Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportin hihnan vaihto

Aloittaja HDpappa, 10 tammikuu 13, 18:05:46

« edellinen - seuraava »

HDpappa

Terse kertokaas enemmän kruisailleet, vaihdatteko hihnan jossain vaiheessa ennen kuin tarvii tilaa hinuria. Minusta hihna näyttää hyvältä, mut napsahtaako se sit vaan omia aikojaan säleiksi? En nääs tiä paljoks sil on ajettu.

flhx

#1
Ite ainakin ajaisin niin pitkään kun hihna kestää. Sportyn hihnan vaihto lienee niin helppo operaatio että sen suorittaa vaikka tienpäällä. Toisin kuin muissa Harleyn keksinnöissä...

Koska se sitten napsahtaa onkin toinen juttu...Riippuu x määrästä asioita, hihnan linjaus ehkä tärkeimpiä? Yks mitä voi katella on se remmin ulkopinta, siinä kun rupee urissa näkymään halkeamia ni ollaan jo lähellä vaihtoa. Samoin tietty jos hampaita alkaa irtoilla (hihnasta).

Edit: niin en sitten ite oo sportyn hihnaa ikinä vaihtanu, en ees internetissä. Yhen putkirunko-Buellin hihnan aikoinaan vaihdoin(siinä ekat oireet just noi halkeamat), sen jälkeen vakavasti suunnittelin Hra Eric Buellin pieksemistä kohdatessani. Nykysessä Glidessä orgis remmi kiinni, ajettu miltei 100tkm ja vielä ok.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

HDpappa

Kiitos tiedoista. Näillä ohjeilla ei sitten olla vielä lähelläkään katasrooffia ;D

flhx

Niin allekirjoittanut ei sitten ole mikään hihnajeesus. Kannattaa muistaa että tuon remmin nyt saa vaikka heti uutenakin poikki kun esim. sopivasti lentää kivi tms hihnan ja hihnapyörän väliin.Hiukan hihnan ja hihnapyörien kuntoa tarkkailemalla tietty voi saada osviittaa hihnan eliniästä, mikäänhän ei ole varmaa...Muistelisin että tehdas joskus horisi että hihnan pitäisi kestää about 120 tkm? Perään tuli tietty amerikan malliin disclaimer että tuloksesi voivat olla jotain muuta, älä juo bensaa, ainakaan ajaessasi jne
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Hihna voi tosiaan kestää ihan mitä vaan - emännän pyörästä napsahti remmi poikki viime kesänä, mittarissa oli joku 55 tkm ja epäilisin että oli orkkishihna koska pyörän meille tullessa sillä oli ajettu joku 20 tkm. Olis varmaan kestäny pidempäänkin jos mä en olis sitä käyny säännöllisin väliajoin vähän "testaamassa" ;) ;D...

Itse katkeamistapahtuma oli kyllä aika mallikas - rouva lähtee usein aamukuudelta duuniin ja mä jään vielä nukkumaan. Sitten taas yhtenä aamuna kuulen horteen läpi kuinka sportti käynnistyy, sitten kuuluu kolaus kun ykkönen menee päälle ja sitten ei kuulunutkaan mitään. Kierrokset vähän nous mutta ei lähteny. Puoliunessakin tiesin mitä oli käynyt - tempaisin farkut jalkaan ,astuin eteisessä odottaviin reinoihin ja marssin muijan ja pyörän luo. Emäntä ei kerinny juuri suutaan avata kun täydestä vauhdista kumarruin pyörän alle ja kiskaisin katkenneen remmin käteeni - kävellessäni takaisin nukkumaan tokaisin "mee bussilla"...

Oli mulla vararemmi tallissa ja olis sen kerinny vaihtamaankin niin että emäntä olis päässy pyörällä töihin mutta ei aamukuudelta... Iltapäivällä suoritettuun vaihto-operaatioon tais mennä peräti puoli tuntia. Jos on orkkisputket niin menee vähän pidempään kun takapytyn putken joutuu irrottamaan. Hommahan menee käytännössä niin että pyörän takapää ylös, taka-akseli irti (helpompaa kuin säätöjen löysääminen), takaiskarin alapää irti, ketjusuoja pois ja etuhihnapyörän suoja pois. Kun taka-akseli on irti niin takapyörän saa pudotettua sen verran alas että uuden remmin saa kiskaistua päälle. Sitten vaan rojut nippuun, hihnan kireyden tarkistus ja kovaa ajoo.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

HDpappa

Näkyy muuten Hemuli sun kirjoituksestas, et emäntäs ei lue näit sivui. Saattas muuten olla, et kun emäntäs on menny töihin ja sä heräilet sielt bunkasta ni tulis bussikyyti, kun ois kumit tyhjänä. :o