Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sössön kaasari ja Edelbrockin kannet Evossa

Aloittaja Tomppa, 21 huhtikuu 09, 22:56:28

« edellinen - seuraava »

Tomppa

Vähän huonot kokemukset noista S&S E kaasareista. Stroker Panshovelissa oli sellainen ja nyt on Evossa Edelbrockin kansien kanssa. Molemmissa täyskaasu on turha toive, eli taitaa olla yleisesti liian iso kaasari vaiko säädöt vaan ihan mettässä? Paremin kulkee vähän pienemmällä kaasun asennolla, käytännössä puolikaasu on jo maksimi???

Nykyisessä Evossa tyhjäkäynti ja alavääntö on kyllä kohdillaan noin 1/3 osa kaasuun asti. Siten tulee 2300-2500 kierrosalueella sellainen rykivä kohta, varsinkin jos avaa kaasua liikaa. 2800-4000 kierroksen kohdalla sitten taas mennään reippaasti ja se alue kestää sen 2/3 kaasua. Viimeinen kaasun kolmannes ei tuo mitään lisää missään vaiheessa, alkaa vaan puutumaan. Yläkierroksia (4-6000) en ole vielä revittäny...

Onko tuolla ulkona yksinkertaisesti vielä liian kylmä vai onko kaasari päin persettä säädetty? Aika paljonhan tuota kaasaria on käytetty Harrikoissa, mutta Mikuni alkais houkuttelemaan.

Tuntuis, että kyllä Edelbrokin RPM kansista vääntöä löytyy riittävästi, kunhan vaan ne säädöt löytyy.

Pitäiskö VOES poistaa sössön kanssa, nyt se on käytössä? Niin ja sit olis sytkäboxissa toisenlaisia ennakkokäyriä tarjolla, jne. Eli säätömahdollisuuksia on enemmän kuin kotikonstein osaa hyödyntää. Penkityskin olis varmaan tarpeen, mutta hemmetin hidastahan toi kaasari on ottaa pois aina välissä = alkaa maksaa satoja euroja.

(mode siirtäköön tän topicin Evon alle, jos tuli väärään kategoriaan)
Keep on Keepin' on!

Hessu

S&S kaasarit nyt on mitä on, mutta mun kokemuksen mukaan ne on nimenomaan parhaimmilla siellä kovemmilla kierroksilla. Ja tossa kaupunkiajossa ja muussa matelussa vähän nykiviä.
Säädöthän tossa on varmaan vähän pielessä. Jos tota S&S:ää haluu käyttää, noihin oireisiin olis apua Thuderjetistä. Se että vehje puutuu jo ennen täyskaasua, viittaa siihen että menee laihalle.
Thunderjetillä säätäminen ei vähäne, päinvastoin, mutta noita puutumisia suutinpiirien vaihtojen välillä sillä voi vähentää. Sehän periaatteessa korvaa pääsuuttimen ja alkuperäisestä pääsuuttimesta tehdään säätämällä yks ylimääräinen välialuesuutin.
Oikotie onneen se ei ole.
Niistä sytkän eri käyristä mä kokeilisin ralliversion, jos sellainen on. Melkeen joka sytkämerkillä kai löytyy sellainen käyrä, että täydet ennakot tärähtää jossa 2000- 2500 välillä.  Se kehiin ja VOES käytössä eli että nopeassa kaasun käännössä kun alipaine hetkeksi romahtaa sytkä vähän myöhästyy.

Ei kai toi kylmyys vaikuta. Tulin just prätkällä duuniin (S&S:n shorty) 7 astetta pakkasta himassa kun lähdin. Hyvin pelaa..

Tomppa

Itseasiassa nyt ei ole kyse nopeasta kaasun käännöstä, vaan ihan selkeästi kaasun asento hitaastikin käännettynä vaikuttaa ja on jotenkin riipuvainen kierroksiin. Voihan se olla että kaasarissa on jotain skeidaakin välialuesuuttimessa???? On vaan taas otettava tankki ja koneen yläkiinnike irti että saa kaasarin käteen!
Keep on Keepin' on!

