Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ilmaiskarien pumppu?

Aloittaja atco, 29 kesäkuu 13, 23:39:57

« edellinen - seuraava »

ss454

Noiden öljyjen sisäänlaitosta kiinnostaa kuulla mitä taktiikkaa käytät. Itsellä oli nuo kaikki liittimet irti ja apteekista ostetulla possunsuolausneulalla puristin öljyä sisälle. Oli vain turhauttavan hidasta toimintaa ihmiselle joka yrittää mitata nysväystarkalle öljymäärän pumppuihin.

atco

Ajatuksena oli laittaa jostain astiasta (tai vaikka isosta ruiskusta jota käytin jarrunesteiden laittoon) letku iskariin (ilman sitä nippaa siis) ja imaista se öljy sisään iskaria pumppaamalla samaan tyyliin kuin se sieltä tuli uloskin. Perästä kuuluu toimiko kikka.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

Joe Cool

Nyt pitää jo kysyä, miten te saatte auton iskareiden tai perinteisten moottoripyörän iskareiden öljyt vaihdettua?  ;) ;D

Onko tämä ilmaiskareiden öljynvaihto nyt vaan korjaamista nysväämisen ilosta... ;D Jos ne olisi suunniteltu vaihdettaviksi, niin ehkä siihen olisi ollut helppo panna proppu jo tehtaalla... :o

atco

No mulla on ajatuksena vaihtaa dynan iskarit parempiin ja noita touringmallien pamppuja saa ebaysta halvalla. Näissä mulle tulleissa oli osa öljystä valunut siitä ilmanipan kautta valunut pois joten öljyjen vaihto oli tarpeen. Toki tuo nysvääminenkin kuuluu lajin luonteeseen, älä JC häiriinny ;D
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

Make

Mä voin JC kysyä lomien jälkeen, et miten ne auton iskareiden öljyt vaihdetaan, jos noin kiinnostaa. Meidän firmassa on kaveri joka iskareitakin on korjaillut aikoinaan. ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: atco - 19 heinäkuu 13, 11:56:06osa öljystä valunut siitä ilmanipan kautta valunut pois joten öljyjen vaihto oli tarpeen. Toki tuo nysvääminenkin kuuluu lajin luonteeseen, älä JC häiriinny ;D
En häiriinny ja tapauksessasi erittäin ymmärrettävä peruste ;D

Välillä pitää vaan olla vastarannan kiiskenä täälläkin, ettei keskustelu menee siihen, että mitä hankalammin homman saa tehtyä, sen suuremmat selkään taputukset on ansaittu ;D ;D

Make  ;) Tiedän mitä tarkoitat, ja tiedän että sinäkin tiedät  ;) Kun niitä teidän firman iskareita on autoissani ollut jo yli 20 vuotta. Ne on tehty huollettaviksi (ei siis pelkästään öljyt vaihdettaviksi) ja kun kerran sinne soitin, että nyt on ajettu 210 000 km näillä Polle-merkkisillä (nimi muutettu) iskareilla, niin olisikohan jo huollon paikka pikkuhiljaa. Kaveri totesi, että ei niitä nyt enää kannata huoltaa, joten ajoin sitten vielä 110 000 km lisää ja edelleen pelasivat hyvin, kun vaihdon ko. auton pois.

Tietysti jos nyt ajaa enemmän kuin tuon 320 000 km samoilla iskareilla, niin voihan ne öljyt vaihtaa liritellä, jos siltä tuntuu ;D

ss454

Noi flhx iskarit on äärimmäisen huonoilla öljyillä varustettu. Jollain jenkkifoorumilla tietäjä väitti Harrikan sisäänostohinnan olevan showalta 4$ ja noita tarkastellessa voin tuon jopa uskoa.
Omassa oli ilmat pihalla ja pelkillä öljyillä ajoin hetken, niin luulen semisti ymmärtäväni mitä jäykkäperällä ajo on. Noihin kun sen reilu 3desiä heittää uutta öljyä toimii iskarit heti huomattavasti paremmin. Nyt kun ilmat vielä sain putkiin alkaa jo selkäkin kiittää. Paremmilla öljyillä sitä ilmaakaan ei tarvita niin paljoa tämä taas tuolta rapakon takaa luettuna. Ja vaihdan itse noihin mopon keulaputkiinkin öljyt vuosittain, niin miksi ei myös taakse. Autoa en omista, niin niiden toiminnasta en tiedä.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 19 heinäkuu 13, 13:52:14
Noi flhx iskarit on äärimmäisen huonoilla öljyillä varustettu.
reilu 3desiä heittää uutta öljyä toimii iskarit heti huomattavasti paremmin. Nyt kun ilmat vielä sain putkiin alkaa jo selkäkin kiittää. Paremmilla öljyillä sitä ilmaakaan ei tarvita niin paljoa
Hyviksi en noita tohdi muuten kehua, mutta minulla ovat alkuperäiset iskarit sekä '89 että '94 Ultrassa. Alkuperäisillä öljyillä. Hetken oli myös '88 Electra Classic samalla varustuksella. Ultrat ovat poikkeuksellisen vähän ajettuja yksilöitä, toinen vähän alle ja toinen reilut 20 000 ml. Std oli 41 000 ml ajettu. Kaikissa kestävät ilmat sisällä ja jousitus sekä iskunvaimennus toimii hienosti laukut täyteen lastatulla ylikuormalla ja 80 kg kyytiläisellä varustetuna.

