Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kysymyksiä Sportster 883:sta

Aloittaja Anders, 23 elokuu 11, 10:43:30

« edellinen - seuraava »

Anders

Moro!

Hankin muutama viikko sitten ensimmäisen harrikkani. Lähdin liikkeelle lähtötason vehkeellä (Sportster 883 vm. 2002) budjetin ollessa rajallinen. Kilometrejä mittarissa on vajaat 23 tkm. Käytin pyörää huollossa (24 tkm), jotta tietäisin, missä kunnossa juuri hankkimani pyörä on. Minulla ei nimittäin ole aikaisempaa kokemusta/osaamista harrikoista.

Huollossa sanoivat, että evo oli huohottanut reippaanlaisesti ilmanputsariin, minkä takia vaihtoivat sen. Pyysivät seuraamaan, jatkuuko huohottaminen ja tarvittaessa pitäisi kuulemma vaihtaa sateenvarjotiivisteet, jotta huohottaminen loppuisi?!? Olen kuitenkin ymmärtänyt, että kyseessä on normaali ilmiö eikä se ole mikään ongelma. Pyörän toiminnassa ei ole ollut mitään vikaa eikä öljyä ole vuotanut ulos ollenkaan. Eli onkohan tässä mitään ongelmaa edes olemassakaan?

Toinen kysymys on myös herännyt heti alkuvaiheessa. Jostain syystä öljynpainevalo ei välillä syty ennen starttia ollenkaan. Pyörä kuitenkin käynnistyy normaalisti eikä valo pala käynnistyksen jälkeen (kuten ei pidäkään). Onkohan kyseessä jokin kontaktihäiriö vai mistä on kysymys. Olen ollut huomaavinani, että nimenomaan kylmänä tuo valo ei jostain syystä aina syty. Lämpimänä käynnistettäessä valo on syttynyt joka kerta normaalisti, kun avaimen kääntää ignition-asentoon.

Kolmantena kysymyksenä haluaisin tietää sporan käyttäytymisestä kylmäkäynnistyksessä. Onko normaalia, että pyörä käynnistyy välillä vasta toisella tai kolmannella yrityksellä? Tällaista olen huomannut varsinkin silloin, jos pyörä on seissyt pari päivää.

Hemuli

Tämä kesä on ollut sen verran kuuma että ei pieni huohotus ole vielä merkki mistään vakavammasta - varsinkaan jos sitä öljyä ei ole tippunut putsarista koneen päälle.

Sportin öljynpaineanturit on välillä vähän tuollaisia, syy on ihan mekaaninen kun anturi takertelee eikä palaudu kunnolla pohjaan moottorin sammuttua. Anturihan toimii niin että öljynpaineen ollessa nollissa se maadoittaa valolta tulevan piuhan jolloin valo syttyy. Hetkellistä apua voi saada anturin vaihdolla. Lämpimänä se toimii kun voiteluaineetkin on notkeampia.

Kyllä sportster siinä missä mikä tahansa muukin nykymoottori pitäisi käynnistyä suht vaivattomasti. Tietysti parin päivän seisonnan aikana voi kohokammiosta bensat haihtua ja ottaa aikansa että alipaineventtiilillä varustettu hana päästää tarpeeksi polttoainetta kaasariin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rike

Jep, perus ominaisuuksia...

Huohotukseen löytyy öljyn muualle ohjaavia letkuhässäköitä.
Napauta jakarilla öljynpaineanturia, jos herkistyisi tai vaihda uus...
Muista vatkata kaasua 3-5 kertaa ennen starttausta, jos seissyt päiviä.

Mukavia kilsoja,
Rike

Anders

Paljon kiitoksia kommenteista ja avusta! Hienoa huomata, että tällä foorumilla asenne meitä vasta-alkajia kohtaan on asiallinen ja rohkaiseva. Täytyy mainostaa foorumia tutuille :)

Pyörä muuten tuntuu kivalta ja mukavan leppoisalta. Kyllä sillä kelpaa mutkateitä kruisailla. Takana on nyt kolme viikkoa ja reilut 2000 kilometriä.

makkepuu

#4
tervetuloa koukuttavan harrastuksen pariin  ;D

öljynpainevalo-homma on ihan normisettiä, pääasia että se valo ei pala eikä vilku ajaessa. niinkuin hemuli sanoi, tuon ikäisessä on (ellei ole vaihdettu) alipainetoiminen bensahana eli se on kiinni jos kone on stopissa. ajan kanssa kohokammiosta haihtuu aine ja se aiheuttaa ylimääräistä starttailua. evo-koneella on sellainen ominaisuus, että jos se seisoo ajamattomana pitkään, esim. talven yli ilman yhtäkään käynnistystä, niin se valuttaa öljyä kampikammioon. kun sitten keväällä käyt pyörän kimppuun, katsot öljyt ja huomaat että JUMA! ööliä puuttuu! älä huolestu, ne on siellä koneessa ja lähtevät liikkeelle kun höräytät käymään. ne mitkä ei mahdu palautumana kansista alas tulevat huohottimesta pihalle. jos pelästyit että nyt on öölit hukassa ja lorottelit säiliön täyteen ennen ekaa starttia niin silloin sitä kuraa saattaa tulvia hiukan enemmän, niinkuin huohottimesta tai öölisäiliön korkin välistä (joka kestää yllättävästi painetta)

meinaan kun oman sportyn ostin muutama vuosi sitten, oli takapytyn tulpanjohto hajalla ja vetäny bensaa öölin sekaan ties kuinka ja kauan, avasin säiliön korkin koneen käydessä ja spruiiiiits ööliä lensi ylös ja alas ja sivulle ja nahkatakille ja myyjän naamalle, johon se vaan sano että ei saa avata koneen käydessä, hah.

ps. pieni lisäys: kannattaa ihan oikeasti hommata clymeriltä sporan opus, vaikka olisi kokemusta motskareista niin siitä kirjasesta on ollut moneen pulmaan huomattavasti apua. lisäksi se on tosi hyvin kuvitettu, jos joutuu jotain purkaan niin ei tartte sokkona tehdä.