Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Akku ja jännitteensäädin Pannuun ?

Aloittaja Webmaster, 29 kesäkuu 09, 19:55:00

« edellinen - seuraava »

Webmaster

Kertokaapas kokemuksia, mikä akku ja jännitteensäädin on osoittautunut parhaaksi yhdistelmäksi Pannun 12V tasavirtalaturin kanssa.

Tuli hankittua uusi laturi ja jännitteensäätimenä on nyt tällainen:



Mutta nyt jotenkin tuntuu siltä, että ei tuo säädin ei lataa akkua tarpeeksi. Pitää antaa kierroksia koneeseen paljon, että alkaa jotain tapahtua volttimittarissa, kun mittaa akulle menevästä johdosta.
Kun valot pitää päällä, niin täyteen ladattu akku hyytyy matka-ajossa noin 100km jälkeen.
Akkuna on uusi bilteman 6AH geeli akku.

Merkki ja malli mikä toimii 100% varmasti kiinnostaa.

flhx

No minä en näistä(kään) juuri mitään tajua, mutta omassa pannussa on ollut kiinni Cycle Electricin 12V laturi ihan vaan jollain kustomi kromin elektronisella säätäjällä ja on pelittänyt hienosti. Ei oo ikinä ollut lataúsongelmia.

Mutta tuosta akusta, sekin on allekirjoittaneelle harmaata aluetta mutta tuttu akkukauppias totesi kolme-neljä vuotta takaperin että tommoiseen pannun kaltaiseen vehkeeseen ei kannata laittaa juuri muita kuin perinteinen happoakku, nuo geelit ei tule toimimaan. Olikohan perusteena se että tasavirtalaturin lataus ei riitä tuon akun ominaisuuksille tai jotain. Mutta tämä siis jo muutama vuosi sitten, voihan olla että akkuteknologia on siitä jo kehittynyt.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Webmaster

Huomenna pääsen kokeilemaan Accelin säädintä, joka on ollut varmasti toimivassa Pannun lataus järjestelmässä kiinni.
Sillä saa sitten ainakin yhden osan chekattua.

Lyytinen

Kahtelin tuossa noita geeliakkuloita ihan muuhun tarkoitukseen ja huomasin, että järkiään niissä pitäisi olla latausjännite 15 volttia sen perinteisten liemiakkujen 14.4 voltin sijaan. Olisiko niin, että ei se homma toimi millään säätimellä joka on tehty perinteisille akuille. Ettei sen patterin pitäisi olla ihan varta vasten ajoneuvokäyttöä tehty eikä mikään summassa reväisty?

Webmaster

Saattaa olla juuri tuo lataus jännite syynä tähän, se ei geeli akuille nouse tarpeeksi korkealle.

Mutta luulisi näillä moottoripyöriin tarkoitetuilla akuilla olla tuokin otettu huomioon.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=80814.htm&tuote=80814
Bilteman sivuilla ei lataus jännitettä ole mainittu.

Täytyy selvitellä...


Edit: Soitin biltemaan ja kertoivat lataus jännitteen olevan 13.8V tälle akulle

Jack

tuota...
Juuri tänään kun kattelin toisesta syystä noita säätimiä, pisti silmään se, että kytkentäohje on jostain syystä tässä toisenlainen http://www.motorcyclestorehouse.nl/index.php?action=product&productId=28089&categoryId=&top=0
mikä on oikein??

Jack
Flatheads!!!

Webmaster

#6
Tein keväällä reklamaation tuonne MCS suuntaan hollantiin ja kerroin, että heidän nettisivullaan on ilmeisesti kytkentä kaavio päin persettä. Koska kokeiltuani heidän aiemmalla ohjeella huomasin, että homma ei toimi ja kantapään kautta sitten löysin oikean johdotuksen.
Ovat näköjään nyt korjanneet ohjeet.
Eli tuo nykyinen ohje on oikein. (Miksiköhän vitussa sitä ohjetta ei voi laittaa sinne pakettiin mukaan?)

Mutta palatakseni ongelmaani, vastaus on se, että tuo kyseinen MCS:n myymä jäänniteensäädin on sopimaton pannun 12V tasavirtasäätimeksi.
Olen kokeillut nyt kahta samanlaista tuollaista MCS:n säädintä ja tulos on se, että se ei lataa riittävän paljon akkua.
Kokemus osoitti tuolla säätimellä, että täyteen ladattu akku kestää ajella valot päällä noin 150km. Sitten alkaa lataus taso pudota jo sellaisiin lukemiin, että pitää kääntää valot pois, jolloin sytytykselle riittää myös virtaa.
Tämän totesin viime lauantaina Stadi-Forssa-Stadi reissulla, kun paluu matkalla hitaassa letkassa piti antaa kierrosta koneeseen, että olisi pysynyt kone käynnissä.

