Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TC 88" -->~100"

Aloittaja matant, 02 heinäkuu 12, 09:35:53

« edellinen - seuraava »

matant

Ajatuksissa 4 " x 4" tc/a moottori.

Jostain lukeneena olen "kuullut", että 88" tc moottori on suurennettu +4" poraukselle?
Ymmärtääkseni tällöin joutuu putkittamaan sylinterin, joutuu myös kairaamaan lohkoa hiukan.

Mitä mäntiä / tiivisteitä käytetty?
Onko kokemuksia tuollaisesta muutoksesta?
Onko kokemuksia -99 tc/a mallin kampiakselin kestosta isommissa seteissä, onko parasta tehdä se kampuran hitsausoperaatio samalla jos alakerta auki?
Entäpä kevennystä samalla kampuraan?

Tsekkasin mm. tuolta eri mäntä settejä:
http://www.wiseco.com/Catalogs/VTwin/TwinCam8896.pdf

Onko kuitenkin näin, että mahdollista kairata vakio sylinteri 97cui kokoon vakio putkella vielä?


Hemuli

Eiköhän kannata hommata ihan tarkoitusta varten tehdyt pytyt, Zippersiltä sais suoraan 107cid setin vakiokampuralla:

http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=862&prod=1556

Lohkot joutuu toki kairaamaan isommille pytyille sopiviksi, ja tuollainen konversio vaatii toimiakseen aika paljon raisummat nokat ja muutaman muunkin komponentin. Jos helpolla haluaa päästä niin Zippersiltä saat osat jotka varmasti toimii kimpassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jokerpoint

Kannattas alottaa kansista. Noilla TC:n vakiokansilla on ihan se ja sama paljonko padassa on kuutiotuumia, paitsi että enemmän ahdistaa mitä suurempi tilavuus.

matant

Kansiasia kunnossa, kuten nokka sekä siihen liittyvät muutkin kikkura-asiat.

Mietiskelen vain että mikä olisi (samalla kun alkaa tekee, niin tekisi kaiken "tarvittavan" samalla kertaa) teho/hinta/järki/laatusuhteeltaan  :D fiksuinta.

Eli esim. jos boraa suuremmaksi, niin boraako 97" vai 95" vaiko tekisikö suoraan esim. 103" tai jopa tuon 107".  Asiaa taasen tutkailtuaan, taitaa kuitenkin olla mm. rahapussille fiksuinta antaa olla alakerran / lohkon vakio koossa ja lähteä rakentaa konekokonaisuutta sen ympärille.

Ollaanko tuossa 97" porauksessa vielä turvallisilla vesillä, sillä tuntuisi että sylinteriputken seinämä jää melko ohkoseksi?

MItenkä tuo kampurankeston / kevennyksen / tapin hitsauksen kanssa, onko kokemusta ja näettekö tarpeelliseksi?

Hemuli

Tuskin vakiopyttyjä saa ysiseiskaksi porattua, toi on vähän sama juttu kuin että Sportsterin vakiolohkoihin saa ostettua 1250 cc pyttyjä mutta vakiopytyistä ei sellaisia saa tehtyä.

Mä en oikein allekirjoittaisi tota Jokerpointin väitettä TC:n kansista - itselläni ei niistä ole juuri kokemusta mutta eräskin työkseen niiden parissa touhuava arvostettu mekaanikko joskus sanoi että Twincamin kansiin ei paljon tarvitse tehdä että ne virtaa kelvollisesti.

Mitä tarkoittaa että sulla on nokka- ja kansiasiat kunnossa jos et edes tiedä tulevan koneesi tilavuutta?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

the dog

Jos on budjetti ongelma kyseessä niin suosittelen, että porautat vakiopytyt 95 cid ja viet kannet portattavaksi ja asennutat niihin puolipuristimet ja jotkut sopivat nokka-akselit. Ei pitäis olla kallis viritys. Tälläkin kombolla pitäis
lähteä takapyöräteho +95hp.

