Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ruiskun hikottelu

Aloittaja ss454, 28 kesäkuu 12, 13:47:43

« edellinen - seuraava »

ss454

Etten nyt ihan kaikesta viime talvena tullutta uutta bensalaatua syyttäisi, niin kuitenkin tarkemmalla korvalla (tulpat korvissa) yrittänyt kaikkea moottorin käyttäytymistä kuunnella. En osaa sanoa onko nyt laitteen vanhetessa vai sitten liikaa mopoa pesevänä saanut vettä vääriin paikkoihin. Juhannuksen alla olevan pesun yhteydessä kun mopoa märkänä käytin kuulin selvästi (ilman tulppia) käyntihäiriön. Eli kuin laite löisi tyhjää ilman kipinää tms...
No siinähän sitten oli aikaa aattoiltana selvinpäin alkaa tutkia Amerikan nettiä että mites tuo Marellin ruisku ja siinä olevat ongelmat taas esitetään. Edelleenkään ei löydy mitään kriittistä service bullettia, mutta sitten yhdessä foorumikeskustelussa puhuttiin ECUn nastojen putsaamisesta. Samalla uusi englanninkielinen sana hiccup=hikka. No tuohan kuvaa varsin hyvin tuon oman ongelman. Samantien talliin ja oikeasta poskesta pala irti (kyykkyhomosoffamies ottaa toki laukun ensin pois). Sieltä sitten nätisti ottamalla liittimet auki ja Ecu esille. Sähkökontakti putsaus ainetta ja vanupuikolla pyyhkimistä. En totta puhuen mitään sinistä hapettumisjälkeä tuolla nähnyt mutta sitten vielä WD40 ihmeainetta suihkuttelin perään ja palat kiinni. Samallahan oli sitten ruiskun muutkin liittimet auki ja sulakkeet irti eli sinnekin resetointi tehtynä.
Ajolenkit tuon operaation jälkeen ovat olleet positiivisia kun mitään hikkaa ei ole ollut nähtävissä. En vain vieläkään tiedä olenko tehnyt pelkän mutu korjauksen vai ihan jopa asiaakin.

Motomatti

Pääasiassa olen askaroinut noiden Marellin ruiskujen kanssa. Oletan että kyseessä on malli jossa ei ole lambda-takaisinkytkentää.
Saman valmistajan laitteita käyttävät myös Ducati ja Guzzi. Niiden parissa on ilmennyt todella vähän häiriöitä. Lähinnä kontaktiongelmia ja anturoinnin pettämisiä. Mm kampiakselin asentoanturii on joissakin malleissa tuottanut lieviä ongelmia.

Yleisin syy siihen miksi toinen pytty putoaa pois pelistä on että ohjausyksikkö saa heikosti sähköä. Vika ilmenee usein jos akku tai latausjärjestelmä vioittuu. Myös sulakerasian hapettumat aiheuttavat samaa oireilua.

Toimenpiteesi pääliittimen suhteen on varmasti oikea mutta oliko siellä mitään vikaa jää arvoitukseksi. Saattoihan olla että vian aiheuttaja olikin jokin muu ja johtosarjan rassaaminen hoiti homman kuntoon. Jos tilanne on näin niin jossain vaiheessa voi ilmetä lisää oireita.

Kun lambdakytkentää ei ole niin moottori ei osaa adaptoitua muuttuvaan polttoainelaatuun vaan syöttää polttoainetta sitä määrää joka sille on valmistusvuonna asetettu. Boxin voi huollossa ohjelmoida uudelleen. Joissakin Marellin ECUissa on pieni ruuvi josta voi rikastaa alakierroksia.

TPS:n kääntäminen näyttämään hieman isompaa millivolttilukemaa rikastaa koko kierroslukualueella.

ss454

Joo tuo latausongelma on tiedostettu ja uusi roottorikin ostettu hyllyyn. Olisi pitänyt hihnan vaihdon yhteydessä jo tuo vaihtaa, mutta ei silloin ajoissa hankkinut osaa. Roottori kun seuraava latausjärjestelmän osa mitä ei ole mopoon vaihdettu. Nyt sitten ajokausi kesken, niin lähinnä rukousasentoa ennen jokaista ajoa että syyskuulle ainakin vielä kestäisi. Ja toisaalta pitäisi hiukan ohjeita lukea mitä tuossa vaihdossa pitää varaosina hankkia.

Taitaa olla kaikki Harrikan käyttämät Marellit ilman tuota lambdaa ja vasta Delphin ruiskuun myöhemmin lambda otettu matkaan. Mutta nyt tosiaan tuon operaation jälkeen hikottelu loppunut ja 80 km/h vauhdissa mopo tuntuu välillä ihan kehräävän. Bensakin toisaalta ollut tämän kesän ajan pelkästään 98 oktaanista.