Tänään kokeiltiin Accelin elektronista jännitteensäädintä ja homma toimii.
Testi tehtiin niin, että pidettiin valoja päällä ilma että kone kävi.
Annoin akun varauksen pudota noin 9.5V, kuitenkin vielä sen verran jäi akkuun hönkää, että sain potkittua pannun käyntiin.
Sitten vaan vetämään on the road valot päällä ja 35km jälkeen mittaus akulta.
Mittari näytti 12.8V, joka kertoo siitä, että akku todellakin latautuu.
30min kaffé tauko ja sitten takaisin tallille valot päällä.
Mittaus akulta, tulos oli 13.2V, pakko sen on nyt toimia !

Joten omasta kokemuksesta voin todetta, että en suosittele tuota MCS:n katalogin jännitteen säädintä. Sama tuote näkyy olevan myös custom chromella.
Ja kyllä se bilteman geeliakkukin näyttää latautuvan pannun 12V laturilla ja oikeanlaisella säätimellä.

Soikkeli

Itselläni on Cycle E:n laturi + säädin joka tulee laturin päähän kiinni sisältäen päätylaakerin.
Säädin on vielä malliltaan se heikko tehoisempi ja suunniteltu 5.5A:n akulle.
Akkuna Bilteman 6A geeli. Akun ympärillä telttapatjaa.
Akun olen vaihtanut aina kun tyhjä käynnillä ajovalot himmeät, uudella akulla korjaantui aina ( kysessä on ollut 5.5A normaali akku ).
Bilteman geeli akku kestänyt hyvin.
C.O.G. 
Lifemember

JPP

Tarviiko elektroninen jännitteensäädin (Electric Frank) akun, että alkaa pukata virtaa/jännitettä? Tällä hetkellä vain konkka akun tilalla, mutta ei tuu jännitettä yhtään. Sytytys on magneetolla.

jyrggä

Saattaahan se luulla että akku on täysi, ja lopettaa sen latingin sen takia. Tai tässä tapauksessa ei ees alota.. Pistä akku väliin kaapeleilla tjs. Sillähän sen helposti ja Nopeesti testaa.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Jack

todennäkösesti kaipaa. Mulla teki , ja tekee nykyionen Boschin kuplan elktroninen säädin samaa, eli ei futaa ilman akkua, tai siis, pitää kierrättää ihan simona et alkaa lataa, ja taas kun rundit putoo taropeeks alas, lopettaa, eli tarvii herätevirran toi mun säädin. Saattais olla sama sun säätimessä.

Niin, ja siis mulla on joku Boschin Opel Kadetin laturista duunattu vekotin.

Alan kallistua siihen suuntaan, et mekaaninen säädin ja konkka on paras ratkaisu. (kunnes toi "uus" akku zippaa, katotaan kauanko kestää "oman" talon halpisakku.)

KOnkankin olis varmaan hyvcä olla suht tuore, vaikuttaako asiaan? mulla nimittäin aina konkalla ajettaessa hyyty valot totaalisesti tyhjäkäynnillä, ei ees lepattanu....
Flatheads!!!

JPP

Jep. Haen maanantaina pikkuisen 12V akun Akkutalosta. Taitaa nuo elektroniset sen vaatia. Ekaa kertaa käyttelin 4 vuoden jälkeen ja vuonna 2008 tuo latauscombo ilman konkkaa, mut akun kanssa pelas kyllä.

Raimo-Raato

Varmana en vanno mut mun mielestä kaikki testaamani elektroniset jännitteensäätimet on antaneet sopivaksi hakkuroitua jännitettä ihan ruuvipenkissä laturia porakoneella pyörittäen. Eli jännitteensäätimen johdossa on ollut vain yleismittari kiinni ilman akkua ja sitä rapiaa 13 volttia on nätisti pukannut. Käytössä on ollut hinnat alkaen mallia, frankkia ja cycle electricin ledeillä varustettuja. Vahva muistikuva on että frank-säädintä on kanssa tullut testattua ilman akkua ja antanut jännitettä ulos.
A.K.A. Rambe

Jack

Lainaus käyttäjältä: JPP - 29 kesäkuu 12, 21:46:31
Jep. Haen maanantaina pikkuisen 12V akun Akkutalosta. Taitaa nuo elektroniset sen vaatia. Ekaa kertaa käyttelin 4 vuoden jälkeen ja vuonna 2008 tuo latauscombo ilman konkkaa, mut akun kanssa pelas kyllä.

Rampen viestin luettuani, onko laturi polarisoitu?? Saattaa  nuin pitkän seisonnan jälkeen olla polarisaatio häipynyt. Kokeile sitä ennen akun ostoa.

Ja taas tulee flashbackkkeja vuosien takaa. Rouvan rautapäässä oli joku elektr. säädin eikä akkua. no, se kun zippas, laittamaan uutta tilalle. (ei siis ollu edes mitään konkkaa tossa kombossa) Enpä saanut lataamaan, joten nakkasin sen elektronisen jordaniin, ja kaivoin laatikoista vanhan mekaanisen, niputin pari 1 Ah lyijyhyytelöakkua rinnan kytkennällä ja taas mentiin.


Flatheads!!!