyörittäjää...)
***jouni-K

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: jouni-K - 07 elokuu 09, 12:33:14...(...ja Hemulin kaltainen guru onnistui särkemään jopa kolme pyörittäjää...)

;D Gurusta mitään tiedä...

Nyt on kestänyt jo toista tonnia, vielä paremmin sen jälkeen kun keulan stefaremontin yhteydessä pyöräytin sorvilla sopivan holkin akselille.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juvakka

Hitsaus kesti 3000 mailia. Lauantaina hitsataan taas. ;)
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Smuige

Buell RSS1200 -91 pyörittäjä rikki n.20.000km kohdalla. Syy: renkaanvaihtajan huolimattomuus (liikkeessä)
Buell SI -98 ihan oikean kokoinen pyörittäjä akselilla! Mittarivaijeri katkeri +79000km kohdilla...

Onkos kukaan ssanut purettua tuollaista pyörittäjää ehjänä?
Miten?

Kapteeni sika

Vanha mutta ajankohtainen ketju. Mulla on kans mittarinpyörittäjän väkänen taipuillut ja katkennut. Viimeksi viime ajokauden viimeisenä päivänä napsahti poikki.

On tehnyt samaa nykyisellä mittari/pyörittäjä parilla samoin kun edelliselläkin, vaijerikin on välillä uusittu.

Pyörittäjän  ja vanteen väli oli niin kapea ettei sinne saanut tungettua rakotulkkia, eli se pellistä rässätty kieputin operoi aika ahtaassa saumassa. Ja eikös se tule entistä ahtaammaksi kun laakerin välystä laitetaan kohdalleen eli väliholkkia lyhennetään. Silloinhan pyörittäjä menee syvempään. Ei paljoo mut joka kerta snadisti. Laitoin pyörittäjän ja laakerin väliin 1.2mm:n prikan. Se on tarpeettoman paljon mut ei ollut muutakaan. Nyt mahtuu pyöriskeleen.

Muotoilin pyörittäjän rungosta teräviä särmiä pyöreiksi, mutkalle taipunut pelti oli raapinut uraa. Nyt ei heti tökkää jos lirpake elää kolossaan.



Paikoillaan.



Reititin vaijeriakin vähän suorempaa linjaa.

Emmä tiä toimiiko tää mut voihan sitä ihminen kokkeilla. ;)

Kapteeni sika

Reilut 1000km myöhemmin kynsi on edelleen suora ja kolossaan.

Jani Hell

Mulla on ongelma pyörittäjän kanssa, jostain syystä pyörittäjä lähtee pyörimään renkaan mukan (ottaa kiinni jarrulevyyn ja kiinnityspulttien kantoihin).
Toi ohut prikka vois toimia... toki jos jollain on muita ehdotuksia niin otan kaikki kiitollisena vastaan.
Talvella pitänee vääntää holkki ja siirtyä elektroniseen mittariin jos ongelmat jatkuu.

Kapteeni sika

#24
Jos se pyörittäjä uppoaa liiaksi navan sisään niin silloinhan koko paketti on (lähes) yhtäpuuta kun pyörivä peltilirpake jää puristuksiin, prikka tekee sille tilaa pyöriä kun koko pyörittäjä tulee ulommaksi navasta. (tätä jorinaa kukaan ymmärrä... ;)  ). Ei se prikan laitto ole iso homma, eikä tule kalliiksi kokeilla.

Viime viestin jälkeen rullattu yli 10K ja kynsi edelleen samassa kuosissa kun ajokauden alussa.

Jani Hell

Nyt siis sopivan prikan metsästykseen. Oudon tilanteesta tekee se, että kaikki toimi hyvin ennen ku otin renkaan irti kumin vaihtoon. Ongelma ilmeni ku laitoin paketin kasaan... kyllä, kaikki osat on oikeilla paikoilla.
Lähen liikkeelle nyt tolla prikan lisäämisellä niin saa pyörän taas ajoon, myöhemmin voi sitten miettiä elektroniseen mittariin siirtymistä.
Oliko vinkkiä mistä prikkaa kannattaa lähteä etsimään?

013

Shimmi levyjä saa konepajoilta ja etrasta tai vast.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Kapteeni sika

Tai sit vaan ihan normi prikkaa. Ei oo niin tarkkaa.