Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tarkastuskohteet "uudessa" pyörässä

Aloittaja Mopopoika, 16 tammikuu 10, 17:36:05

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Ostin -48 pannun. Tuotu ameriikasta. Kone ja laatikko siellä laitettu kuntoon. En kuitenkaan luota 100% amerikanpoikien tekemisiin.
Kysymys: Mitä kannattaa tarkastaa ennenkuin lähtee ajelemaan?

Itselleni tulee mieleen öljynkierron tarkastus, koneen kiinnityksen tarkastus

Onko jollain kaaviokuvaan öljynkierrosta?

Spöke

Sytkäennakko ja venojen säädöt. Nää oli ne kohteet, jotka mulla oli pielessä. Ja pahasti. Uudet öljyt joka reikään ja filsu. Tulpat ja kärjet. Jos kone on oikeesti korjattu, edessä tuhansia hauskoja kilometrejä.
Onnittelut uudesta moposta. Pannuja ei koskaan oo liikaa!
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 16 tammikuu 10, 17:36:05
Ostin -48 pannun....

Kerettiläinen ;D...

Kuten Spöke jo sanoi, "uuden" pyörän ensihuolto kannattaa tehdä - uudet tulpat, öljyt ja suodattimet. Sitten vaan ihan oman perfektionismin asteen mukaan erilaisia kiristyksiä ja säätöjä - kyllä tuollainen ostopyörä pitää melkein kertaalleen purkaa ja kasata ennen kuin siihen uskaltaa täysin luottaa.

Yksi mikä monasti jää täysin vaille huomiota on mahdollinen keulaöljyjen vaihto ja sisuskalujen pesu. Siis olettaen että neljäkasiin on vaihdettu pumppukeula. Välillä näkee niin kammottavaa kuraa valuvan keulaputkista - jos öljyä ylipäätään on jäljellä - että oikein hirvittää, veden osuus öljystä on korkeampi kuin itämeressä ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mopopoika

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 16 tammikuu 10, 22:42:16

Kerettiläinen ;D...

;D ;D Älä ota liian raskaasti, jäin noita "oikeita" moottoripyöriä tohon nurkkiin pyörimään.

ja takaisin asiaan, springerikeula löytyy pyörästä. Yllätyin aika paljon että sen rasvanipat on ollut käytössä.

t. Jyrki

Piese

Kun on öljyt, tulpat, suodattimet vaihettu, mutterit ja pultit kiristelty, venttiilit/sytkä säädetty ja katottu että lataa (mutta tais olla magneetolla eli voi hypätä yli) voipi lähtee koeajolenkille ja kannattaa vetästä pitempi lenkki, muttei kuitenkaan vielä sitä rautapersettä ;D kattelee sitten mistä vuotelee jos vuotaa, mikä kuitenkin jäi irti tai löyhälle toimiko ne vaihteet/kytkin/jarrut kuitenkaan ihan oikein.

Eli ei kai "ehyttä" kannata purkaa sillä että kattelee mitä se on sisälleen ottanu ::)

jamba

#5
jos kone on viel alkuperäinen -48, tsekkaa hydraulit -jotka tossa mallissa (ekat hydraulinostimet) tankojen yläpäässä. Luultavasti ne on kyllä jo vaihdettu, kun ei ne oikeen pelannu uutenakaan. Ja ainakin päällisin puolin kannattaa kattoa pyttyjen alapään tiivisteet, takapytyssä varsinkin.
Onnittelut uudesta pyörästä!
Varsinkin kun siin on viel se spingeri tallella!!!
Pakko laitta nostalgisissa tunnelmissa kuva meikäläisen ekasta hoodeesta, -48 pannusta

Jarppi edit: laitoin kuvan näkyviin
pannun kanssa viha/rakkaus-suhteessa vuodesta -87

Mopopoika

Nyt on päästy jo vähän pidemmälle pyörän sisällöstä (onneksi ei ole vielä tarvinnut konetta purkaa).

Oikean puolen lohko on alkuperäinen (ainakin numero täsmää). Hydraulit on muutettu. Tänään sain pyörän käyntiin kun vaihdoin magneeton tilalle tavalliset kärkisytkävehkeet (magneetto jäi odottamaan parempia reisilihaksia tai lisää elopainoa  ;D )

Kiitos kaikille tarkastusvinkeistä.

t. jyrki

Leksa

Jatketaan tähän aiheeseen kun uusi pannun omistaja kerta olen . Viikonloppuna oltiin ensimäisellä vähän pidemmällä matkalla Joutsaan ja pannustahan antautui etupytyn tulpan kierteet . Ei muuta kun pyörä tallille , kansi irti ja uudet helicoilit paikalleen . Pyörä on taas kasassa mutta nostajien säätöön tarvii apuja ettei tule hajoitettua mitään .
Mulla on siis hydrauliset nostajat ja manuaali kertoo , että kun nostaja on säädetty sormivoimin ettei siinä ole klappia, niin siitä pitäisi kiristää avaimella vielä neljä kääntöä ? Tämän jälkeen nostaja menee kuitenkin todella tiukalle , kuuluuko näin ollakkin ? Nyt säätö on tehty samalla tavalla kuin kiinteissä ja kyllähän kolina on aika reipasta .

JPP

Oottele 10 min kiristyksen jälkeen niin pitäisi sitten taas pyöriä käsin. Älä kuitenkaan pyöritä konetta sinä aikana vaan tee yks nostaja kerrallaan säätö.

Jack

Jos siellä on ne orkkis nopstajat tai sen kaltaiset, manuaalin ohje on oikein.

Tönäreissä säätö eikö vain?

Nyt sulla on aivan liian löysällä ne tönärit.

Kysy myyjältä miten se on säätänyt, jos ei muuten onnaa.
Flatheads!!!

Kiiski

Se alkusäätö ei tarkota että niin tiukalle kuin käsin saa vaan kepistä ylös alas suuntainen klappi pois,eli ei minkään laista painetta vielä hydraulille ja neljä kierrosta siitä lisää auki(siis tönäriä pidemmäksi), sitten venttaat 10-20min. ennen kuin pyörität konetta ja säädät seuraavan tai seuraavat. Oikein säädettynä kepin pitäis ton ventan jälkeen pyöriä käsin.

Leksa

Tässä olikin semmoinen erikoinen viritelmä , että tönärit ovat hydrauliset mutta nostajat taas kiinteät ja niiden alla oli vielä jouset ?  Otin jouset pois ja säädin samalla tavalla kuin kiinteät , lähti toimimaan ja kolinat hävisi .