Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lyhyen perän vaikutus ajoon

Aloittaja jkm, 20 joulukuu 13, 10:47:56

« edellinen - seuraava »

jkm

Moro. Sopperin runko alkais olla pikkuhiljaa valmis. Tuli vaan mieleen että onko ajettavuuteen minkä verran vaikutusta kun tuli tehtyä aika lyhyt tosta (jäykästä) perästä. Jättöä määriteltäessä se ei vaikuta. Mutta kertokaas kokeneemmat onko ajokäyttäytyminen samanlaista lyhyellä/normipituisella perällä ja samalla jätöllä olevissa pyörissä? Nyt ei vielä olis kauhean kova työ muuttaa jättöä pidemmäksi tai lyhyemmäksi. Pyörä on shoveli ja keulaputket on +22. Akseliväli sattuu karkeasti n.220-225 haarukkaan tällä lyhyellä perällä. Siis onko kokemuksia toimiiko paremmin lähempänä 5 vai 15 cm jätöllä? Sorry sekavasta tarinasta mut kyllä kai siitä moneen kertaan lukemalla kysymys aukeaa...

Hemuli

Perän pituus ei juuri vaikuta ajettavuuteen - ainakaan chopperissa. Noi kyykkäukot tykkää pitkistä peristä kun sellaisen kanssa pyörä ei pyri heti pystyyn kiihdytyksessä. Tuota ongelmaa tuskin tulee pitkäkeulalla ;D. Eri asia on sitten ulkonäkökysymykset, pitkästä perästä tulee herkästi sellainen väkisin venytetty vaikutelma - liian lyhyt taas saattaa aiheuttaa ongelmia penkkiosaston sovittelussa.

Jättö olisi kaikista paras siinä kymmenen sentin tuntumassa. Vitosen jättö voi olla aika epävakaa kovissa nopeuksissa joskin helppo käsiteltävä parkkipaikoilla. Viistoistasen taas huomaa heti kun lähtee pyörällä liikkeelle, raskas käsitellä mutta erittäin vakaa maantienopeuksissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jkm

Kiitti. Mennään sitte tuolla 11cm:llä, mikä siinä nyt on. Jakkara ei ole ongelma. Nimenomaan ulkonäkösyistä tein perän lyhyeksi. Mun mielestä pyörän koko pitäis sattua myös kuskin kokoon. Esim. siro pyörä ja kaks metrinen kuski - ei hyvä.

Tuusulan T-Bone

Mitkä T-kappaleet?

En oo huomannu että perseen pituudella olis merkitystä. Mun mielestä runko, mukaan lukien perse, pitää rakentaa niin, että keulan kanssa pyörillään näyttää sopusuhtaiselta.

11 cm on snadisti pitkä jättö noin pitkälle akselivälille. Mutta kyllä silläkin vetää.
Long John Stroker

jkm

T-kappaleet on jonkun tarvikevalmistajan säädettävät. Kopiot HD:n alkup.säädettävistä, niistä joita kai käytettiin sivuvaunu pyörissä.
Näissä on säätöalue -1 asteesta +10 asteeseen. Mutta tietysti niin että löytyy esim. 3,4,5,6 astetta ja sitte pomppaa ysiin. Näyttäis että se puuttuva seiska olis tähän passeli. Tuo 11cm jättö tulee nyt 6 asteella.
Stretsiä on 6" ja rake 49-50 astetta (ei pysty ehdottoman tarkkaan mittaamaan johtuen käytettävissä olevista työkaluista, eli astemitta ja vatupassi). Akseliväli on 220cm. Takana on 65 sarjan autonrengas, mutta se vielä vaihtuu 60 sarjalaiseen. Keulakulmalaskurin mukaan olis jättö 10,4 ja yläputkien pituus +24. Keulan pituus menee tuohon samaan +22 putkilla ja `78 up alaputkilla. Todellisuus ei paljon heitä laskurin arvoista. Paitsi akseliväli 5cm, johtuen tuosta perästä.
Näissä T-kappaleissa on tuo ylimmäinen niin simppeli että sen vois kyllä tehdä itse uuden niin että toi 7 astetta löytyisi.