Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Moottoriöljyn lisääntyminen...

Aloittaja tulikettu, 06 elokuu 09, 23:25:39

« edellinen - seuraava »

tulikettu

...vai pään sekoaminen...
Kun olen ihan varma, että öljyä piti olla vain mittatikun alamerkkiin asti, mutta nyt on säiliö täysi... Siis onko joku auttanut kaveria mäessä ja lisännyt sitä öljyä (tai jotain muuta kenties) vai onk tällä vaan hiukan hatara pää? Vai voisiko se olla bensaa? Hitto, kun en muistanut haistella, kun olin niin pihalla...
Mopo on -87 konversio 1200.

Kiitos jos jakaisitte tämänkin kokemukseni!

>Kettu<

Lyytinen

Ei kai kyseessä ole klassinen tapaus, että kampikammioon on valunut osa öljystä ja sitten on lisätty kun näyttänyt olevan vähissä. Sitten vehkeet tulille ja kappas nyt sitä on sitten liikaakin.

Hemuli

Eli vielä täsmentäen, ikinä ei saa öljyn määrää tarkistaa kylmästä koneesta vaan mylly pitää käyttää lämpimäksi että mahdolliset kampikammioon valuneet öljyt palautuu säiliöön. Pahimmassa tapauksessa käy niin että kun lisäät öljyä ja sitä onkin siellä koneessa, pullauttaa liika öljy säiliön korkin irti ja öljyt pitkin tannerta. Joissain malleissa (esim. Buell X1) tämä voi vielä johtaa siihen että öljyt päätyy takarenkaan päälle ja sitten mennään >:( ... Kokemusta on.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tulikettu

Tuota, kun tilanne on se, että viimeeks on öljyä laitettu viime kesänä, ja se oli tosiaan hiukkasen vähissä, kaksi kertaa oon tämän vuoden puolella tarkastanut, mopo vuotaa tallissa, ajettu ei ole. Eikä öljyä ole lisätty minun taholtani. Viimeeks tarkistin öljytilanteen viime viikolla, kun päräytin käyntiin.
Eli tilaanko lääkärin ihtelleni, mopolle vai tallikavereille?

>Kettu<

Hemuli

Onhan bensahana ollut kiinni seisonnan aikana? Onhan se tietysti aina mahdollista että kohokammion neulaventtiili on vuotanut bensat pikkuhiljaa sylintereiden kautta kampikammioon mutta sen kyllä haistaisi aivan selvästi öljytankin korkkia raotettaessa.

Missä vaiheessa olet ne öljyt tarkistanut? Ennen käynnistystä? Käynnistyksen jälkeen? Annettuasi koneen käydä lämpimäksi? Siinä kestää nimittäin jonkin aikaa ennen kuin kampikammioon valuneet öljyt pumppaantuvat takaisin säiliöön.

Ei näitten vehkeiden kanssa ole meedioita tarvittu tähänkään asti, joskus jopa terve maalaisjärki auttaa :) ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tulikettu

Kun on vaan hirmupienet aivot suotu, eikä juurikaan tuosta mopojen tai minkään muunkaan laitteen teknikasta ymmärrä... Kaveritkaan ei keksiny mitään järkevää syytä. Muistelin joskus kuulleeni, että bensaa on voinut sekoittua öljyyn, jos öljyn kulutus tuntuu pieneltä. Ei oo koskaan syöny öljyä, mutta ei se kyllä ennen oo lisääntynykkään =)

Ja kyllä se bensahana kiinni on ollut, jos ei olis, niin valuis tankki tyhjäks ja sen kyllä ainakin haistaa. Kylmänä kattoin öljyt, en olis uskaltanu käynnistää kattomatta. Lämpimänä en sit kyllä enää tarkastanu. Nyt vasta viikon päästä sit hieman hämmästyin, kun olikin tankki täynnä. Enkä uskaltanu käynnistää enää ollenkaan.

Mutta voiko olla siis ihan viime kesästä asti jäny se öljytankki vajaaksi eli öljy sinne kampikammioon? Kun eniten tässä nyt pelottaa, että joku urpo on käynyt lisäämässä omia seoksiaan sinne. Meidän tallilla käy välillä hieman erikoista jengiä... Tallin ainoo HooDee on niille saatanasta seuraava...

>Kettu<

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: tulikettu - 07 elokuu 09, 13:00:43...Kylmänä kattoin öljyt, en olis uskaltanu käynnistää kattomatta. Lämpimänä en sit kyllä enää tarkastanu. Nyt vasta viikon päästä sit hieman hämmästyin, kun olikin tankki täynnä...

Eli kylmänä katsoit -> säiliö vajaa. Käytit lämpöiseksi ja sammutit koneen palataksesi viikon kuluttua tarkistamaan öljyt -> säiliö täynnä.

Sitä ei kannata meiltä kysyä onko joku "kaveri" kaatanut öljyä säiliöösi ;D mutta jos joku mielipide pitää antaa niin kyllä tuossa on käynyt juuri niin että pitkän seisonnan aikana öljy on valunut kampikammioon josta se on sitten palautunut säiliöön täyttäen sen. Viikon aikana sitä ei kuitenkaan ole valunut takaisin kammioon joten säiliö on edelleen täysi.

Toki jos pyörä on seissyt pitkään niin ei tuoreiden öljyjen vaihtaminen ainakaan haittaa, ominaisuudet kärsii vaikka konetta ei käytettäisikään välillä. Nyrkkisääntönä voisi sanoa että jos ei kilometrit tule täyteen niin kerran vuoteen pitäisi öljyt vaihtaa. Tai sitten ennen kuin lähtee pitkään seisoneella pyörällä ajamaan. Tietysti ensin käyttäen koneen lämpimäksi jotta kaikki vanha öljy palaa säiliöön.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tulikettu

Ok, kiitos =) Ehkäpä mie nyt jo uskallan sen käynnistää =) Tapana ollut vaihtaa talven mittaan edelliskesän litkut poies, mutta nyt on ollut vähän erilainen vuosi... Ja juu, viiden tonnin välein oon kyl aina vaihtanunna eniweis.

Kiitos ja kumarrus guruille =)

>Kettu<