Nyt kesällä helteissä Ranskasta Italiaan siirtyessä tiet huononivat sen verran, että laskin 30 PSI paineen takaa 20 PSI ja matka tuli huomattavasti mukavammamksi tuolla lastilla. Tärinä siis väheni kuoppaisella tiellä perässä. Kun reissu kaartui takaisin Ranskaan ja tiet paranivat, en katsonut tarpeelliseksi pumpata ilmaa lisää iskareihin ja matka jatkui pehmeän nautinnollisena.

Suositushan noissa on 0-10 PSI takana ja loput maun mukaan, max 35 PSI. Kova paine ei anna parempaa kyytiä ja vielä olisi varmaan voinut laskea alemmas tuosta 20PSI:stäkin, mutta kun matkustus oli mukavaa noinkin, niin en viitsinyt säätää.

Eli johtopäätöksenä on, että 4 taalalla saa aika hyvää tavaraa ;) Tai sai ainakin 20-25 vuotta sitten, en tiedä millaista kuraa uudet sitten ovat  ::)

Etupumput liikkuvat huomattavasti pidemmällä liikeradalla ja öljy likaantuu kyllä, kerran vuodessa on varmasti hyvä vaihtaa niiden öljyt.

Takapumput kunnossa ollessaan toimivat hämmästyttävän mukavasti jopa 25 vuotta vanhoina täysin koskematta ja ilmanpaineen säätö antaa loogisen perstuntuman. En ole nähnyt tarpeelliseksi lähteä pulaamaan niiden öljyjen kanssa.

Siksi vähän kieli poskessa heitetty kuittaus korjaamisesta nysväämisen ilosta.  :D Mutta älköön kukaan siitä mieltään pahoittako ja muistetaan, että kunnossa oleva Harrikka on ajamista, ei korjaamista varten ;)





ss454

Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 19 heinäkuu 13, 16:53:37
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 19 heinäkuu 13, 13:52:14
Noi flhx iskarit on äärimmäisen huonoilla öljyillä varustettu.
reilu 3desiä heittää uutta öljyä toimii iskarit heti huomattavasti paremmin. Nyt kun ilmat vielä sain putkiin alkaa jo selkäkin kiittää. Paremmilla öljyillä sitä ilmaakaan ei tarvita niin paljoa
Hyviksi en noita tohdi muuten kehua, mutta minulla ovat alkuperäiset iskarit sekä '89 että '94 Ultrassa. Alkuperäisillä öljyillä. Hetken oli myös '88 Electra Classic samalla varustuksella. Ultrat ovat poikkeuksellisen vähän ajettuja yksilöitä, toinen vähän alle ja toinen reilut 20 000 ml. Std oli 41 000 ml ajettu. Kaikissa kestävät ilmat sisällä ja jousitus sekä iskunvaimennus toimii hienosti laukut täyteen lastatulla ylikuormalla ja 80 kg kyytiläisellä varustetuna.



Tuossa tuli nuo taikasanat Electra ja Ultra. FLHX:n pumput on 1,5 tuumaa lyhyemmät. Electrassa minäkään en noiden huoltamista "ilmojen vaihto" pumppausta lukuunottamatta kokenut tarpeelliseksi. Nyt tuo vajaa 10 vuotta nuorempi mopo sai heti etsimään Amerikan foorumeilta tietoa mitä muut tykkäävät noista pumpuista. Ja aika pienellä googletuksella tulee ensikorjauksena öljyjenvaihto eteen. Vaihtoehtohan olisi ostaa tilalle öölärit tms... mutta miksi ei kokeilisi ns. halvempaa ja kotikutoisempaa temppua ensin.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 19 heinäkuu 13, 17:16:02Electra ja Ultra. FLHX:n pumput on 1,5 tuumaa lyhyemmät. Electrassa minäkään en noiden huoltamista "ilmojen vaihto" pumppausta lukuunottamatta kokenut tarpeelliseksi.
Kappas - no aina oppii uutta, kiitos tiedosta. Rakenne varmaan on sitten myös erilainen katukiitäjän pumpuissa, ei pelkkä pituus.