Ps. 2-1 putki myös ostolistalle.

jokerpoint

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 03 heinäkuu 12, 09:09:29
Tuskin vakiopyttyjä saa ysiseiskaksi porattua, toi on vähän sama juttu kuin että Sportsterin vakiolohkoihin saa ostettua 1250 cc pyttyjä mutta vakiopytyistä ei sellaisia saa tehtyä.

Mä en oikein allekirjoittaisi tota Jokerpointin väitettä TC:n kansista - itselläni ei niistä ole juuri kokemusta mutta eräskin työkseen niiden parissa touhuava arvostettu mekaanikko joskus sanoi että Twincamin kansiin ei paljon tarvitse tehdä että ne virtaa kelvollisesti.

Mitä tarkoittaa että sulla on nokka- ja kansiasiat kunnossa jos et edes tiedä tulevan koneesi tilavuutta?

No siinä se pointti just onkin että niille tarvii tehdä ja siksi kehoitinkin aloittaa niistä kansista. Vakiona ne hengittää huonommin ku stanut evon kannet ja sylinteritilavuus jo vakio TC:ssa kuitenkin jo evoakin suurempi.

Uskon että kaikki varmasti ymmärtää sen ettei vakio 88" ole tilavuutena mikään kauhee rajoite kovillekkaan teholuvuille. 

"nothing beats cubic inches" paitsi kaikki tonniset ärräpyörät 

matant

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 03 heinäkuu 12, 09:09:29
Tuskin vakiopyttyjä saa ysiseiskaksi porattua, toi on vähän sama juttu kuin että Sportsterin vakiolohkoihin saa ostettua 1250 cc pyttyjä mutta vakiopytyistä ei sellaisia saa tehtyä.

Mä en oikein allekirjoittaisi tota Jokerpointin väitettä TC:n kansista - itselläni ei niistä ole juuri kokemusta mutta eräskin työkseen niiden parissa touhuava arvostettu mekaanikko joskus sanoi että Twincamin kansiin ei paljon tarvitse tehdä että ne virtaa kelvollisesti.

Mitä tarkoittaa että sulla on nokka- ja kansiasiat kunnossa jos et edes tiedä tulevan koneesi tilavuutta?

Juu tuota 97" asiaa juuri ihmettelin, pitäneen mitata vakiosylinterien putken mitat ja puntaroida asiaa taasen uudemman kerran... Onko sitten 95 vai 97", niin taitaapi olla yks ja sama...

TC kansista olen Hemulin kanssa samaa mieltä. Parien kanssa touhunneena ja kairaajan kanssa niitä läpi käyneenä, orggsi kannet virtaa / on melko ok. Venttiileitäkään ei (paitsi jos hakee huipun kuipputehoa) tarvi lähtee vaihtaan.

Tuolla nokka/kansiasia kunnossa viittaan (ja yritin ohittaa ettei tämä keskustelu karkaa sinne minne ei pitäisi, eli moottorikompinaation kokonais muutoksiin(nokka, sytkä, putki, kansi, etc. keskusteluihin) että niiden hankinta yms. on sitten sen porauksen ympärille hankinnassa / hanskassa.

Mitenkä tuon kampurankevennyksen / tapin hitsauksen kanssa, onko kokemusta ja näettekö tarpeelliseksi?

matant

Onko ehdotuksia mitä nokkaa lähtee metsästään 95" porauksella olevaan tc koneeseen, staattinen ruttu noin 10,5:1. Vakio kannen tilavuus (männissä pattia noin +14cc), portattuna, vakio venttiileillä/ vipoilla / jousilla. Tarkoitus saada alavääntöä isosti. Kansiin tulee puolipuristimet käynnistyksen helpottumiseksi.

Dynaamisen rutun jos saisi tuonne noin 9,5:1...

mikira

Muistakaa että TC koneiden kansissa tapahtui päivitystä siirryttäessä vuodelle 2005 http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=193.msg5691#msg5691