Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään kansien muokkausta

Aloittaja Kokkonen, 26 tammikuu 09, 19:27:39

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Kyl tässä asiassa mulla on edelleen pallo hukassa, kun kumpikaan ei jälkiasennuksena iokein kunnolla pelannut. Alkuperäisäiset valuohjurit toimivat pisimpään, ja siihen lopahti.
Pitäisi ettiä vikaa myös jostain muualtakin, peilistä esimerkiksi. :) 

Itse lähtisin taas liikkeelle valurautaisilla, mutta asennus ja koneistus pitäs tehdä itse tai sitten joku oikein ammattimies  :)

Tässä meidän tapauksessa on ollut jotain ihan oikeesti pielessä, mutta valitettavsti taloprojekti pitää myös emännän enemmän puutarhahommissa kuin tien päällä, joten kokemus venttiiliohjureista ei juurikaan kartu.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Elwari

Hmm, ehkä tuosta motivvationpuute-ketjusta oli jotain iloa, ainakin sain taas aikaiseksi alkaa vähän kyselemään neuvoja kokeneemmilta :D

Elikkäs milläslailla jäsen Kokkonen mittaili ohjureita? Minä tein sillätavalla, että laitoin heittokellon kiinni venttiilinvarteen, suurinpiirtein ehkä n. 5mm päähän ohjurista. Sitten painoin venttiiliä hiukan rakosilleen ja koitin hakea maksimaalisen välyksen, elikkä siitä suunnasta, mihin keinuvipu painaa venttiiliä. Suurin mitä tuolla konstilla löytyi oli 0.10...0.11mm. Ja kun äkkiseltään ajatellen, kun tuolla tavoin venttiili pääsee helumaan soikeassa ohjurissa hmm, "reunasta reunaan", niin ei luulisi tuloksen ainakaan todellista pienempi olevan. Ja kun öljynkulutus oli jo puoli litraa sadalla, että onko se määrä ylipäätään voinut mennä ohjureista läpi...? Sylinterit on virheettömät, puristusrenkaan päittäisväli on n. 0.25mm ja öljyrenkaat on ainakin mun silmään ehjän näköiset... Vai olisko öljyrenkaista sitten vaan loppunut puristusvoima..

Ride-on

 Öljynkulutukseen en ole keksinyt mitään järkevää teoriiaa (omassa tapauksessani)muutako et toi mun tapaus vaan oksentaa aina ylimääräset pihalle.
Mulla kannet tehty ja ajan takomännillä ja isoilla välyyksillä.
Availen välillä öljysäiliön korkkia ja kattelen kuinka öljy paluuputkea pitkin säiliöön lorisee..ja kylmänä ventiilikoppaan asennettu mittari vähän taitaa noustakkin..

Mutta kertopaaka vähän vinkkiä kuinka vaihdatte öljyt kun alapropun ja öljy kannun propun aukaisee ja valutaa öljyt veks en saa kuin puoltoista litraa pois koneesta..kait sitä kuitenki enempi siellä on kun nipussa on pysynnyt???
Enskanpuolella on mulla punaiset automaattiöljy dex 3 Kendall ja ne on pysyny punaisina niin ei mootoriöljy sinne ole sekoittunut.




Elwari

Lainaus käyttäjältä: Slut Machine - 21 huhtikuu 12, 19:41:16
Mittasin juuri heittokellolla välykset AMPCO:n ohjureista kun taaemman sylinterin pakovenan ohjuri oli palaneen öljyn peitossa myös keinuvipukotelossa. Välys oli 0.12mm ja toisen pakovenan 0.09mm. Imut oli 0.05mm. Jos nuo ohjurit voi olla 0.001 tuumaa väljemmät kuin valurautaset, niin Clymerin mukaan ne saisi silloin olla jotain 0.14mm. Kuitenkin näyttää että olisi päässyt vuotamaan. Onko nyt niin, että tuo 0.12 on sittenkin liikaa?

No nyt kun taas tarkemmin ketjun lukee läpi, niin tämän mukaan se heittokellolla mitattu n. kymppi alkaa sitten olla jo liikaa. Paljonkos jäsen Slut Machinella oli öljynkulutus noin suurinpiirtein? Koitan vaan miettiä asiaa sitä kautta, että Klaipedan reissulla lisäsin öljyä reilun puoli litraa, ja sen jälkeen on ajettu n. 8000 km, niin nyt menee puoli litraa sadalla...

Aika tarkkaan nuo sitten näemmä saa hoonata, kun tosiaan mullakin ohjurit nahi kiinni, kun rautis mulle tuli, Loimaalla niitä otettiin sitten väljemmäksi, ja sen kesän ne sitten pelas täysin moitteetta...

Kokkonen

Mulla oli jäänyt näköjään minulle asetettu kysymys huomaamatta, mutta kuten Elwari varmaan löysitkin, heittokellolla mittasin sen, miten venttiilinvarsi pääsi ohjurissaan kääntymään, kun ei ole soveliaita tulkkeja käytössä. Pitänee tehdä sellaiset kun saa tuon sorvin pyörimään.

Meillä ei Rautiksen öljynkulutus ole ollut suurempi ongelma, jos heittäis että pahimmillaan noin 1,5 litraa tonnilla. Paljon riippui myös ulkoilman lämpötilasta. Nyt kulutus lienee jotain 0,5 litraa tonnilla, jonka katson hyvinkin normaaliksi.

Ölyt pitäs vaihtaa heti ajon  jälkeen, muuten sitä saattaa seisokissa olla valunut kampikammioon/jakopäähän melko määrä ja tankista tulee vain niukasti öljyä vaihtoon. Itse en talveksi laita uutta öljyä kuin litran tai vajaan ja loput sitten ajokauden alussa. Kannataa vaan laittaa tankin päälle lappu muistukseksi....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Elwari

Kannet tulivat takaisin kotiin, nätithän nämä on :) Näihin tuli Kibblewhite- venttiilit, istukkarenkaat ja valurautaiset pako-ohjurit. Sormin ei tunnu minkäänlaista välystä venttiilinvarressa ohjuriin, täytyy vielä vertailun vuoksi katsoa heittokellolla. No, ensi syksyyn mennessä taas on viisaampi :) Alavuden suuntaan kiitoksia!