Enpä mene enempää tällä haavaa katukiitäjän ja maantiekiitäjän eroihin, spekuloidaan sitä jonkun toisen aiheen alla :)

atco

Projekti alkaa olla valmis..Hyvin toimi tuo öljyn laitto suunnitellulla tavalla. 100ml:n ruisku ilman mäntää ja siitä letku nippaan josta venttiili pois. Muutamalla iskarin pumppauksella hävisi öljy pumpun uumeniin, 300ml laitoin kumpaankin. Liekö näissä low profile iskareissa sama öljymäärä kuin ultran pitemmissä pumpuissa?




Tuolta näyttää paikallaan:




Heti pyörän päälle istuessa huomasi että perä on hieman matalampi mutta tätä Street Gliden iskareilla haettiinkin. Eka lenkki jäi kesken, lähdin farkku/huppari meiningillä liikenteeseen ja tuli ihan tolkun sadekuuro parin kilsan päässä kotoa ;D Läpimärkä. Sen tosin ehdin huomata että 15 psi ilmaa oli liian vähän, painui turhan syvään jo paikallaan istuessa (me=80kg).
Sateen loputtua kävin reilun puolen tunnin mutkan. Tunnelmat tosi positiiviset, tuntuu kuin tutuilta teiltä ois kuopat hävinneet..yhtä aikaa jämäkkä ja pehmeä. Vaikka joustovaraa on vähemmän kuin ennen, niin nielee töyssyt paremmin ja pikkunyppyjä ei huomaa enää ollenkaan. Suositellulla maksimillakin (50psi) oli mukavan tuntoinen soolona, tuossa 35psi:n kieppeillä tuntui ehkä parhaimmalta.
Rouvakin käväisi pikkulenkin kyydissä (50psi) ja kommentiksi sanoi "wow, miksei näitä oo laitettu aikaisemmin?"

Kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväinen projektiin. Halvalla hyvää. Kustannukset kaikkinensa reilut parisataa. Käyn huomenna työreissun Oulussa, selviää tuntemukset maantiellä, voi olla että ilmaa kestää laittaa lisääkin.

Ainoa mikä nyt ei välttämättä parantunut, on ulkonäkö..eihän nää nyt mitkään komistukset oo..jäävät toki tuonne laukkujen taakse hieman piiloon.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

ss454

Öljynmäärä sopiva. Vastaava ilman määrä ainakin omassa aiheuttaa kumipalloefektin.

atco

Ok, en kyllä eilen huomannut...tarkistellaan tuntemuksia, tunnin päästä reissuun. Nämähän on vm. 2009 laitteesta eli suositellut paineet on isompia kuin vanhemmissa touringeissa. Voisko myös olla että dynassa kun iskarit on enempi linkussa niin ovat ikäänkuin "löysemmät" kuin soffassa?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

atco

#28
Jahans, Oulussa käyty, mopo kulki hienosti ja ilta erinomaisen mukava, ei jano päässyt yllättämään kun tämmösen passin sai laittaa kaulaan ;D





Lainaus käyttäjältä: ss454 - 19 heinäkuu 13, 23:25:33
Öljynmäärä sopiva. Vastaava ilman määrä ainakin omassa aiheuttaa kumipalloefektin.
Jep, laskin ilmaa hieman, vajaa 30 psi ja toimi kyllä hemmetin hyvin. Uskomatonta kuinka paljon pyörän käytös muuttui iskarien vaihdolla. Ajoin kotio tullessa muutaman kilsan hiekkatietä ja aikaisemmin varsinkin noissa "nimismiehen kiharoissa" on tuntunut että takapää on suurimman osan aikaa ilmassa eikä tiessä ja koko ajan perä vetelee suuntaan jos toiseen. Nyt on luottoa hiekallakin, kulkee kuin juna.

Sen verran vielä että 10w eli ilmeisesti hiukan orkkista jäykemmät öljyt on sisällä, ameriikan foorumeilla suosittelivat. Se selvisi myös että jos kaksi päällä on tarkoitus ajella paljon niin ehdottomasti ne pitemmät iskarit, nää pohjaa kyytiläisen kanssa isommissa pateissa vaikka 50psi ilmaa. Ilmeisesti tuo jousitusgeometria on sen verran erilainen dynassa kuin touringissa että ovat ikäänkuin "löysemmät" dynassa. ::)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02