Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Metallin pakottaminen puupölkyn avulla

Aloittaja tsepatti, 16 helmikuu 13, 22:31:58

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

Niin ja ihan sama millä tekekee siloituksen vasaralla tai Ew plashhammerilla  sitä kun on hierottu ja vasaroitu siinnä mahdollissti on vasaroinin jälkeen noitain naarmuja ja se peilaa vaikka mitenkä...

eikun hioma tyyny kätteen ja muutama veto jotta mattaa se pinnan samankaltaiseksi kauttaltaaan on helppompi katsoa sitä pintaa ja löytää virheet ;)

jos haluaa tehää esim kiilotettavia osia ja tekee korjaukset taas muutama veto hiomatyynyllä

muotokampa on muuten hyvä ja teräs viivain pitien loivien kaarien teossa sitä kun taivuttaa niin se näyttää kyllä tosi hyvin onko patteja tai monttuja

Muuta jos hieroo Ewllä koko kappalee niin siitä pitäs tulla aika kiiltävä lähes peili jos varsinkiin jos hieroo riittävästi ( Edellyttäen että rullat on virheittömät)

Niin ja siiten kun omasta mielestä muka hyvä niin isolla leveällä tussilla koko kappale tussata läpi...

kapula katteen missä on hiomapaperi liimattuna kiinni hieno vesi hioma 320 esim ja siiten eikun hiomaan suoraksi väri pois sitten kun on väri poissa eikun hienompia papereita 2000 asti siiten eikun vahaaa ja jynssäystä ei häpeä siiten cromatuille osille jos esim rosterista teekeepi  ja vaikka tekis cromattavaksikiin sama homma osa pitää olla virheitön :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

tsepatti

Näin on, eli jos haluaa kiiltävän paneelin, ni yläpyörä pitää olla kiillotettu,ja alapyörät heitottomat. niinku horsepower kirjotti.
Mul on kans noit muotokampoja, ainut et haluaisin sellasen pitkän version.Täl hetkellä ei ole kun tollanen  2:desta, 4,5 cm pitkästä yhdistetty kampa.Mä käytän myös tota leveetä tussia.Se on hyvä keino.Eli alhaalla oleviin kohtiin jää tussia....ja joskus laitan viivan leikkauskohdalle, ja merkkaan vast sit, ne erottuu leikkauskohta paremmin...

Mä teen myös niin et, sit kun viilaa hitsisauman koriviilalla, mä laitan sauman reunojen viereen reilusti maalarinteippiä päällekkäin, eli niinku rajaan sen.Sit ku viilaan ni terä osuu siihen teippiin, jos viila menee vähän yli.Ja kun olen viilannu sauman, poistan teipit, ni viilan jälki on nätti tasanen raita.Näyttää heti tosi paljon paremmalta, kuin se et on viilannu 3-4 cm kummanki sauman reunan sekasesti yli.Kun kattoo noita aussien ja brittien tekemiä vanhoja autoja, koris näkyy sellaset raidat,mist paneelit on hitsattu.Ne on tehty just viilaamalla, tolla teippi metodilla.

Mua on kauan kiinnostanu koittaa tehä jotain rosterista, mut ei o tullu kokeiltua..Olen ymmärtänyt et se "työstökarkenee" äkkiä, tai siis kovettuu, varsinkin jos lähtee kutistaa paljon, ja pitäis olla ainakin austeniittistalaatua olevaa  rosteria, eli magneetti tarttuu.Se on paljon pehmeämpää  ja muovattavampaa.

Onko sulla kokemusta siitä?

Mr.Horsepower

Rst:teestä ?

noh ei sen ihmemmin kuin tuo öljy hinkin päädyt naputtelin 304 muistookseen laadultaan 1.5mm linssimääiset kuvatus löytyy jostain re-cyle albumista

mut kyllähän se on vähän herkkää tärinästä murtumaan :)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Motomatti

Harmittaa kun tein joskus 10 v sitten ent työnantajan pajaan kunnon pölkyt tuohon pakottaamishommaan. Vanerista liimailin kunnon pöllin jossa toisessa päässä iso lommo ja toisessa pieni. Tarpeen mukaan sitten kääntelin. Muitakin muottimuotoja rakentelin. Tein nääs komposiittikypärän (prepreg-aramidia) kuumamuotin (terästä) päälle sovittimen pakottamalla. Oikaisin kyllä sen verran että tein vasemman ja oikean puolen erikseen ja sitten väliin kempinliimaa ja hiontaa.

Niin se harmi tuli siinä että ne raudoitetut puutyökalut virman muuttaessa oli mennyt roskikseen kun kukaan ei tiennyt mihin niitä käytetään. Ent. työkaveri kertoi.
Olisi kertonut silloin kun oli se muutto...

Tosin rauta on mulle vieraampi materiaali kun olen enemmän kevytmetalliseppä ja tottunut enimmäkseen alumiinia ja titaania käsitteleen.

Nykyisin en tee juurikaan muotoja pellistä vaan joko lasikuidusta tai hiilikuidusta. Huomattavasti kevyempää hommaa ja lopputulos juuri sellainen kun on aikonutkin vaikka olisi monimutkainenkin kappale. Suosittelen muillekin laiskoille muovihommiin tutustumista.

tsepatti

No joo, tuli tehtyä toi lokari tälläseksi, ei ollu tarkotus mennä mopoon, kun on vaan 0.8 peltiä, ja tarkotus oli näyttää tuota kutistusta..eli reunas on tuo sikki ja sit taitoin reunan kaksinkerroin ja se sikin alle..mä taistelen aina tuon päänkanssa missä se on pyöreä ja joutuu kutistumaan..ja kyl siinä viel on opittavaa.. >:(
Ja scotbritilla hinkkasin , ei täydellinen , mut eipä oo tekijäkään  ;D