Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

94 sportsterin kytkinvaijeria säädettävä alituisesti

Aloittaja ezmo, 02 marraskuu 13, 22:31:11

« edellinen - seuraava »

ezmo

Kytkinvaijerin vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten. Sen jälkeen olenkin sitä joutunut kiristelemään jo monasti. Jenkkifoorumeilla samaiseen oireeseen käsketään viipymättä vaihtaan throw out bearing, right? Niin ja se vapaan löytymisen haasteet alkoi tänään Walkka Swapista palumatkalla.. Liittyykös tämä,samaan oireeseen?

kuinkas noin korkeella öljypinnasta oleva leekeri saa voitelunsa?
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Hemuli

Enskakopan öljy roiskuu erittäin tehokkaasti ympäriinsä, siellä on aika paljon pyörivää massaa. Sportissa kun ei ole edes säätöruuvin lukitusmutteria niin jos säädöt on oikein niin kyllä se laakerin tsekkaus on ihan varteenotettava vaihtoehto. Onneksi kyse on ysinelosesta niin ei tarvitse ottaa koko enskakoppaa auki, riittää se kytkimen päällä olevan tarkistusluukun irroitus.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Kyllä siellä ainakin pitäisi olla se luukusta jousen painama mutteri ja vielä oikein päin, muuten ei pysy säädöissään. Se itse laakerihan on kuulalaakeri ja todella omituiselle kuulostaa, että se porsisi asteittain.

ezmo

Koppa aukee joka tapauksessa. Pahvista vuotaa enskaööliä. Korjataan se samalla. Pitäähän uuden tuttavuuden sisuksiin päästä vähän kurkkimaan ;)
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Hemuli

Tarkoitinkin kiristettävää lukkomutteria bigtwinin tapaan joka voisi jäädä löysälle. Toki siellä ne lukitusosat pitää olla paikallaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Matchless

Mulla alkoi kytkimen säätöjumppa kun vaihdoin tarkistusluukun coverin tarvikeosaan. Huomasin että tarvike coverin pohja johon kiristysjousi vastaa oli jonkun verran syvempi kuin orig osassa, eli jousivoima säätömutikkaa vastaan oli pienempi. En tiedä oliko tästä kiinni mutta kun vaihdoin takaisin alkuperäiseen coveriin niin alkoi taas säädöt pitämään...eli voisikohan tuolla jousen jämäkkyydellä olla tekemistä säätöjen pitojen kanssa??

Lyytinen

En haluaisi jankata jonninjoutavasta asiasta, mutta onhan sportsterin kytkinvaijerin puolessavälissä olevassa säädössä lukitusmutteri ainakin alunperin, vastaa ihan BT:n vaijerin säädön lukitusmutteria. Tai sitten tässä on se, että toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä.

-väiski-

Kyllä nyt Hemuli taisi puhua kytkimen säätöruuvin lukituksesta enskakopan sisäpuolella, vaijerista kyllä löytyy samanlaiset lukitukset.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

ezmo

Mää puhuin kytkinvaijerin välissä olevasta säädöstä. Sitä on joutunu musta aivan liian usein säätää ja sen pohjalta löysin netistä vinkin tuosta throw out bearingista. Samoin vapaan löytymisen vaikeus, joka eilen alkoi, myös ohjas samoille lähteille.... Enskan sisällä säädöt tein vsijerin vaihdon yhtrydessä by the book ja kaikki pelitti todella smoothisti, kunnes alkoi tää vaijerin kiristysjumppa....
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Lyytinen

Joo tuota minulla ei ole pienintäkään hajua, mitä ihmettä yllä olevilla kommenteilla olen ajanut takaa. Mutta jätettäköön nyt huvin vuoksi  ::)

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 03 marraskuu 13, 15:03:18
Joo tuota minulla ei ole pienintäkään hajua, mitä ihmettä yllä olevilla kommenteilla olen ajanut takaa. Mutta jätettäköön nyt huvin vuoksi  ::)

;D

No mutta ollaan me suurin piirtein samasta asiasta puhuttu...

Kyllä se painelaakeri menee yleensä aika äkkiä, yhden joutunu vaihtamaan muijan pyörään kun toiminta lakkas ihan täydestä laukasta. Ei siitä rohinasta voinut erehtyä, lisäks kytkin meni täysin veltoks.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tumppi

Kyllähän toi painelaakeri rupeaa sitte syömään nopsakkaan sitä säätöä kun sisäkooli rupee liikkumaan siellä laakerikuulien välissä. Itellä ainakin kerran oli aika lähellä että sisäkooli ei lähteny jo pois ja sittehän kuulat ois ollu pitkin ensiötä. Toi laakerihan ei laakerikaupassa montaa euroa kustanna.

ezmo

Mutta mikä sen laakerin syö, väärä säätöruuvin säätö? Mä vedin siitä kierretangosta, jossa talattaruuvarin kanta eka löysät pois ja sit avasin ohjeiden mukaan, olikos se 1/4 kierroksen. Eikös sen virheelinen säätö syö laakeria? Tapaa olla näjemmä, etä kun kytkinvaiskan vaihtaa, niin porukoilla toi throw outti menee....
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 10 marraskuu 13, 22:52:05...Mä vedin siitä kierretangosta, jossa talattaruuvarin kanta eka löysät pois ja sit avasin ohjeiden mukaan, olikos se 1/4 kierroksen...

Avasit? Sitä pitää kääntää kiinnipäin (myötäpäivään). Vai tarkoititko että avasit kytkimeen nähden?

Jatkuva sivuttaiskuorma tappaa ton laakerin. Joko ajan kanssa tai sitten väärän säädön seurauksena. Kuluva osa se kuitenkin on, emännän fillarista se meni jossain 40 tkm kohdalla. Päivittäinen työmatka-ajo Helsingin ydinkeskustassa varmasti vaikuttaa asiaan - kytkintä tulee käytettyä ihan toiseen tahtiin kuin maantieajossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ezmo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 marraskuu 13, 23:08:50
Lainaus käyttäjältä: ezmo - 10 marraskuu 13, 22:52:05...Mä vedin siitä kierretangosta, jossa talattaruuvarin kanta eka löysät pois ja sit avasin ohjeiden mukaan, olikos se 1/4 kierroksen...

Avasit? Sitä pitää kääntää kiinnipäin (myötäpäivään). Vai tarkoititko että avasit kytkimeen nähden?

Jatkuva sivuttaiskuorma tappaa ton laakerin. Joko ajan kanssa tai sitten väärän säädön seurauksena. Kuluva osa se kuitenkin on, emännän fillarista se meni jossain 40 tkm kohdalla. Päivittäinen työmatka-ajo Helsingin ydinkeskustassa varmasti vaikuttaa asiaan - kytkintä tulee käytettyä ihan toiseen tahtiin kuin maantieajossa.

Lainaus Clymerin manuaalista: "Turn the clutch adjusting screw counterclockwise, until resistance is felt, then back off 1/4 turn."
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger