Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

BSA - Triumph palikat?

Aloittaja Kokkonen, 10 maaliskuu 10, 13:36:29

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Trumpaan näyttää olevan jokinverran viripalikkaa tarjolla, mutta manioon pyörämerkkiin BSA ei ihan heti löydy. Tehtaat yhdistyivät jossain kohtaa, sopiiko sitten myös koneen osat ristiin? Sytkät kyllä käynee...
Otetaan nyt esimerkiksi tuo A65 joka mieltäni kovin kiehtoo.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

tyg

SRM engineeringillä on jotain BSA:han

Kaaleppi

Jos pakka kuosissa ,niin SRM kasaa vaikka valmiin kisamyllyn.
Heistä muutenkin positiivisiä kokemuksia,palvelu pelaa ja on ripeää.

Kaaleppi

Ja Tietysti myös tämä: http://www.britishcycle.com/ Firma on Canadalainen ja heilläkin palvelu pelaa. Kaverille hankki mm.remmienskan a65:een.

turner

Bsa on tänäpäivänä yksi parhaista viritys kohteista, perus-rakenne moottorissa suosii viilaamista...luja kansi keinuvipuineen, vaihteisto on asentaja ystävällisempi kuin Triumphissa, osia saa hyvin, hieno ulkomuoto!

mutta se yksi paljon keskustelua herättävä asia on se kampiakselin laakeripusla...joka voi pahimmillaan olla tosi kinkkinen(yleensä johtuen jossain vaiheessa tehdystä remontista joka ei ihan onnistunut), normaali ajossa se kestää kyllä kunhan öljynsuodatus on kunnossa ja niitä vaihdetaankin joskus.

tähän ongelmaan vastaus on SRM:n tekemä muutos jossa puslan tilalle tulee neulalaakeri ja öljynkiertoa muuteaan hitusen, maksaa mutta on kai käytännössä ikuinen.

tai sitten pusla asennetaan niin kuin kuuluu ja välykset on oikeat, Suomessa homman hoitaa ainankin Reijo Järviluoman koneistamo pohjanmaan lakeuksilla, siellä on kai tehty niitä laakeri konversioitakin? 

piti tän talven nimiin käyttää erään a10:n alakerta siellä Järviluoman verstaalla, mutta taitaa mennä ens vuoteen...


Jarkko


Tomppa68


Redneck

#7
Tässä yksi A65L (omalta pihalta kuvattu) moottorissa on hyvä alavääntö ja 4000rpm jälkeen se herää todella henkiin  8) A65Spitfire on vielä tehokkaampi.

Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Kiiski

Tosi tömäköitä laitteita. Vaikka chopperiksi. Mun Lightning kotipihalla 80-luvun loppupuolella.

Kokkonen

Niin on.

Kiiski, kun tuo kone ei ollut vaakatasossa, ilmenikö mitään voiteluongelmia tms...?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 31 lokakuu 10, 09:35:14
Kiiski, kun tuo kone ei ollut vaakatasossa, ilmenikö mitään voiteluongelmia tms...?

Ei muistaakseni, paitsi kun moottorin yläkiinnike puuttui hävitti öljyt tosi näpsäkästi matka-ajossa. Kaupungissa sai ajaa viikkotolkulla eikä mitään öljyn katoamista ollut havaittavissa tunti motarilla ja 1,5litraa taipaleella. Saattaa olla että moottorin asennollakin oli osuutta asiaan. Frendi osti sen ja teki kaikki kampuran vetopuolen muutos työt, big bore ja SRM kansi modaukset ja ajo ainakin kymmenen vuotta. Nyt se on toisella frendillä jonka ex-muija kaatuili sillä pitkin etelä-Suomea. Nopea ja hyvä peli lähes tuhoutumaton. Taitaa olla myynnissä?

Tomppa68

Ei ton moottorin tuonvertanen asennonmuutos pitäis vaikuttaa oikeestaan mitään voiteluun kun on kuivasumppukone. Pumppu työntää kiertokangen laakereille paineella öljyt ja sit laakerin kauloista roiskuu mihin roiskuu. Ja paluulinjasta menee kannen keinupukeille myös paineella (alhaisella mut enivei). No ainoo mahollisuus toimimattomuuteen on sit, jos sumppu on niin kallellaan, et paluupumppu horii ilmaa ja öljyn pinta nousee kampikammiossa aiheuttaen ylipaineen ja siten kone huohottaa öljyt pihalle tai pullauttaa stefan ja ruikkaa öljyt kankaalle ensiökopan kautta.

Mistä vetopuolen muutoksesta kiiski puhuu? Se laakerointi/öljynsyöttömuutos tehään luonnollisesti timing sidelle eli liukulaakerista kuula/rullalaakeriks ja öljynsyöttö kampiakselin päästä, ei liukulaakerin läpi. Miun pässiin on toi modi tehty ja pelaa ku buikki.

Kiiski

Sori, sori. Joo mun moka. Mä muistin että se oli vetopuolenlaakeri muutostyö vaan eipä ollutkaan, vaan just toi mitä sanoit. Ja siis mä en sitä tehnyt/teettänyt vaan kaveri joka sen multa osti. Se teetti just ton laakeri/öljynkierto hommelin ja tais tilata SRM:ltä koko kannen ja pytyt ja hilut. Vierestä sitä rakennusmaata seurasin mut aikaa tosta  20v ettei ihan kaikkee muista.
Olis kiva tietää mitä kaikkee on unohtanut(ehkä).

Tomppa68

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 10 maaliskuu 10, 13:36:29
Trumpaan näyttää olevan jokinverran viripalikkaa tarjolla, mutta manioon pyörämerkkiin BSA ei ihan heti löydy. Tehtaat yhdistyivät jossain kohtaa, sopiiko sitten myös koneen osat ristiin? Sytkät kyllä käynee...
Otetaan nyt esimerkiksi tuo A65 joka mieltäni kovin kiehtoo.
Unit moottoriset pässit ja trumpat on melko samanlaisia, mutta osat käyvät harvoin ristiin. Sytkä käy sekä laturi, kytkin jne. Männät, venat, kampiakselit, öljypumput, kiertokanget ja vaihteiston osat eivät käy juurikaan ristiin. Jarrukamat on melko samoja ainakin TLS ja conical jarru.
Eli koneet ovat ihan eri pelejä. Ihan viimeiset 650 pässit oli tosin trumpan koneella (T65 tyyppimerkintä) mut se ei ollukkaa enää oikee pässykkä.
Pässin koneessa on ihan erilainen käyntiäänikin, jotenkii raaempi ja voimaa uhkuvampi kuin trumpan. Vai olikse vain kolisevampi....

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 28 lokakuu 10, 14:29:25
Tosi tömäköitä laitteita. Vaikka chopperiksi. Mun Lightning kotipihalla 80-luvun loppupuolella.

Tää on nykyään meillä :)
Tosin girderillä sen keula mällin jäljiltä, ja runkoakin sekä vähän muitaki ulkosia juttuja muokattu..
En taida tälle tehdä muuta ku vetää uuden maalin päälle ja vähän siistiä, muuten saa jäädä sellaiseksi. Kuitenkin aikansa tuote ja historiallinen Suomi-tsopperi!
Bigbore kulkee niin perkeleesti, kyllä tällä bigtwini harrikat jättää!  8)
Nothing beats cubic inches...  except turbo!