Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

tuck shrinking tekniikka

Aloittaja tsepatti, 07 huhtikuu 14, 22:22:32

« edellinen - seuraava »

tsepatti

Päätin nyt koittaa näyttää tämän tuck shrinking metodin, mistä on paljon videoita netissä.Tää on varmaan vanhin tapa kutistaa peltiä..koitan nyt näyttää miten sen rypyn sulkeminen tapahtuu..En vaan muistanu ottaa siitä pellinpalasta kuvaa, ennen kun alotin rypyttää,mut sellanen pyöreä kiekko se on.

Tämän metodin paras etu, on, settä saat sen kutistuksen just siihen paikkaan mihin haluat, esim jos ei ole shrinkkerissä kidan syvyyttä, niin tähän ei koneita tarvita.Ja toimii myös kanteissa..

Perussääntö on, että siitä mistä se kaarre/säde halutaan aloittaa, niin tehdään se ryppy juuri siihen asti, mistä sen haluaa alkavan.Ja porrastetaan ne rypyt, (niinkuin pullmaxillakin), eli ekaks rypyt siihen kaartee alkuun, seuraava kierros puoleen väliin, ja seuraava taas vähän lähemmäs reunaa , jne..kunnes muoto on haluttu..mutta näitä saa tehä sit aika paljon, koska tohon lokariin tein pullmaxilla varmaan sata tai ylikin..koneella on niin paljon nopeampaa..

Sulkemisen on 2 tapaa, eka on et lyödään tuo pää lyttyyn. (kuva 4).

Ja toinen on, että lyödään kyljet sisään n. 45 asteen kulmassa..

Tärkein homma on katsoa tuo sulkeminen, musta tämä metodi, eli lyödään 45 asteen kulmassa kyljet sisään, että ryppy näyttää siltä kuin kuvassa.ni toimii paremmin (mulle).Ja kun lyödään tasaseks, niin ryppyä lyödään siinä kulmassa että, se ryppy kiilautuu reunaa kohti, sitä ei lyödä suoraan vaan tasaseksi..Tee  rypyt aina kappaleen sisäpuolelle, ni saat ne lyötyä tasaseks suoralla alustalla..

Viimisessä kuvassa on vähän siloteltu englannin pyörällä, ja siinä on kierros rypytystä..

En osaa paremmin selittää, jos kiinnostaa, ni kokeilkaa..

tsepatti

Tuo 4 ja 5 kuva on se toinen metodi, eli lyödään ne kyljet sisään..ja suljetaan ryppy..

tsepatti

Tässä on kaikki rypyt jo lyöty tasaseksi, ja viimeisessä siloteltu..englannin pyörällä, siinä saa myös vedettyä tuota lippaa vähän enemmän..

PVonJerf

Jaahas ja taas pittää lähtä talliin testaileen ;D Eka pittää alkaa tekemään tommonen vaste.... Kyllä sitä tietoa vielä näyttää jollakin olevan. Mahtava käydä näitä sun kursseja... Kiitos..

tsepatti

Jos sä opit tän , noista mun surkeist kuvista, ni sit täs oli jotain järkeä  ;D

Mä muistaakseni ostin motonetist sellaset purkuraudat, josta leikkasin toisen pään pois, ni sai helposti nuo puikot, millä sen rypyn saa helposti tehtyä..ei maksanu paljoa.

Sit ku teet sen rypyn haarukalla, ni tulet sieltä rypyn kärjestä , levyn reunaan päin, ja taitat sitä  vähän kerrallaan,levyn reunaa kohti..  eli viimesen taiton teet ihan siinä levyn reunassa..silleen siitä saa hyvän muotosen..kun aluks se on liikaa auki..

leafhill

Hienoa!
Luulen vihdoinkin tajuavani miten tämä kutistaminen toimii, tätä pitää kokeilla joku ilta.
Kiitos ohjeista  :)