Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dynan siirtosarjan asennus - enskakopan purkuko?

Aloittaja JKKo, 18 maaliskuu 13, 23:12:58

« edellinen - seuraava »

JKKo

Ostinpa astinlautasetin Dynaan. HD orkkisarja, jossa samat osat kuin FXD Switchbackissa vakiona. Asennusohje lähtee enskan kokonaan purkamisesta, joka tässä vaiheessa iltaa näyttää olevan tehtävä VAIN siksi, että saa midkontrollin vaihdepedaalin akselin pois. Mut eiks ton axelin voi jättää paikalleen? Laittaa siihen ulompaan päähän jonkun kivan kromatun tulpan tms ja sitoo vaan sen irtonaisen vivun siellä kopan takana johonkin, mitä siellä sattuu olemaan.

Mun mielestä jokainen tommonen purku on ylimääräinen riski saada aikaan joku uusi vika tai vuoto. Ehjän korjaamista siis, josta ei hyvä seuraa. Ei ainakaan mun tuurilla.

Elikkä kysymys oli että eikös siirtosarjan saa paikalleen jättämällä ton akselin paikoilleen?

Youtubessa joku oikaisee kopan purun sahaamalla (!) akselin takapuolelta poikki, mut ei sekään oikein tunnu tarpeelliselta. Harley Forward Control Install Without Removing Primary

Mä luulen olevani oikeilla jäljillä ja kysynkin lopuksi, mistä saada se kromattu tulppa siihen alkuperäisen vaihdepolkimen akselin päähän. Osanumero tms.

883/1200/turbo

Hemuli

Paljon niitä akseleita on jätetty sinne paikoilleen ajansäästön nimissä. Hyvä vaan sitoa se johonkin niin ei kolise sitten koneen käydessä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

FXDL

Voi jättää paikalleen, itse ajoin 10 vuotta tappi tulpattuna  ;D Tämä lienee paljon yleisempää kuin akselin ja holkin poisto pelkästään siirtosarjan asennuksen yhteydessä.

Nyt kun oli muuta puuhaan enskapuolella niin poistin holkin ja akselin. Tulpaksi laitoin silikoonilla tiivistetyn prikka-pultti-prikka yhdistelmän.

Mannelta varmaan löytyy kaunis kromattu tuppi, minulla muistaakseni tuli siirtosarjan mukana  ;)

Kimmo

FXDL

Hemuli ehti ensin,

Pysyy aika hyvin paikoillaan kun hiukan ´painaa alaspäin jolloin kiilaantuu enskakopan takapuolelle.

Kimmo

JKKo

Sieltähän niitä akselin tulppia, Hotbikestä nimittäin, hyllytavarana.

Tämä taisi olla kolmas kerta tuon mun Dynan aikana, kun olen noiden ohjeiden kanssa ihmettelemässä. Asensin aikanaan takamatkustajan varusteita ja vasta työn päätteeksi luin ohjeet. Oikeassa asennustavassa olisi pitänyt irroittaa takapyörä tms ja mä kun en tiennyt, niin ruuvasin jalkatappien kannattimet ihan ilman fillari jalkatukeen nojaten. Seuraavaksi oli 50tkm huollon yhteydessä takahaarukan tuli vastaan laakeroinnin tarkastus. SM Ohjeen mukaan ko haarukka olisi pitänyt purkaa pois ja katsella laakerit kädessä. Suoritus meni kuitenkin niin, että pyörä ilmaan, iskarit irti ja kokeilu, että liikkuu jouhevasti eikä klappaa. Ja nyt kolmantena tämä jalkakontrollien asennus. Ohjeistus, josta tässä aiemmin enskakopan osalta kyselin, oli kirjoitettu niin, että tarina hyppää enskan irroituksen kohdalla "ota irti ulompi koppa", "ota irti sisempi koppa" (tarvitset service manuaalin). Kaikki viittaamani ohjeet on tehty se silmällä pitäen, että asennustyö menisi valtuutettuun huoltoon tehtäväksi - mun mielipide tämä viimeinen.

Kiitos avusta taas kerran.
883/1200/turbo

JKKo

Enskakopan purkuehdotukselle löytyi syynsä. Tuossa siirtosarjasetissä on poikkeavat osat alkaen vaihdelaatikon kyljessä olevasta vivusta. Tulokkaan mukana tullut vsihdelaatikkoon kuuluva vipu on useita senttejä pidempi. Tod näk tuo ei toimi ihan suunnitellusti, jos sekoittaa osat. Mutta nyt pyörii päässä idea "viilata" jatkokpl, jonka saisin ruuvatuksi alkuperäiseen vipuun jne. Kokeilenpa tätä metodia. Enskan purku tuntuu hölmöimmältä hommalta tässä projektissa.
883/1200/turbo

Hemuli

Lopulta noissa hommissa käy yleensä niin että huomaa tehneensä tuntikaupalla hommia välttääkseen tekemästä duunia joka olisi sujunut puolessa siitä ajasta ;D. Jaa mistäkö tiedän? Hyvä esimerkki viime kesältä kun piti ottaa Electran kannet irti - eihän sitä pakoputkea jaksa irrottaa, eihän? ;)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

Ei tietenkään. Ja kun on kerran lähdetty väärille poluille, niin mielummin valmistetaan uusia osia kuin tehtäisiin työ by the book. Tommosen vaihteensiirtäjävivun jatkeen väsäsin ja nyt se on suoritettu tämä asennus NIMENOMAAN enskaa purkamatta.



Tuolle ex-poljinaxelille löytyi luonnollinen kiinnitys myös. Takapuolelta kierretty 5/16-24 ruuvi sovittuu enskan nurjalla puolella olevaan muotoon ja vipu jää yhteen asentoon. Axelin ulkopäässä se Mannelta hyllyvarastosta ostettu krominen tulppa.

Tässähän alkaa olla ihan alkavan kauden hytinöissään!
883/1200/turbo