Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1000cc rautapään std mäntä

Aloittaja masala, 30 syyskuu 13, 18:32:33

« edellinen - seuraava »

masala

Olen hämmentynyt. Osaako joku sanoa mikä on rautiksen std. männän halkaisija?
Mittailin nääs tossa sylinterejä ja mäntiä. Sylinterit molemmat 81,01mm, ihan kuin juuri hoonattu.
Eikös toi vois olla pariin kertaan hoonattu stanu mitta? Mitan otin kalibroidulla sylinterimitalla.
Ja sitten ne männät, 80,32mm :o Ei kai edes rautiksessa kuulu olla 0,7mm välystä? Eikä kait taas vastaavasti 900cc oo noin isoja ylikoon mäntiä. Aloin jo epäilemään mittakalustoani ja otin ihan digitaalisen mauserin, mittasin männän(80,32) ja vein mitan sylinterille, niin vittu vieköön sehän
hulahti sinne heittämällä ja mitan levitys tuotti tuloksen 80,98mm.
Sylinterien alkuperäisyydestä ei ole mitään takeita voihan ne olla jotku tarvikkeetkin. Taka sylinterin kyljessä numero 4052 etusessa ei mitään, molempien pohjan tiivistepinnassa meistetty
numero 8. Männissä ainoat merkinnät etusessa D takasessa E.
Mäntäkaupoille tässä kaiketi joutuu, mutta riittäiskö tässä kohtaa vielä std. koko?
Olen kysymysmerkki.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Tonnisen rautapään sylinterin stanuporaus on 3.1875" eli 80,96 mm. Ihan seitsemää kymppiä ei välys kyllä saisi olla, kymppi on vielä tehtaan antamissa rajoissa. Digimauserilla ei saa kuin suuntaa-antavia tuloksia, itse en luota ensimmäiseenkään sellaisella tehtyyn mittaukseen.

Ja ennen kaikkea - mistä kohtaa mittasit männän? Nehän ei suinkaan ole yhtä paksuja joka paikasta vaan mittaus pitäis tehdä noin 10 mm helmasta ylöspäin ristiin männäntapin kanssa. Männän yläreuna on huomattavasti pienempi halkaisijaltaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Siis ihan mikrolla mittasin ja ihan sama tulos tuli sekä digimauserilla että mikrolla.
Piti vielä käydä kalibroimassa mikrokin kun on lainavehje. Mutta tosiaan mun kompastuskivi oli juuri tää mittauskohta, tai pikemminkin suunta eli mittasin kyllä kolmesta eri kohtaa mutta juuri männäntapin suuntaisesti, oishan toi nyt jälkeenpäin ajateltuna pitäny tajuta  että se on paksumpi juuri toisinpäin. Eli nyt ristikkäin männäntapin kanssa mitattuna 80,93mm eli alueella
ollaan.  Olipa taas aloittelijamainen moka ::). Tattista vaan Hemulille .
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"