Hessu

Tai sit sulla on joku ekonomi/saastekäyrä siinä sytkässä.

Smokie

Näpertelijä voi tehdä Thunderjetti kopion ittekkin





Tuo oli kyllä mainio apu täyttä laukkaa ajellessa mutta en päässyt eroon taipumuksesta mennä laihalle tasakaasulla ajaessa maantienopeuksia. Tai pääsin, vaihdoin SU:n tuon Keihinin tilalle... Tuolla TSI-suuttimella kyllä sai täyskaasulle soppaa yllinkyllin.

Tomppa

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 22 huhtikuu 09, 12:23:12
Tai sit sulla on joku ekonomi/saastekäyrä siinä sytkässä.
Kyllä se on se vakiokäyrästö, millä se toimi kohtuudella viime syksynä. Tosin ehdin ajaa sillä vain kerran muutaman kilsan ennen purkua. Ainoa talvella koneeseen tehty muutos oli SE-11 "Hot" nokan vaihto Edelbrockin kansisarjaan kuuluvaan 1741 nokkaan. Onhan tässä nokassa vähän lievempi ajoitus ja kovempi nosto, sen kyllä huomaa lisääntyneessä väännössä. SE nokalla ei ollu alavääntöä ollenkaan. Vaatiikohan nokan muutos oikeasti seosten säätöä?
Keep on Keepin' on!

Hessu

Siis onks sulla HD:n orgis sytkä? No sen ennakkokäyrä tietääkseni on ihan hanurista jos mottiin on vaihdettu sentään nokka, paremmin virtaavat kannet, ym. Ja kyllä nokkan vaihto voi vaatia kaasarin säätöä. Riippuu onko vanhassa ja uudessa eroa.

Tomppa

#7
Ei ole original, vaan V-thunderin ohjelmoitava sytkä. Nyt siinä on tarkoituksen mukainen perusennakko, ilman mitään tietsikalla tehtyjä hienosäätöjä. Switcheistä saa räplättyä jyrkempiä ja loivempi ennakkoja, ilman tiesikkaakin. Ja kyllä se noilla kurveilla toimi ennen uuden nenän vaihtoa.

Alkaa epäilyttää kaasarissa olevan jotain kökköä talven jäljiltä, vaikka kyllä mä sen avasin talvella. Nimittäin seosruuvin ollessa jopa 3 kierrosta auki tyhjäkäynti on kovimillaan. Viittaisi suuttimen olevan tukossa/liian pieni. Eikös se 1-1,5 kierrosta pitäisi riittää. Suuttimet on: keskialue 31, pääsuutin 74, "air bleed" ilmasuutinta ei ole, vaan pelkkä pieni reikä (lienee erimalli tai uudempi kaasari, missä on toi vaihdettava suutin). Kohon korkeus on kyllä pahasti alakanttiin, netistä löyty joku ohje, missä se pitäsi olla 1/8-1/16 tuumaa, eli 1,5-3 mm tiivistepnnasta, mulla oli 5 mm.

Löyty tääkin:"If your carb has a serial number that begins with the letter "D" or lower it has a .040 drilled main air bleed. If the serial number begins with the letter "E" or higher it has a .040 replaceable main air bleed."

Nyt vaihdettu 29,5 keskialueelle ja 70 pääsuuttimeksi. Moottori alkoi jo toimimaan ja sillä voi ajaa, mutta vielä on keskialueella 2300-2900 rpm vaiheilla ongelmaa. Eli just se missä keskialue- ja pääsuutin toimivat yhdessä. Röpöttää siihen malliin, että vieläkin taitaa olla rikkaalla ja putken pää on ihan mustana, ihan kuin huikka päällä ajelisi. Dynottaahaan tää pitäisi, mutta ainakaan Hogissa ei ole aikaa just nyt. Missä muualla on dyno?
Keep on Keepin' on!